علمی

وجود ۵۰۰ متخصص طب سنتی در کشور / تولید ۲۰ داروی کمک‌ به درمان کرونا در بحران پاندمی

مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت با اشاره به تعداد متخصصان طب سنتی در کشور، در عین حال گفت: در دوران پاندمی کرونا، دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت بیش‌از ۱۲۰ طرح پژوهشی مرتبط با درمان کرونا را بررسی کرد که از این تعداد ۲۰ طرح منجر به تولید دارو برای کمک به درمان کرونا شد.

دکتر نفیسه حسینی یکتا در گفت‌گو با اخبار ایران من، درباره دوران پاندمی کرونا گفت: پاندمی ویروس کرونا، یک چالش در حوزه سلامت به حساب می‌آید. هنگام ورود کرونا به ایران روش‌های درمانی متعددی برای مقابله با این بیماری مطرح شد. روش‌های متعددی در حوزه طب سنتی در کنار سایر روش‌های پیشنهادی برای درمان و پیشگیری کرونا مطرح شد. مادامی که پاندمی کرونا در کشور آغاز شد، دفتر طب ایرانی و مکمل وزات بهداشت به اطلاع عموم جامعه رساند استفاده از ظرفیت طب ایرانی نیازمند پروتکل‌های این حوزه است.

این متخصص طب سنتی ادامه داد: استفاده از ظرفیت طب سنتی باید به بهترین شکل ممکن باشد  و باید به صورت مستند از این حوزه استفاده کنیم. بر همین اساس در دوران پاندمی کرونا نیز طرح‌های پژوهشی متعددی در حوزه طب سنتی در ارتباط با درمان کرونا در دانشگاه‌های علوم‌پزشکی و مراکز تحقیقاتی انجام شد.

۲۰ طرح تحقیقاتی کرونا در حوزه طب سنتی منجر به تولید دارو شد

حسینی‌یکتا در تشریح طرح‌های تحقیقاتی مرتبط با درمان کرونا خاطر نشان کرد: در دوران پاندمی کرونا، دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت بیش از ۱۲۰ طرح پژوهشی مرتبط با درمان کرونا را بررسی کرد که از این تعداد ۲۰ طرح منجر به تولید دارو برای کمک به درمان کرونا شد و داروهای تولید شده در سبد دارویی کشور قرار گرفتند.

مدیر کل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت با اشاره به طرح‌های تحقیقاتی مرتبط با کرونا اظهار کرد: تجربه انجام طرح‌های پژوهشی در دوران پاندمی کرونا بیانگر این است که استفاده از ظرفیت طب سنتی می‌تواند کمک‌کننده باشد.

این متخصص درباره ادامه روند طرح‌های تحقیقاتی حوزه طب سنتی مرتبط با بیماری کرونا افزود: اگرچه میزان طرح‌های تحقیقاتی مرتبط با درمان کرونا نسبت به دوران پاندمی این بیماری در کشور کاهش یافته، اما روند انجام پژوهش‌ها متوقف نشده است. پرسش «چرا میزان طرح‌های تحقیقاتی کاهش یافته است؟» مطرح می‌شود؛ در پاسخ به این پرسش باید گفت به دلیل اینکه موضوع درمان کرونا در زمان پاندمی این بیماری موضوع روز تحقیقاتی محسوب می‌شد، تعداد طرح‌های تحقیقاتی در بازه زمانی پاندمی کرونا بیشتر بود.   

پروتکل استفاده از طب سنتی برای کمک به درمان کرونا

وی با بیان اینکه در آن زمان «کمیته علمی کشوری کرونا»   پروتکلی درباره استفاده طب سنتی برای درمان کرونا ابلاغ کرد، افزود: دستورالعمل استفاده از طب سنتی برای درمان کرونا به دانشگاه‌های علوم‌پزشکی کشور ابلاغ شد و با استفاده از ظرفیت رسانه‌ها به اطلاع عموم جامعه رسید.  این پروتکل درباره استفاده از طب سنتی به منظور کمک  به درمان کرونا و درمان علائم کرونا با استفاده از  داروهای گیاهی، اصلاح سبک زندگی و تغذیه سالم بود. این دستورالعمل نه تنها مورد اقبال عموی قرار گرفت بلکه متخصصان سایر رشته‌ها نیز از این دستورالعمل استفاده کردند.    

 حسینی‌یکتا با بیان اینکه ادعاهای عجیب و غریبی در دوران پاندمی کرونا در ارتباط با استفاده از ظرفیت طب سنتی برای درمان کرونا مطرح شد، اظهار کرد: برخی از ادعاها مطرح می‌کردند نیاز به استفاده از ظرفیت طب رایج نیست یا یک داروی گیاهی خاص به عنوان راه‌حل و درمان قطعی کرونا محسوب می‌شود. مادامی که ادعاهای عجیب و غریب درخصوص طب سنتی مطرح شد، اعلام کردیم که طب سنتی و طب رایج مکمل یکدیگر هستند و در کنار یکدیگر می‌توانند با توجه به گزاره‌های مستندی  که در زمان پاندمی کرونا اعلام شد، به درمان کرونا کمک کنند.

این متخصص ادامه داد: زمانی که استفاده از ظرفیت طب سنتی در بیمارستان‌ها و برخی از مراکز درمانی سرپایی به صورت ضابطه‌مند مورد توجه قرار گرفت؛ نتیجه این عمل در موج‌های کرونا بروز کرد.

فعالیت ۸ دانشکده طب سنتی در دانشگاه‌های علوم‌پزشکی

وی درباره تعداد دانشکده‌های طب سنتی دانشگاه‌های علوم‌پزشکی بیان کرد: ۸ دانشکده طب سنتی در دانشگاه‌های علوم‌پزشکی  خدمات آموزشی و پژوهشی را ارائه می‌دهند. متخصصان «داروسازی سنتی»، «طب سنتی» و «تاریخ پزشکی» در دانشکده‌های طب سنتی دانشگاه‌های علوم‌پزشکی تربیت می‌شوند. همچنین متخصصان «طب سوزنی» و «اخلاق پزشکی» در برخی از دانشکده‌های طب سنتی تربیت می‌شوند.  

حسینی‌یکتا درباره تعداد متخصصان طب سنتی گفت: بیش از ۵۰۰ متخصص طب سنتی به صورت هیات‌علمی و درمانی در کشور فعالیت می‌کنند. همچنین ۲۳۸ دانشجو در دانشکده‌های طب سنتی دانشگاه‌های علوم‌پزشکی تحصیل می‌کنند.

مدیر کل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت درباره ساماندهی فعالیت عطاری‌ها نیز به اخبار ایران من توضیح داد: مجوز فعالیت عطاری‌ها توسط وزارت صمت صادر می‌شود. اما دایره فعالیت عطاری‌ها با وزارت بهداشت مرتبط است؛ به همین دلیل مذاکرات گسترده‌ای به منظور ساماندهی عطاری‌ها با محوریت شورای عالی سلامت شکل گرفته و ساماندهی عطاری‌ها در دست اقدام است.  

انتهای پیام

بخش علوم پزشکی

هدفم این است که با ارائه محتواهای علمی و امیدوارکننده، به شما کمک کنم تا از جدیدترین تحقیقات در زمینه سلامتی مطلع شوید و اقدامات مناسبی را برای بهبود و حفظ سلامتی خود بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا