اقتصادی

کدام صنعت ایرانی بیشترین رونق را دارد؟

اتاق بازرگانی تهران در تازه ترین گزارش خود به تحلیل عملکرد صنایع مختلف کشور از ابتدای دهه 90 تا اواسط سال جاری پرداخته است.

به گزارش اخبار ایران من، در این گزارش آمده است: آمارها نشان می دهد که مجموع تولیدات صنعتی کشور از ابتدای سال 1392 تا اواسط سال 1393 در حال افزایش بوده که البته نوساناتی نیز وجود دارد. در سه ماهه سوم سال 2018، برای اولین بار سطح شاخص بالاتر از 100 (عدد شروع سال 2018) است.

بعداً در پایان سال 1400 برای اولین بار لیست تمامی شرکت های کشور از مرز 120 عبور می کند و البته تابستان امسال با رسیدن به 124، بالاترین رقم ثبت شده در این زمینه را نشان می دهد. به این ترتیب، اگرچه بازار شرکت در 10 سال اخیر دچار تلاطم و بی ثباتی و رونق های فراوانی شده است، اما تابستان امسال به بالاترین سطح خود رسید که نشان از رشد در این زمینه دارد.

بررسی فصل به فصل وضعیت اقتصاد نشان می دهد که رکودهای بلندمدت در زمان های مختلف رخ داده است. طولانی ترین دوره رکود در سال های 2011 و 2012 آغاز شد و بدترین رکود بین تابستان 2017 و تابستان 2018 ثبت شد.

در نیمه اول امسال در فصل زمستان و تابستان رشد تجارت کشور خوب بوده است و آخرین مشکل بزرگ در این زمینه به تابستان سال گذشته برمی گردد که این صنعت آسیب دیده است. .

در نیمه نخست امسال به جز سه فصل، برخی از مناطق صنعتی کشور رشد خوبی داشته اند. سایر صنایع خودروسازی، سایر صنایع تولیدی و خودروسازی به ترتیب با رشد 57، 22 و 21 درصدی بیشترین رشد را داشته اند. صنایع چوب، نوشیدنی و فلزات اساسی از دیگر صنایعی هستند که به سرعت در حال رشد هستند.

این در حالی است که پوشاک رشد تقریباً صفر و چرم سازی، داروسازی و صنایع غذایی نیز سه صنعتی هستند که رشد منفی داشته اند.

علاوه بر این، ظرفیت صنعتی ایران نیز در برخی بخش‌ها بیشتر از بخش‌های دیگر است. بر این اساس مواد شیمیایی، فلزات اساسی، خودروسازی، مواد غذایی، معدنی و تولیدی حدود 80 درصد ارزش افزوده شرکت های ایرانی را به خود اختصاص داده اند و 20 گروه دیگر نیز 20 درصد از این سهم را به خود اختصاص داده اند. بودن.

در همین حال، صنایع غذایی برای دو فصل متوالی در بهار و تابستان رشد منفی را به ثبت رساند. این در حالی است که صنعت نوشیدنی در حال رونق است. محصولات معدنی در تابستان پس از چهار فصل متوالی رشد منفی دوباره رشد کرده اند و صنایع شیمیایی و پوشاک نیز تجربیات مشابهی دارند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا