ایران کسب و کارعمومی

از کجا بدانیم هارد ما بدسکتور شده و خراب است؟

فضای ذخیره سازی هارد دیسک شامل تعداد زیادی سکتور یا بخش با حجم های 4 کیلوبایتی است و هر کدام از این سکتور ها در صورت آسیب دیدگی، باعث یک بدسکتور می شوند و بر اساس نوع و میزان آسیب دیدگی، سطح بدسکتور هم فرق می کند. بدسکتورها باعث کند شدن و عملکرد نامطلوب هارد دیسک می شوند و اگر تعداد آنها بیش از حد زیاد شود، نرم افزار خود هارد به دستگاه دستور متوقف شدن می دهد و دیگر هارد توسط سیستم قابل شناسایی نخواهد بود. در این مطلب می خواهیم به سوال شما یعنی از کجا بدانیم هارد ما بدسکتور شده و خراب است، پاسخ دهیم. لطفا همراه ما بمانید.

بدسکتور هارد چیست | بهترین نرم افزار بد سکتور گیری هارد

نحوه ایجاد بدسکتورها

بدسکتورها در اثر استفاده بیش از حد، ایرادات و آسیب های فیزیکی، نوسانات برق و همچنین مشکلات کارخانه ایجاد می شوند و ممکن است هارد های آکبند هم در اثر جابجایی زیاد دچار بدسکتور شوند.

بدسکتورها شامل دو نوع کلی فیزیکی و نرم افزاری هستند که در صورتی که هارد دچار بدسکتور فیزیکی شده باشد، به هیچ عنوان با نرم افزار قابل تعمیر نخواهد بود و باید به مرکز تخصصی تعمیرات مراجعه کنید تا با استفاده از تجهیزات پیشرفته ای که دارند، تعمیرات را انجام دهند.

اما بدسکتورهای منطقی یا نرم افزاری با استفاده از برخی نرم افزار ها قابل رفع می باشند. در بخش های بعدی این دو نوع بدسکتور را بیشتر توضیح می دهیم.

بدسکتور سخت افزاری چیست؟

نقص در سیستم تولید و یا حمل و نقل غیر اصولی هارد پس از تولید، ممکن است باعث بدسکتور سخت افزاری در آن شود. در بعضی موارد، هارد با بلوک های خراب وارد بازار می شود و یا ممکن است بر اثر استفاده زیاد و جابجایی اطلاعات بیش از استاندارد تعیین شده شرکت، به مشکل بدسکتور دچار شود.

پس از تکمیل شدن ظرفیت مازاد هارد، بدسکتور های ایجاد شده به بخش اصلی حافظه منتقل می شوند و در نتیجه میزان فضای آزاد حافظه کم خواهد شد.

هارد دیسک ممکن است در هنگام تولید در کارخانه هم دچار بدسکتور سخت افزاری شود همچنین افتادن هارد دیسک نیز باعث اتصال هد با سطح هارد دیسک شده و موجب ایجاد بدسکتورهای سخت افزاری می شود.

ورود هوا و گرد و غبار به درون هارد دیسک هم یکی دیگر از دلایل بدسکتورهای سخت افزاری در آن است. در مجموع باید بدانید که عوامل بسیاری باعث بدسکتور سخت افزاری در هارد می شوند و تنها با دقت و توجه در مراقبت از این محصول می تواند مانع بدسکتورها شوید.

بدسکتور نرم افزاری چیست؟

گاهی اوقات مشکلات نرم افزاری باعث به وجود آمدن بدسکتور در هارد دیسک می شوند که به آن بدسکتور نرم افزاری هم گفته می شود. اگر سیستم شما ناگهان و بر اثر قطع برق خاموش می شود، احتمال دارد هارد دیسک که در آن زمان کار نوشتن اطلاعات را انجام می داد، ناگهان خاموش شده باشد و این موضوع احتمال ایجاد بدسکتورها را داخل آن بالا می برد. گاهی اوقات هم ویروس ها و بدافزارهای مخرب باعث ایجاد بدسکتورهای نرم افزاری می شوند.

از کجا بدانیم هارد ما بدسکتور شده و خراب است؟

در بخش های قبلی توضیح دادیم که بدسکتور شامل دو نوع نرم افزاری و سخت افزاری است اما از کجا بدانیم هارد ما بدسکتور شده و خراب است؟ در ادامه می خواهیم علائم بدسکتور هارد را بررسی کنیم :

صداهای غیرعادی هارد

یکی از علائمی که نشان دهنده بدسکتور در هارد است، صداهای عجیب و غریب می باشد مخصوصا زمانی که می خواهید کامپیوتر را روشن کنید، بیشتر این صدا را می شنوید.

برای رفع بدسکتور هارد کامپیوتر خود در چنین شرایطی توصیه می شود خودتان هیچ اقداماتی نکنید و نزد تعمیرکار بروید.

اجرای خودکار نرم افزار اسکن ویندور Chkdsk

Chkdsk ابزاری برای اسکن ویندوز است و اگر مشاهده می کنید که این ابزار به صورت خودکار اجرا می شود و دائما هارد را اسکن می کند، احتمال زیاد هارد دچار مشکل بدسکتور شده است و نیاز به بررسی دارد.

