ایران کسب و کارمردم و اجتماع

چرا کانال سازی کولر اهمیت زیادی دارد؟

همه چیز در ارتباط با کانال‌ کشی کولر و کانال فلکسیبل

کولرها یکی از موارد ضروری برای محیط‌های ساختمانی، کارگاهی صنعتی و غیره هستند. هر محیطی فارغ از کارکرد و نقشی که دارد، برای راحتی و آسایش کارکنان و برقراری تعادل دمایی نیاز به نصب کولر دارد. کانال کشی کولر یکی از مواردی است که در راستای نصب کولر آبی انجام می‌شود. فرض کنید می‌خواهید برای محیط کار یا محیط مسکونی خود کولر آبی نصب کنید. در چنین حالتی نیاز به کانال کشی کولر دارید. در واقع زمانی می‌توانید نصب کولر آبی را به شکل درست انجام دهید که اصول و نکات مربوط به کانال کشی کولر را به‌خوبی رعایت کرده باشید.

خرید کانال کولر فلکسیبل | قیمت کانال فلکسیبل برزنتی

ضرورت کانال کشی کولر

کانال کشی کولر جزء معماری یک ساختمان به حساب می‌آید. اگر شما منزلی را خریداری کرده باشید که کانال کولر نداشته باشد، مجبور می‌شوید ساخت و سازهای مربوط به خراب کردن سقف را انجام دهید تا بتوانید کانال کشی کنید. از طرفی نمی‌توانید کانال کولر را برای اجرا و نصب کولر نادیده بگیرید.

 چرا نحوه کانال کشی کولر اهمیت قابل توجهی دارد؟

همانطور که می‌دانید هر مسئله‌ای مربوط به ساخت و ساز می‌تواند بر پیکره ساختمان تاثیر بگذارد. با این وجود، کانال کشی کولر زمانی که به‌درستی انجام می‌شود، می‌تواند تاثیر مطلوبی بر روی دکوراسیون داخلی داشته باشد و آن را در شکل و فرم مناسبی حفظ کند. از طرفی میتواند باعث خنکی بیشتر محیط داخلی ساختمان شود. در واقع اگرچه کولرها از نظر میزان ظرفیت، توان و انرژی تعریف شده هستند اما بنا به دلایلی می‌توانند حداکثر توان خود را در خنک‌سازی محیط نشان ندهند. علت این موضوع به کانال کشی نادرست مربوط می‌شود. کانال کشی نادرست اجازه بهره‌مندی کامل از توان و ظرفیت کولر را نمی‌دهد.

کانال هوا یکی از مواردی است که در سیستم‌های مطبوع برای جابجایی و انتقال هوا مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کانال‌ها به شکل چهارگوش یا گرد طراحی و تولید می‌شوند. معمولاً از ورق‌های آلومینیوم یا گالوانیزه تهیه شده‌اند. البته در حال حاضر مصالح دیگری نیز مثل پلاستیک و عایق‌های پشم شیشه شده برای ساخت کانال هوا استفاده می‌شوند.

زمان مناسب برای کانال کشی

کانال کشی کولر اگر در معماری و ساخت و ساز ساختمان انجام شود، باید در مراحل آخر ساخت و ساز یعنی قبل از نصب سقف کاذب یا کناف و نازک‎کاری به اجرا درآید.

عایق‌بندی کانال کولر

جلوگیری از هدر رفتن انرژی در ساخت کانال کولر از اهمیت قابل توجهی برخوردار است. اگر عایق‌بندی کانال کولر به‌خوبی انجام نشود، ما همواره با اتلاف انرژی روبرو می‌شویم. در نتیجه نمی‌توانیم از حداکثر توان، ظرفیت و عملکرد کولر آبی استفاده کنیم. برای عایق‌بندی کانال کولر می‌توان از پشم شیشه استفاده کرد.

قیمت کانال کشی کولر چگونه محاسبه می‌شود؟

بسیاری از افراد زمانی که تصمیم می‌گیرند کانال کشی انجام دهند، می‌خواهند در مورد قیمت آن اطلاع داشته باشند. توجه داشته باشید که قیمت‌گذاری کانال کشی با توجه به چندین پارامتر قابل محاسبه است. متراژی که قرار است ساخت کانال برای آن انجام شود، چه میزان است؟ مسلماً هرچه متراژ بالاتری داشته باشیم، به همان نسبت قیمت کانال کشی افزایش پیدا می‌کند.

موادی که برای ساخت کانال کولر مورد استفاده قرار میگیرند، در قیمت‌گذاری آن تاثیر قابل توجهی دارند. به‌عنوان مثال مواد آلومینیومی با توجه به سبک بودن و دوام و استحکام کافی، گزینه مناسبی برای کانال کشی هستند اما  قیمت بیشتری نیز دارند. محل قرارگیری کولر نیز می‌تواند در تخمین قیمت ساخت کانال تاثیر داشته باشد. بعضی از افراد پشت‌بام ساختمان و بعضی دیگر بالکن را برای قرار دادن کولر انتخاب می‌کنند. ابعاد داخلی کانال کولر نیز می‌تواند باعث تفاوت قیمت شود. هرچه کانال کولر ابعاد بزرگتری داشته باشد، به همان نسبت با قیمت بیشتری همراه خواهد بود.

مقدمات کانال کشی و خدمات برق پویان گسترش چیست؟

قبل از اینکه به کانال کشی کولر مشغول شوید و از سیم‌کشی شرکت پویان گسترش استفاده کنید، به معماری ساختمان توجه کنید. موقعیت دریچه‌ها در کانال کشی باید در بهترین محیط انتخاب شوند. واقعیت این است که هر محیطی در ساختمان امکان نصب دریچه را ندارد. بنابراین اگر این دریچه‌ها به‌درستی انتخاب نشده باشند، احتمال انسداد باد کولر در آن‌ها وجود دارد. چون در این حالت عملاً باد کولر وارد دریچه‌ها نمی‌شود.

همچنین ممکن است زاویه کانال به‌درستی تنظیم نشود و فضای کانال نیز بیش از اندازه سرد شود. حساسیت این مسئله در حدی است که فردی که به‌عنوان طراح و سازنده کانال کولر فعالیت می‌کند، باید اول نقشه ساختمان را مورد بررسی قرار دهد. در این صورت می‌تواند موقعیت مناسبی برای دریچه کولر و مسیر کانال کشی انتخاب کند.

یک قانون کلی در مورد کانال کشی کولر وجود دارد و آن هم این است که انتهای هر دریچه کولر باید به یک دریچه‌ای دیگر وصل شود. این قانون نشان می‌دهد اگر می‌خواهید در ناحیه ساختمان نصب دریچه داشته باشید، باید انشعاب کانال کولر  را به آن قسمت انجام دهید.

ورق مناسب برای کانال کولر طراحی کنید

افرادی که تصمیم به کانال کشی کولر می‌گیرند، باید با اصول آن آشنایی داشته باشند. در غیر این صورت بروز هرگونه مشکلی ممکن است شما را به ساخت و ساز یا تخریب مجدد بخشی از ساختمان مجبور کند. ساخت کانال برای انتقال هوای سرد به محیط داخلی ساختمان مدنظر قرار می‌گیرد. این کانال‌ها به شکل مستمر و مداوم مورد استفاده هستند. بنابراین موادی که برای ساخت آن‌ها انتخاب می‌شوند، باید در نهایت استحکام و کیفیت انتخاب شده باشند. انتخاب مواد غیر استاندارد و نامناسب برای کانال کشی باعث سوراخ شدن آن‌ها می‌شود. در این حالت، هوای گرم فرصت نفوذ به داخل کانال کولر را پیدا می‌کند و با هوای سرد آن مخلوط می شود. در نتیجه هوای ورودی به محیط داخلی ساختمان دیگر خنک نیست.

این مسئله باعث می‌شود ساختمان شما در حد مطلوب و مورد انتظار خنک نشود. زمانی که کولر نتواند فضای داخلی ساختمان را به اندازه کافی خنک کند، باید به مدت طولانی‌تری روشن بماند. این موضوع با صرف انرژی بیشتری برای خنک‌سازی فضای داخلی ساختمان همراه است. ورق‌های گالوانیزه بهترین گزینه برای کانال کشی کولر هستند. چون از دوام و استحکام خوبی برخوردار هستند. البته در هنگام استفاده از ورق‌های گالوانیزه به این نکته نیز توجه داشته باشید که این ورق‌ها در ضخامت‌های مختلفی طراحی و تولید می‌شوند.

ما به شما توصیه می‌کنیم ضخامت‌های بالای ورق‌های گالوانیزه را برای طراحی کانال کشی کولر انتخاب کنید. چرا که دوام و استحکام به مراتب بیشتری دارند.

عایق‌کاری در ساخت کانال و خدمات برق

عایق‌کاری کانال‌های کولر نیز به اندازه سایر مراحل آن اهمیت دارد. در واقع زمانی عایق‌کاری به شکل درست و به‌جا انجام می‌شود که استاندارد‌های مربوط به کانال کشی به خوبی انجام شده باشد. اگر به عایق‌کاری کانال‌های کولر در زمان اتصال کانال‌ها یا نصب دریچه بی‌تفاوت باشیم، هوای خنک انتقال‌یافته در کانال کولر را به‌راحتی از دست می‌دهیم و در خنک‌سازی محیط داخلی ساختمان نیز با مشکل مواجه می‌شویم.

متاسفانه بسیاری از کاربران کولر آبی زمانی که با این مشکل مواجه می‌شوند، گمان می‌کنند موتور کولر آبی دچار نقص فنی شده است و نیاز به تعمیرات اساسی دارد. در چنین حالتی علیرغم تعمیرهای مکرر حد مطلوبی از خنک‌سازی برای فضای داخلی ساختمان دریافت نمی‌شود. چون برای رفع این مشکل باید عملیات مربوط به تخریب ساختمان انجام شود و مشکل کانال کشی کولر برطرف شود.

عایق‌بندی کانال کشی برای دریافت خدمات برق نیز اهمیت دارد. چون عایق‌بندی مناسب از نشتی آب و نفود آن به داخل سیم‌کشی کولر جلوگیری می‌کند. تمام موارد حفاظتی و امنیتی را برای ارائه خدمات برق در نظر می‌گیرد. با این وجود، بخشی از این امنیت نیز توسط عایق‌بندی کانال انجام می‌شود.

ساخت کانال متناسب با فشار و سرعت باد

کولرهای آبی از نظر فشار و سرعت باد ویژگی‌های متفاوتی دارند. زمانی که تصمیم به نصب کولر آبی می‌گیرید، متوجه مشخصات منحصر به فرد آن‌ها خواهید شد. توجه کنید که توان، ظرفیت، سرعت و فشار باد باید با متراژ فضایی که قرار است در آن مورد استفاده باشند، هماهنگ باشد. به‌عنوان مثال در ساختمان‌هایی با متراژ بالا از کولری با سرعت زیاد استفاده کنید.

کانال کشی کولر نیز متناسب با سرعت باد کولر انجام می‌شود. یعنی هر چه سرعت باد جریان‌یافته از کولر بیشتر باشد، به همان نسبت دقت در کانال کشی و عایق‌کاری نیز بالا می‌رود. علت این موضوع نیز کاملاً مشخص است. کانال کولر و عایق باید در برابر فشار بیشتر باد مقاومت داشته باشند .پیشنهاد می کنیم برای دانش بهتر این مطلب؛ مقاله آموزش  را از دست ندهید.

انواع دریچه کولر

دریچه کولر نیز از انواع مختلفی برخوردار است و در مدل‌های چوبی، فلزی و پلاستیکی تقسیم‌بندی می‌شود. در حال حاضر نمونه دریچه‌های دکوراتیو و چوبی با توجه به جذابیتی که در طراحی دارند، بیشتر مورد استقبال قرار می‌گیرند.

نکات مهم در کانال کشی کولر

 زمانی که تصمیم به کانال کشی کولر می‌گیرید، این نکات را مدنظر قرار دهید.

  • کانال کشی در هر قسمتی از فضای ساختمان که انجام شود، نیاز به دریچه دارد.
  • معماری ساختمان از پارامترهایی است که بر روی نحوه کانال کشی تاثیرگذار است. به همین خاطر در کانال کشی به فرم و معماری ساختمان توجه می‌شود.
  • در کانال کشی باید به نوع، سایز و ضخامت ورق‌های گالوانیزه توجه داشته باشید. ورق‌هایی که برای کانال کشی کولر انتخاب می‌شوند، باید با رعایت استانداردها طراحی و تولید شده باشند.
  • کلیه کانال‌های فرعی به کار رفته در فضای ساختمان باید دارای پره راهنما و تقسیم‌کننده باشند.
  • زمانی که تصمیم به اجرای کانال کشی می‌گیریم، باید حتماً دریچه کولر را در نظر داشته باشیم.
  • لبه‌های کانال نیز باید به‌گونه‌ای طراحی شوند که با جریان باد هم‌جهت باشند.
  • تمامی مسیرهای کانال از نظر اصولی باید به دریچه هوا منتهی شوند.
  • کانال‌های فرعی باید دارای دمپر باشند.
  • مسئله مربوط به افت فشار یا سرعت جریان باد در کانال کشی کولر باید لحاظ شود.
  • تمامی کانال‌ها باید به شکل مناسب کنترل و مهار شوند.
  • اگر شکل گرد را برای کانال کشی کولر انتخاب کرده باشید، انتقال هوا به فضای درونی ساختمان به شکل یکنواخت انجام خواهد شد. این نوع فرم به دلیل محدودیت‌هایی که دارد، نسبت به کانال‌های چهارگوش همچون مربع و مستطیل محبوبیت کمتری دارد.
  • زمانی که کانال کشی به مرحله پایانی رسید، باید وضعیت نشت هوا چک شود.
  • در دهانه رانش و مکش کانال کولر باید از اتصال برزنتی استفاده شود.
  • دمپر دود یکی از مواردی است که برای جلوگیری از نفوذ دود به داخل کانال‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. دمپر باید به شکل مناسبی استفاده شود.
  • تقسیم‌کننده‌ها و دمپرها باید به شکلی مورد استفاده باشند که باعث شکل‌گیری لبه اضافه نشوند.
  • شیب در نظر گرفته شده برای کانال تبدیل نیز در حدود ۷/۱ است.
  • داکت‌های تاسیساتی و درزهای عرضی و طولی کانال‌ها باید کاملاً به شکل متصل شده در کنار هم قرار بگیرند.

عایق‌بندی نقاط بیرونی کانال

  • قسمت‌های بیرونی کانال و داکت‌های تاسیساتی برای پوشش‌دهی از عایق‌هایی مانند پشم شیشه، پشم سنگ یا چسب استفاده می‌کنند. اگر کانال از قطر زیاد برخوردار باشد، پشم سنگ و اگر از قطر کم برخوردار باشد، پشم‌ شیشه گزینه مناسبی است.
  • در کانال کشی باید طراحی یک اتاقک هوا مورد توجه قرار بگیرد. این اتاقک هوا برای اختلاط هوای دو یا چند کانال ضرورت دارد.
  • برای داکت‌های تاسیساتی ضخامت ۳ میلی‌متر و برای کانال‌های معمولی نیز از ضخامت ورق فلزی استفاده می‌شود. کانال‌های خاص نیز برای طراحی نیاز به ضخامت ۳ تا ۱۶ میلی‌متر دارند.
  • تمامی لوله‌های عمودی و اصلی ساختمان به شکل اصولی و صحیح در داخل داک قرار می‌گیرند.

انواع مدل کانال

کانال‌های چهارگوش در دو مدل فلنجی یا کشویی عرضه می‌شوند. به مدل فلنچی، انگلیسی و به مدل کشویی، آمریکایی گفته می‌شود. این کانال‌ها در جنس‌های مختلفی طراحی و تولید می‌شوند. کانال‌های گرد نیز از مزایای بسیاری همچون کاهش سر و صدا، ظاهر زیبا و جذاب، استحکام قابل توجه، سرعت بالا در انتقال هوا، حجم و وزن کم و افت فشار پایین برخوردار هستند. کانال‌های گرد معمولاً در متریال آلومینیومی طراحی و تولید می‌شوند. این ویژگی یک امتیاز عالی برای مناطقی است که دارای رطوبت بیش از اندازه هستند. چون که فلز آلومینیوم در شرایط رطوبتی و… دچار زنگ‌زدگی نمی‌شود.

کانال‌های استیل را نیز برای محیط‌هایی که نیاز به رعایت استانداردهای بهداشتی دارند، همچون آزمایشگاه‌ها، بیمارستان‌ها و غیره پیشنهاد می‌کنیم.

مراحل نصب کولر آبی

نصب کولر آبی نیاز به افراد متخصص و حرفه‌ای دارد. به طور کلی راه‌اندازی کولر آبی در دو مرحله انجام می‌شود. مرحله اول مربوط به تراز کردن کولر می‌شود و کلیه عملیات سیستم آب کولر را نیز در بر می‌گیرد. مرحله دوم مربوط به سیم‌کشی و خدمات برق کولر می‌شود.

بعد از اینکه مراحل مربوط به ساخت شاسی، تراز کردن کولر آبی بر روی شاسی و اتصال کولر آبی به کانال به‌درستی انجام شد، مرحله سیم‌کشی و نصب برق کولر آبی نیز انجام خواهد شد.  شرکت پویان گسترش یک شرکت معتبر و مطمئن است که سال‌های سال خدمات تخصصی برق را به مشتریان ارائه می‌کند. این شرکت با توجه به قدمت، تخصص و تجربه‌ای که دارد، می‌تواند خدمات متفاوتی را در زمینه سیم‌کشی و نصب کلیدهای برق کولر ارائه دهد. ضمن اینکه کلیه این خدمات با ضمانت به مشتری ارائه می‌شوند و تحت آزمون و بررسی قرار می‌گیرند.

سیم‌کشی و نصب برق کولر نیاز به دقت و تمرکز زیادی دارد. به‌عنوان مثال جعبه تقسیم کولر نباید در تماس با آب قرار داشته باشد. همچنین هر گونه آسیب جزئی به سیم‌ها می‌تواند زمینه برای جرقه‌زنی و اتصال جریان برق را به وجود آورد. به همین خاطر سیم‌کشی از کنتور برق تا محل قرارگیری کولر نیاز به تخصص بالایی دارد.

خدمات برق پویان گسترش زمانی می‌توانند به شکل صحیح در محل به اجرا درآیند که زیر نظر افراد متخصص و با تجربه انجام شوند. توجه داشته باشید نصب کولر آبی و اجرای مراحل مختلف آن به‌ویژه سیم‌کشی و خدمات برق از حساس‌ترین مراحل هستند. بنابراین وجود هر گونه اشکال در جریان سیم‌کشی می‌تواند مشکلات به مراتب بیشتری را به وجود آورد.

جمع‌بندی

خدمات برق نیز بخشی از است. این خدمات زمانی می‌توانند کارآیی و حفاظت را برای شما به وجود آورند که توسط افراد متخصص و حرفه‌ای انجام شده باشند. خدمات برقی پویان گسترش به‌عنوان یک شرکت معتبر و مطمئن زیر نظر افراد متخصص و با سابقه انجام می‌شود. ضمن اینکه در پایان کار نیز کلیه ضمانت می‌شود.

کانال کشی کولر زمانی به شکل صحیح و اصولی انجام می‌شود که توسط افراد متخصص و حرفه‌ای به مرحله اجرا درآید. این کانال‌ها باید از مواد مستحکم و با کیفیتی تولید شده باشند و بسته به نوع محیط در سایزهای گوناگون طراحی و تولید شوند. مسلماً هر فرد آماتور و غیر حرفه‌ای نمی‌تواند ساخت کانال کولر را به شکل صحیح انجام دهد. این در حالی است که هر گونه ضعف و نقص در ساختار کانال بر عملکرد کولر نیز تاثیر دارد.

به‌عنوان مثال شما یک کولر با ظرفیت و توان کافی خریداری کرده‌اید اما متاسفانه تولید هوای خنک کولر به نسبت به توان و ظرفیت آن محدود است. در این حالت، باید ریشه این نقص و اختلال را در ساخت کانال برای کولر جست و جو کرد. برای تعیین قیمت کانال‌های کولر نیز باید چندین پارامتر مهم و کاربردی را مدنظر قرار دهید. اول اینکه متراژ کانال چه میزان است؟ دوم اینکه جنس مواد تولیدی کانال از نوع فولاد، ورق گالوانیزه یا آلومینیوم است؟ دستمزد متخصصان و کارگران نیز بخشی از هزینه ساخت و طراحی کانال‌های کولر را شامل می‌شود.

منبع:

youtube

پویان گسترش

آرزو احسانی

آرزو احسانی هستم علاقمند به نویسندگی و مساعل کسب و کار و اقتصادی
دکمه بازگشت به بالا