بین الملل

آیا آمریکا در آستانه یک جنگ ابدی دیگر است؟

به گزارش اخبار ایران من به نقل از نشنال اینترست، در پی کشته شدن سه نظامی آمریکایی و حملات هوایی این کشور به مناطقی از عراق و سوریه و همچنین اقدام نظامی واشنگتن در یمن برای حل بحران دریای سرخ همگی زنگ خطر افزایش جنگ در خاورمیانه را دوباره به صدا درآورده است. تجربه‌ سال های گذشته نشان داده مشکلات سیاسی خاورمیانه از غزه گرفته تا لبنان و سوریه و عراق و یمن را نمی‌توان از طریق نیروی نظامی حل کرد.

در حال حاضر آمریکا و اسرائیل گزینه نظامی را انتخاب کرده و حملات صهیونیست‌ها به نوار غزه با حمایت همه‌جانبه آمریکا روبرو شده است. علاوه بر هزینه‌های جنگ غزه و کشته شدن بیش از ۲۶هزار فلسطینی جنگ‌های دیگری که آمریکا به طور مستقیم در آنها دخالت دارد، کم نیستند.

اسرائیل به جز تخریب سیستماتیک غزه و ساکنان آن، هیچ استراتژی سیاسی بلندمدتی در غزه نشان نداده است. مخالفت غرورآمیز نتانیاهو با راه حل دو کشوری، تنها گزینه جنگ بی پایان در غزه را باقی می‌گذارد. در خارج از غزه، اثرات منطقه‌ای لشکرکشی اسرائیل و آمریکا در حال عمیق‌تر شدن است. خطر شروع جنگ بین اسرائیل و حزب الله لبنان روز به روز افزایش می‌یابد. اسرائیل در روزهای اخیر لفاظی‌های رزمی خود علیه حزب الله را افزایش داده است. جنگ به راحتی می تواند با همان مشکلی که در جنگ غزه وجود دارد، لبنان را هم درگیر کند.

به گزارش ایرنا دولت بایدن حضور نظامی آمریکا در خاورمیانه را به طور قابل توجهی افزایش داده است و از زمان شروع جنگ غزه حملات زیادی در عراق و یمن و البته سوریه انجام داده است.

نیروهای آمریکایی مستقر در عراق و سوریه تاکنون بیش از ۱۶۰ بار از آغاز جنگ غزه مورد هدف قرار گرفته اند که دست کم بر اثر آن ۸۳ نفر مجروح شده اند. نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه بدون هیچ هدف نظامی منسجمی مستقر شده‌اند و هرچند کاخ سفید حضور ۹۰۰ نیروی آمریکایی را در سوریه به عنوان بخشی از ماموریت ضد داعش می داند ولی گزارش‌ها حاکی از این است که در سه ماه گذشته هیچ عملیات نظامی در سوریه صورت نگرفته است.

نیروهای آمریکایی در عراق، که تعداد آنها حدود ۲ هزار و ۵۰۰ نفر است، در ظاهر با هدف آموزش و تقویت دولت این کشور مستقر شده اند.

در جنوب یمن دولت بایدن در حال آماده شدن برای یک کارزار نظامی گسترده‌تر و بدون پایان علیه حوثی‌ها بدون اهداف مشخص است و این احتمال وجود دارد که آتش بس شکننده بین عربستان و یمنی‌ها را از بین ببرد. شخص جو بایدن نیز اعتقاد دارد که حمله به حوثی‌ها راه‌حل مناسبی برای رفع تنش در دریای سرخ نیست.

حضور و سیاست های آمریکا در خاورمیانه نه بازدارنده خشونت است و نه باعث ثبات منطقه می‌شود. در عوض، آنها جنگ را تحریک می‌کنند. به اعتقاد تحلیلگران نظامی، واشنگتن باید به تبادلات نظامی بی‌هدف خود با گروه‌های عراقی و یمنی پایان داده و نیروهای آمریکایی را به خانه بازگرداند.

همراه با این موضوع، آمریکا باید تلاش های بیشتری برای دستیابی به آتش بس در غزه انجام دهد. تا زمانی که جنگ در غزه ادامه دارد، خاورمیانه به سمت جنگ تمام عیار حرکت خواهد کرد.

جنگ‌های بدون هدف سیاسی فقط منجر به خشونت می‌شود. اسرائیل و آمریکا در حال کشیدن جنگ به دیگر کشورهای خاورمیانه هستند. زمان برای جلوگیری از کشتار بیشتر در غزه و جنگی در سطح منطقه به سرعت در حال سپری شدن است که پیامدهای آن خاورمیانه را آزار خواهد داد و جایگاه آمریکا را تا سال‌ها بعد تضعیف خواهد کرد.

310310

تیم خبری بین المللی

تحلیلگر اخبار خارجی با تمرکز بر رویدادهای طبیعی و محیط زیستی جهانی. با استفاده از دانش در حوزه محیط زیست و تغییرات آب و هوا، به شما اخبار جذاب و تحلیل‌هایی را ارائه می‌دهم. با تمرکز بر اثرات رویدادهای طبیعی بر جوامع، نقشه‌ای کامل از تغییرات زمین را برای شما می‌کشم.
دکمه بازگشت به بالا