علمی

چرا فعلا نباید خودروی الکتریکی بخرید؟

اینجا است که خودروهای الکتریکی مطرح می‌شوند که در نگاه اول ایدهٔ خوبی هستند. این خودروها به پیشرانهٔ درون‌سوز پیچیده نیازی ندارند و هیچ گاز گلخانه‌ای تولید نمی‌کنند اما این فقط یک روی سکه است و واقعیت کمی متفاوت خواهد بود زیرا خودروهای الکتریکی معایب زیادی دارند. پس بیایید به ۱۰ مشکل بزرگ خودروهای الکتریکی بپردازیم.

بیشتر بخوانید:

نگرانی شعاع حرکتی

شعاع حرکتی همچنان یکی از اصلی‌ترین مشکلات خودروهای الکتریکی محسوب می‌شود. میانگین جهان برد این خودروها حدود ۳۲۰ کیلومتر است که هرچند برای استفاده‌های معمول روزمره کافی خواهد بود اما در ترددهای طولانی قطعاً مشکل‌ساز می‌شود. همچنین برای شارژ این خودروها در خانه باید اقدام به نصب شارژر خانگی کرد درحالی‌که خیلی‌ها پارکینگ شخصی در خانهٔ خود ندارند. علاوه بر این، خودروهای درون‌سوز تقریباً در هر شرایط آب و هوایی کارکرد مطلوب خود را حفظ خواهند کرد درحالی‌که مطالعات متعدد تأثیر هوای سرد روی خودروهای الکتریکی و کاهش برد آن‌ها را نشان داده‌اند.

چرا فعلا نباید خودروی الکتریکی بخرید؟

مشکلات شارژ

اگر در خانه پارکینگی با شارژ سطح دو داشته باشید، می‌توانید در مواقعی که قیمت برق ارزان‌تر است، خودروی خود را شارژ کنید بدون آنکه تأثیر بزرگی روی قبض برق داشته باشد اما همان‌طور که در بالا اشاره شد، بسیاری از مردم در خانه پارکینگ ندارند که این یعنی باید سراغ جایگاه‌های شارژ عمومی با شارژرهای سریع بروند. در این صورت، هزینه‌ای شارژ خودرو بیشتری خواهد شد. علاوه بر این، استفادهٔ مداوم از شارژرهای سریع به باطری خودرو آسیب میزند و عمر آن را کمتر می‌کند.

تأثیرات زیست‌محیطی

این‌که خودروهای الکتریکی بدون آلاینده هستند یک دروغ بزرگ است. این خودروها از لاستیک‌های معمولی استفاده می‌کنند که آلایندهٔ بزرگی هستند خصوصاً در خودروهای الکتریکی که به خاطر باطری‌ها وزن سنگین‌تری دارند و لاستیک‌ها را زودتر فرسوده می‌کنند. موضوع بعدی هم بحث تأمین برق این خودروها است. هرچند برق را می‌توان از طریق نیروگاه‌های خورشیدی، بادی یا آبی تولید کرد اما بیشتر برق آمریکا توسط نیروگاه‌های گازی، هسته‌ای و ذغال سنگی تولید می‌شود. علاوه بر این، مطالعات نشان داده‌اند که در فرایند تولید خودروهای الکتریکی گازهای گلخانه‌ای بیشتری نسبت به خودروهای درون‌سوز تولید می‌شود. برای ساخت باطری‌ها به لیتیوم، نیکل، کبالت و فلزات دیگر نیاز است و مهم‌ترین منبع کنونی کبالت در جمهوری کنگو است که از کودکان کار برای استخراج آن استفاده می‌کند. البته خوشبختانه معادن کبالت جدیدی در آمریکای شمالی کشف شده اما استخراج این ماده می‌تواند باعث آلودگی جدی آب‌ها شود.

مشکل آتش‌سوزی

خطر آتش‌سوزی خودروهای الکتریکی بیشتر از مدل‌های درون‌سوز نیست اما مشکل اصلی، چگونگی خاموش کردن آتش این خودروها است زیرا روش‌های شناخته‌شده و در دسترس برای مقابله با آتش باطری‌ها کارایی ندارد. این باطری‌ها به دلیل فرار حرارتی، بشدت می‌سوزند و اگر یکی از سلول‌های باطری آتش بگیرد، تا زمانی که کل باطری‌ها بسوزند جلوی شعله‌های آتش گرفته نمی‌شود. البته آتش‌نشانان در حال یادگیری روش‌های جدیدی برای خاموش کردن آتش‌سوزی خودروهای الکتریکی با گرافیت پودری، فوم و کربنات سدیم هستند و هنگامی‌که باطری‌های حالت جامد آماده شوند، این مشکل کمرنگ‌تر خواهد شد زیرا این باطری‌ها کمتر مستعد آتش گرفتن هستند.

