اقتصادی

کرایسلر در خودرو برقی خود از باتری نانویی استفاده می‌کند

خودروی مفهومی کرایسلر Halcyon با باتری‌های لیتیوم سولفور تغذیه می‌شود. در این باتری‌ها از گرافن سه‌بعدی استفاده شده و عاری از فلزاتی نظیر نیکل، کبالت یا منگنز است.

به گزارش اخبار ایران من، کرایسلر اخیراً خودروی الکتریکی Halcyon Concept خود را معرفی کرده، خودرویی که در آن قرار است از باتری‌های لیتیوم-گوگرد شرکت لایتن (Lyten) استفاده شود. کرایسلر این کار را به عنوان بخشی از هدف خود برای دستیابی به خودرویی با وزن سبک‌تر و دوربردتر اعلام کرده، باتری‌هایی که عاری از نیکل یا کبالت هستند.

در اعلامیه کرایسلر درباره Halcyon آمده است که این شرکت باتری‌های ۸۰۰ ولتی لیتیوم سولفور لایتن ۸۰۰  را مورد استفاده قرار می‌دهد، باتری‌هایی که در آن‌ها از نیکل، کبالت یا منگنز استفاده نمی‌شود. در نتیجه ۶۰ درصد کربن کمتری نسبت به بهترین باتری‌های کلاس امروزی ایجاد شده و مسیری برای دستیابی به پایین‌ترین حد انتشار دی‌اکسیدکربن هموار می‌شود.

فناوری لیتیوم-گوگرد مسیری را برای باتری‌های EV با بیش از دو برابر چگالی انرژی بیشتر و در نتیجه نصف وزن باتری‌های لیتیوم یون حاوی نیکل، کبالت یا منگنز امروزی ارائه می‌دهد. شیمی این باتری نیازی به نیکل، کبالت یا منگنز در کاتد و گرافیت در آند ندارد و به باتری لیتیوم گوگردی اجازه می‌دهد تا به طور کامل از منابع موجود در آمریکا و اروپا استفاده شود و وابستگی به مناطق دیگر به حداقل برسد.

دن کوک، مدیرعامل لایتن می‌گوید: «همانطور که Halcyon نمونه‌ای از آینده خودرو کاملا برقی برند کرایسلر است، ما معتقدیم باتری‌های لیتیوم-گوگرد ما نشان دهنده پلتفرم باتری آینده خودروهای الکتریکی است که از طریق زنجیره‌های کاملاً محلی تامین می‌شود. ما توانسته‌ایم از طریق تجاری‌سازی نوآوری گرافن سه‌بعدی، جدول زمانی توسعه لیتیوم-گوگرد را به طور چشمگیری تسریع کنیم.»

فناوری لیتیوم-سولفور به مدت چندین دهه است که شناخته شده بوده و ۲ تا ۳ برابر چگالی انرژی لیتیوم یون را نگه می‌دارد اما به دلیل چالش‌های علمی، دانشمندان چندان امیدوار نیستند که تا پیش از ورود به دهه ۲۰۳۰ محصولات آن وارد بازار شود. لایتن با استفاده از مواد گرافن سه‌بعدی خود کاتد کامپوزیت گرافن گوگرد ایجاد کرده که شاید بتواند در تسریع ورود به بازار این نوع باتری تاثیرگذار باشد.

در ماه ژوئن، لیتن از افتتاح اولین کارخانه تولید باتری لیتیوم-سولفور در سان خوزه کالیفرنیا خبر داد. این خط تولید آزمایشی ظرفیت تولید ۲۰۰۰۰۰ سلول در سال را دارد.

انتهای پیام

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تحصیلات بالا هستم. به شما تحلیل‌هایی را ارائه می‌دهم که با استفاده از زبانی ساده و قابل فهم، به شما کمک کند تا اطلاعات اقتصادی را بهتر درک کنید و در تصمیمات خود بهتر عمل کنید.
دکمه بازگشت به بالا