علمی

دیر خوابیدن نوجوانان در شب با چاقی مرتبط است

بیدار ماندن در اواخر شب و خوابیدن در تعطیلات آخر هفته از نشانه‌های رفتار نوجوانان است.

با این حال، بر اساس تحقیقات جدیدی که در Hypertension منتشر شده اند، الگو‌های خواب نامنظم ممکن است پیامد‌هایی برای سلامت قلب در آینده داشته باشند و باعث افزایش فشار خون در میان نوجوانانی شود که چربی شکمی بیشتری دارند.

جولیو فرناندز مندوزا گفت: پزشکان باید در مورد جوانانی که افزایش وزن را تجربه کرده‌اند، الگو‌های خواب را بررسی کنند؛ زیرا یک برنامه خواب منظم‌تر ممکن است به کاهش وزن و بهبود سلامت طولانی مدت قلب آن‌ها کمک کند.

به گزارش شفاف، طبق معیار‌های سلامت قلب و عروق، نوجوانان ۱۳ تا ۱۸ ساله باید هر شب ۸ تا ۱۰ ساعت بخوابند.

محققان خواب، چربی احشایی و فشار خون ۳۰۳ نفر نوجوان اهل پنسیلوانیا مرکزی را ارزیابی کردند.

خواب در طول یک شب در آزمایشگاه خواب و در خانه به مدت ۷ روز با استفاده از یک دستگاه نظارت بر خواب شبیه به ساعت مچی اندازه گیری شد.

محققان با این دستگاه مدت زمان خواب و تغییرپذیری آن، نقطه میانی خواب (نقطه میانی بین زمان خواب و بیداری) و منظم بودن آن (برای ثبت الگو‌های خواب آن ها) را ردیابی کردند.

اواسط خواب در ساعت ۲ بامداد یا بعد از آن برای یک نوجوان معمولی در طول هفته‌ای که مدرسه می‌رود در نظر گرفته می‌شود.

چربی شکمی احشایی، که چربی عمیق شکمی است و معده، کبد و روده‌ها را احاطه کرده است، با اسکن جذب سنجی اشعه ایکس (DEXA) با انرژی دوگانه در طول بازدید از آزمایشگاه خواب اندازه گیری شد.

چربی احشایی برای سلامت قلب خطرناک‌تر از چربی ذخیره شده در زیر پوست است.

به طور کلی، شرکت‌کنندگان عادات خوابی معمولی داشتند، دیرتر از دوران دبستان به رخت خواب می‌رفتند و در آخر هفته‌ها و تعطیلات مدرسه دیرتر از روز‌های مدرسه می‌خوابیدند.

در میان نوجوانانی که در طول سال تحصیلی مورد مطالعه قرار گرفتند و خواب نامنظم داشتند هر واحد افزایش چربی احشایی شکم با ۷ میلی‌متر جیوه فشار خون سیستولیک و فشار خون دیاستولیک ۳ میلی‌متر جیوه مرتبط بود.

در مقابل، در میان نوجوانانی که خوابشان منظم بود، هیچ ارتباطی بین چربی احشایی شکم و افزایش فشار خون وجود نداشت.

برای کسانی که در روز‌های هفته دیرتر به خواب می‌روند هر واحد چربی احشایی شکم افزایش می‌یابد و با افزایش ۵ میلی متر جیوه در فشار خون سیستولیک و افزایش ۲ میلی متر جیوه در فشار خون دیاستولیک مرتبط بود.

اما برای کسانی که زودتر به خواب می‌رفتند، هیچ ارتباطی بین چربی احشایی شکم و افزایش فشار خون وجود نداشت.

در نوجوانانی که خود را شب بیدار توصیف کردند، هر واحد افزایش در چربی احشایی شکم با حدود ۳ میلی‌متر جیوه فشار خون دیاستولیک بالاتر مرتبط بود، اما در میان افرادی که خود را سحرخیز توصیف می‌کردند هیچ تأثیری بر چربی شکم نداشت.

ناتاشا مورالس، اولین نویسنده این مطالعه گفت: این نتایج نشان می‌دهند که داشتن یک الگوی خواب منظم ممکن است از نوجوانان در برابر پیامد‌های قلبی عروقی چاقی محافظت کند.

منبع: سایت مدیکال اکسپرس

دکمه بازگشت به بالا