عملکرد نادرست FDISK

FDISK برای ایجاد یا دستکاری دیسک استفاده می شود و شما با استفاده از آن می توانید کارهایی مثل حذف، تغییر، کپی، جابجایی و … را انجام دهید. در صورت عدم عملکرد صحیح FDISK، احتمالا هارد دچار بدسکتور شده است.

بوت نشدن کامپیوتر

بوت نشدن کامپیوتر از دیگر نشانه های بدسکتور شدن هارد است. در این وضعیت احتمالا ارور Sector not found را دریافت می کنید. ابر اطلاعات بشتر پیشنهاد می کنیم این مقاله را مطالعه کنید: چگونه بفهمیم هارد بدسکتور دارد؟

آیا بدسکتور هارد باعث از دست رفتن اطلاعات آن می شود؟

ممکن است هارد شما دچار بدسکتور شده باشد و به درستی کار کند اما برخی از اطلاعات مهم شما را خراب کند. به همین دلیل توصیه می کنیم همواره از اطلاعات داخل هارد بکاپ بگیرید تا در خطر از بین رفتن نباشند.

بدسکتور هارد چیست | بهترین نرم افزار بد سکتور گیری هارد

دلایل ایجاد بدسکتور

بدسکتور در هارد به چه دلایلی ایجاد می شود و چگونه می توانیم از این مشکل در هارد جلوگیری کنیم؟ در ادامه، چند مورد از اصلی ترین دلایل ایجاد بدسکتور در هارد را بررسی می کنیم :

آسیب دیدگی فرمویر هارد دیسک

یکی از دلایل اصلی ایجاد بدسکتور در هارد، وارد شدن آسیب به فرمویر است. این مشکل ممکن است باعث آسیب دائمی و از بین رفتن اطلاعات ذخیره شده داخل هارد شود به همین دلیل لازم است توجه داشته باشید که هنگام استفاده از هارد اکسترنال، نرم‌ افزار ها و یا دستکاری ‌ها به فرمویر آسیبی وارد نکنند.

پارتیشن ‌های نامعتبر

پارتیشن های نامعتبر و ناشناخته ممکن است باعث از بین رفتن پارتیشن و یا سایر مشکلات مربوط به بوت شدن سیستم عامل شوند و سیستم قادر نخواهد بود که مکان پارتیشن‌ های حاوی فایل‌های اطلاعات بوت را بیاید.

پارتیشن های آسیب دیده به کمک جداول امکان بازیابی دارند اما فقط در شرایطی این امکان وجود دارد که از آنها در زمانی که بدون آسیب بودند، بکاپ تهیه کرده باشید.

خاموش کردن غیراصولی سیستم

ممکن است کامپیوتر را غیراصولی خاموش کرده باشید و یکی از نرم افزارهایی که در حال پردازش است به اجبار توسط سیستم عامل بسته شود. این فرایند به مرور باعث ایجاد بدسکتورها و از دست رفتن اطلاعات می شود.

بدسکتور هارد چیست | بهترین نرم افزار بد سکتور گیری هارد

معرفی تخصصی ترین مرکز تعمیر، بازیابی و ریکاوری هارد

برای تعمیر لپ تاپ و کامپیوتر خود و رفع مشکل بدسکتور سخت افزاری یا نرم افزاری هارد آن به هیچ عنوان خودتان اقدامی نکنید زیرا ممکن است اوضاع را بدتر هم کنید. مرکز تخصصی تعمیرات لپ تاپ سازگار ارقام، با استفاده از تجهیزات پیشرفته و همچنین کمک گرفتن از نرم افزارهای تخصصی رفع بدسکتور، مشکل هارد شما را برطرف می کند و اطلاعات از دست رفته قابل ریکاوری خواهند بود. برای ریکاوری اطلاعات هارد کلیک کنید (shop.sazgar.com/data-recovery)

پس اگر با مشکل بدسکتور هارد خود روبرو شده اید، می توانید از خدمات تعمیر لپ تاپ و تعمیر کامپیوتر شرکت سازگار ارقام استفاده کنید.

هرینه تعمیر لپ تاپ و کامپیوتر در این شرکت مهندسی بستگی به میزان آسیب دیدگی هارد دارد و پس از بررسی های دقیق توسط کارشناس، هزینه آن به شما اعلام می گردد.

سوالات شما

  • از کجا بدانیم هارد ما بدسکتور شده و خراب است؟

برخی از علائمی که سیستم از خود نشان می دهد، احتمال بدستکور شدن هارد را قوی تر می کنند که این علائم را در مطلب بالا بررسی کردیم.

  • آیا بدسکتور سخت افزاری هارد قابل رفع است؟

بله، بدسکتور سخت افزاری هارد با استفاده از تجهیزات پیشرفته و توسط تعمیرکار متخصص قابل رفع می باشد.

  • آیا اطلاعات هارد بدسکتور شده قابل بازیابی است؟

بله اگر رفع مشکل بدسکتور هارد را به یک مرکز معتبر بسپارید، اطلاعات قابل برگشت خواهند بود.

دکمه بازگشت به بالا