مالیات برق

در حال حاضر، دولت‌ها برای خودروهای الکتریکی مشوق‌های مالیاتی ارائه می‌کنند و از سوی دیگر، روی هر لیتر بنزین چند سنت مالیات می‌گیرند که برای نگهداری جاده‌ها و زیرساخت‌ها استفاده می‌شود اما اگر فروش خودروهای درون‌سوز ممنوع شود، این پول از کجا خواهد آمد؟ این یعنی دولت‌ها باید مالیات برق را افزایش دهند که این هم مشکلاتی را به دنبال خواهد داشت زیرا وقتی مالیات برق زیاد شود، حتی زمانی که خودروی شما در خانه به برق متصل نیست، برای تماشای تلویزیون مالیات پرداخت خواهید کرد!

قیمت و طول عمر

میانگین قیمت خودروهای الکتریکی هم‌اکنون حدود ۶۴ هزار دلار است درحالی‌که این رقم برای کل خودروها ۴۸ هزار دلار است. این یعنی برای خرید خودروهای الکتریکی باید بسیار بیشتر هزینه کرد. مورد بعدی هم حفظ ارزش این خودروها در هنگام فروش دست‌دوم است. خودروهای الکتریکی به‌سرعت ارزش خود را از دست می‌دهند و هنگام فروش ضرر بزرگی به مالک می‌زنند. در همین حال، اگر از خودروهای بنزینی مثل تویوتا فورانر درست مراقبت شود، دهه‌ها و میلیون‌های کیلومتر کار خواهند کرد اما خودروهای الکتریکی عمر محدودی دارند و هنگامی‌که عمر باطری آن‌ها تمام می‌شود، تعویض آن‌ها مقرون‌به‌صرفه نخواهد بود.

چرا فعلا نباید خودروی الکتریکی بخرید؟

مشکلات زیرساخت

هرچند طی سال‌های اخیر جایگاه‌های شارژ بسیار بیشتر شده‌اند اما هنوز هم پیدا کردن جایگاه شارژ خالی در مناطق شهری پرتراکم دشوار است. همچنین زمانی که در جایگاه‌های شارژ صرف می‌شود بسیار بیشتر از پمپ‌بنزین‌ها است. با خودروی بنزینی، در عرض چند دقیقه سوخت‌گیری خواهید کرد اما برای شارژ خودروی الکتریکی باید حداقل بین ۱۵ تا ۳۰ دقیق معطل شوید.

شبیه شدن خودروها و کاهش نوآوری

متداول شدن خودروهای الکتریکی به از بین رفتن نوآوری در صنعت خودروسازی خواهد انجامید زیرا پلت‌فرم خودروهای الکتریکی فضای چندانی در اختیار مهندسین قرار نمی‌دهد. در این خودروها، باطری در کف نصب می‌شود و صرفاً قوای محرکهٔ تک، دو، سه یا چهار موتوره خواهیم داشت. این یعنی تمام پیشرانه‌های منحصربه‌فرد مثل وانکل و W شکل و همین‌طور خودروهای موتور وسط و سامانه‌های چهارچرخ محرک مکانیکی نهایتاً ماز بین خواهند رفت.

مشکل پرفورمنس

هرچند خودروهای الکتریکی به لطف گشتاور فوری در خط مستقیم بسیار سریع هستند اما شتاب صفرتاصد دو ثانیه‌ای خیلی زود تکراری می‌شود و چابکی در پیچ‌ها بسیار لذت‌بخش‌تر خواهد بود. مشکی اصلی این خودروها وزن است که تأثیر منفی بزرگی روی پرفورمنس می‌گذارد. برای درک این موضوع کافی است بدانید در پیست نوربرگ‌رینگ، ریمک نورا با ۱۹۱۷ اسب بخار قدرت، ۲۰ ثانیه از پورشه ۹۱۱ GT3 RS با تنها ۵۲۵ اسب بخار قدرت کندتر است.

خریداران خودروهای الکتریکی

صاحبان خودروهای الکتریکی یکی از دلایل اصلی تنفر از این خودروها هستند زیرا اکثر آن‌ها، خرید خود را بهترین و هوشمندانه‌ترین انتخاب می‌دانند و خریداران خودروهای درون‌سوز را به عقب‌ماندگی محکوم می‌کنند. از این لحاظ، طرفداران تسلا بدترین هستند و تعصب احمقانهٔ آن‌ها باعث می‌شود خیلی‌ها از سر لجبازی سراغ خودروهای بنزینی بروند.

227323

بخش علوم پزشکی

هدفم این است که با ارائه محتواهای علمی و امیدوارکننده، به شما کمک کنم تا از جدیدترین تحقیقات در زمینه سلامتی مطلع شوید و اقدامات مناسبی را برای بهبود و حفظ سلامتی خود بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا