فرهنگی

جشن شب یلدا به فرصت طلایی برای گردشگری بدل شود

اخبار ایران من/اصفهان یک پژوهشگر فرهنگی با اشاره به واژه میلاد اکبر که ابوریحان بیرونی برای شب یلدا به کار برد، ثبت چله یا شب یلدا در میراث فرهنگی ناملموس یونسکو را اقدامی مهم دانست و تاکید کرد: یلدا، وجود دارد. راه طولانی تا اجرای رسمی آن در سطح بین المللی و تبدیل آن به یک جاذبه گردشگری خوب است.

شاهین سپنتا در گفت وگو با اخبار ایران من و درباره فلسفه شب یلدا اظهار کرد: جشن شب چله در آغاز چهل روزی است که از ابتدای زمستان آغاز می شود و با جشن سده دهم بهمن ماه به پایان می رسد. این جشن که قدمتی به اندازه آیین آنلاین در ایران دارد، جشن تولد آنلاین یا طلوع خورشید پس از طولانی ترین شب سال است. به همین دلیل نام دیگر آن یلدا به معنای ولادت است و ابوریحان بیرونی در کتاب خود به نام اطهارالباقیه از این جشن که مطابق با فصل زمستان است با عنوان «میلاد اکبر» یاد کرده است.

وی همچنین با بیان اینکه شب یلدا نویدبخش روزهای طولانی تر، گرم شدن و بارور شدن زمین و شروع دوباره کشاورزی است، افزود: تا سحر کنار سفره سنتی شب چله در کنار هم باشیم که نشانه رشد دنیاست. و غذاهایی که نماد باروری و نور هستند.

این پژوهشگر فرهنگ ایران به اهمیت جشن شب یلدا نیز اشاره کرد و گفت: تولد آنلاین یا به قول ابوریحان بیرونی میلاد اکبر چندین قرن در ایران، خاورمیانه و اروپا اتفاق افتاده است. پیروان دین آنلاین یا میترا و پس از گسترش دین مسیح در اروپا، با اندکی تغییر در تقویم، این جشن مهم را کریسمس نامیدند. این واقعیت که اغلب ما به آن توجه نمی کنیم، نشان دهنده ظرفیت بالای یلدای ایرانی برای تبدیل شدن به یک جشنواره بزرگ در جهان است.

سپنتا در مقایسه اجمالی جشنواره شب یلدا با جشنواره هایی مانند ولنتاین و هالووین گفت: یلدا نسبت به جشنواره های پیش رو مانند ولنتاین و هالووین انرژی، تاخیر و جذابیت بیشتری برای جهانی شدن دارد. اما در سال‌های اخیر غرب و رسانه‌ها برای تبلیغ جشن‌های پیش رو تلاش کرده‌اند، اما از تبلیغ یلدا غافل شده‌ایم.

این کارگزار فرهنگی با ابراز خرسندی از ثبت مراسم شب یلدا در فهرست جهانی یونسکو، ادامه داد: خوشبختانه امسال اعلام شد که در هفدهمین نشست کمیته بین المللی حفاظت از میراث فرهنگی ناملموس بشر جشن چله یا یلدا در سراسر جهان ثبت شده است. این خبر خوب را نباید به راحتی نادیده گرفت، اما نوشتن یک اثر تاریخی یا میراث ناملموس به تنهایی کافی نیست. امروز مسئولیت ما ایرانیان برای شناساندن میراث این کشور به مردمان دیگر کشورها بیش از دیگران است، زیرا ایران خاستگاه این جشن باستانی است و هنوز در هر گوشه از ایران یلدا با جزئیات و زیبایی و زیبایی اش جشن گرفته می شود. . نتایج زیبا

سپنتا یادآور شد: با وجود ثبت یلدا در جهان، هنوز راه درازی برای تثبیت در دنیا و تبدیل آن به فرصتی مناسب برای جذب گردشگر باقی است.

وی همچنین تاکید کرد: بخشی از حفاظت از میراث فرهنگ غیر کاری بر عهده مردمی است که هزاران سال است با کار خوب و دقیق و عاشقانه سنت ها و لیوان های ایرانی مانند شب چله این کار را انجام داده اند، اما بخشی دیگر مسئولیت موسس این جشنواره ویژه مردم کشورهای دیگر است و خبرنگاران، هنرمندان و ارگان های دولتی است و باید این سوال را مطرح کرد که چه ارگان های دولتی به ویژه صدا و سیما و وزارت فرهنگ، صنایع دستی و گردشگری برنامه ای برای راه اندازی این طرح دارند. . میراث نامرئی ایران از جمله شب یلدا برای مردم جهان؟ چرا که صرف گفتن اینکه جشن شب یلدا خاستگاه ایران است، اما ناتوان از تبیین درست آن به عنوان میراث ناپیدای انسانی برای مردم جهان، کار مهمی انجام نشده است.

به گزارش اخبار ایران من، ثبت فرهنگ مرئی و نامرئی جهان کشورمان در فهرست جهانی یونسکو اتفاقی است که باید تکرار شود، اما باید در نظر داشت که آیا صرف ثبت میراث ما را به همه نتایجی که می خواهیم رسانده است؟ آیا افتخار کردن به چنین میراثی و لذت نقاشی آن کافی است؟ این ثبت نام چه مزایایی از نظر فرهنگی و هنری می تواند برای ما به همراه داشته باشد؟ نقش تشکل های مختلف فرهنگی و هنری در استفاده از این سرمایه ها در حیات فرهنگی و فرهنگ خارجی ما چیست؟ به طور کلی پس از ثبت جهانی میراث ملموس و ناملموس چه باید کرد؟

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا