ایران کسب و کارعمومی

تفاوت مهندسی معکوس و کپی کردن دستگاه صنعتی

در ابتدای این مقاله، شاید بهتر باشد به این سوال پاسخ دهیم که چرا از روی یک دستگاه خارجی یا محصول اروپایی مهندسی معکوس می کنیم؟احتمالا همه شما عزیزان با تحریم هایی که بر علیه کشورمان ایران وضع شده آشنا هستید و از وضعیت نا مناسب نرخ ارز اطلاع دارید. به خاطر تحریم ها و بالا بودن قیمت دلار و یورو، تعداد زیادی از محصول ها، دستگاه ها و ماشین آلات را نمی توان با واردات تامین کرد و یا اینکه پس از واردات، به خاطر قیمت بسیار زیاد، خریدار ندارند. در این شرایط یکی از بهترین گزینه ها،بومی سازی و تولید داخل آن قطعات و دستگاه ها با استفاده از است.

کاهش میزان مصرف آب برج خنک کننده قطره گیر برج خنک کننده همانطور که پیش تر در خصوص عملکرد آن صحبت شد، وظیفه برگشت قطرات مکش شده به سمت فن را برعهده دارد. این قطره گیر از آنجا که در سر راه هوای اشباع خروجی از قسمت تنوره فن قرار دارد، مستقیماً در تماس با هوای اشباع و بخارات موجود در هوا قرار دارد. بنابراین، چکه گیر برج خنک کننده به صورت غیر مستقیم سبب میعان بخارات آب موجود در هوای اشباع خروجی می‌شود. جلوگیری از پرتاب قطرات آب و همچنین میعان بخارات هوای اشباع خروجی برج خنک کننده سبب می‌شود که مصرف آب کولینگ تاور (دبی آب جبرانی) با استفاده از الیمیناتور کاهش چشم گیری داشته باشد.

هدف اصلی در تولید داخل با استفاده از مهندسی معکوس، کم کردن قیمت آن محصول یا دستگاه، و ایجاد امکان تامین آن بدون وابستگی به شرکت های خارجی است. 

با این توضیحات به ادامه مقاله در مورد تفاوت کپی کردن و روش مهندسی معکوس می پردازیم.

مهندسی معکوس چه مزیت هایی دارد؟

یکی از مهمترین نکات هنگام ساخت یک دستگاه یا قطعه از روی نمونه خارجی آن، آشنایی با مفهوم و دانستن تفاوت آن با کپی کردن است. در فرآیند کپی کردن یک دستگاه یا محصول، قطعات در شرایط کارگاهی و بدون وجود مستندات فنی کپی می شود. در این روش که اصولا به حالت سنتی انجام می پذیرد، مستندات و نقشه ها و مدل سه بعدی دستگاه تهیه نمی شود و متریال هر قطعه نیز به صورت اصولی ارزیابی نخواهد شد. در نتیجه پس از تولید دستگاه کپی شده از روی نمونه خارجی، اصلاح قطعات یا تغییر در شکل ظاهری دستگاه فقط به روش سعی و خطا انجام می شود.

نمودار فرآیند و مراحل کلی مهندسی معکوس و بومی سازی ماشین آلات، قطعه ها، دستگاه و محصول

روش کپی کردن یک محصول یا دستگاه خارجی در ظاهر هزینه کمتری برای کارفرما خواهد داشت ولی به دلیل اصولی نبودن ، معمولا تعداد دفعات سعی و خطا و ایجاد ایراد در دستگاه کپی شده، موجب خواهد شد هزینه آن از فرآیند مهندسی معکوس بسیار بیشتر باشد.

همچنین در روش کپی کردن قطعه یا محصول، فرآیند توسط یک کارگاه انجام می شود که در نهایت کارفرما به صورت کامل وابسته به آن کارگاه خواهد بود و امکان تولید محصول کپی شده در خارج از آن کارگاه وجود ندارد.

بر خلاف این روش، در  قطعات و تجهیزات صنعتی، فرآیندی کاملا اصولی بوده که فعالیت هایی مانند دمونتاژ، مونتاژ، مدلسازی سه بعدی، تهیه نقشه های ساخت و آنالیز متریال را شامل می شود و وابستگی کارفرما را به کارگاه یا تامین کننده خاص از بین میبرد

در روش مهندسی معکوس و ساخت داخل تجهیزات پس از اندازه گیری و مدلسازی سه بعدی نمونه خارجی دستگاه، با نرم افزارهایی مانند سالیدورک، کتیا و … ،اطلاعات کاملی از کلیه قطعات و المان های مورد نظر تجهیز استخراج می شود و کارفرما با دانش کامل نسبت به نحوه عملکرد و کارکرد هر یک از قطعات و اجزای دستگاه، می تواند فرآیند تولید را برون سپاری نموده و یا دستگاه را در داخل شرکت تولید کند.

مزیت های روش مهندسی معکوس محصول و دستگاه صنعتی

یکی دیگر از مزیت های روش مهندسی معکوس این است که به دلیل حذف فرآیند سعی و خطا، سرعت کار افزایش یافته و امکان ایجاد تغییرات در دستگاه نیز وجود خواهد داشت. در این مرحله با استفاده از نرم افزاری مانند  می توان شرایط کاری دستگاه را قبل و بعد از اعمال تغییرات در محیط سه بعدی مشاهده نمود و ایرادات احتمالی را پیش از ساخت بر طرف کرد.

به صورت کلی دلایل استفاده از مهندسی معکوس به شرح ذیل می باشد

مهندسی معکوس یک دستگاه از روی نمونه خارجی (دستیابی به این دانش که یک محصول چگونه کار می‌ کند، از چه اجزایی تشکیل شده و برآورد هزینه‌ های ساخت دستگاه)

بهینه سازی دستگاه یا تجهیز از روی نمونه موجود

بهینه سازی خط تولید و افزایش بهره وری

بدست آوردن اطلاعات حساس مانند جنس قطعات یک قطعه یا محصول به کمک دیس اسمبل یا دمونتاژ 

اهداف علمی-آموزشی مانند تهیه راهنمای مصور تعمیرات، یا مونتاژ و دماحتمالا شما هم عبارت مهندسی معکوس را شنیده اید. Reverse engineering از جمله عبارت هایی است که در حوزه های مختلفی کاربرد دارد. برای بسیاری از عزیزان این عبارت تداعی کننده کپی کاری محض از روی یک نمونه معروف است. در صورتیکه برخلاف کپی کردن، در این روش تمام اصول مهندسی رعایت می شود و دانش فنی بومی خواهد شد. در این مقاله می خواهیم در مورد روش مهندسی معکوس بیشتر توضیح بدهیم و بگوییم برای رسیدن به محصول با کیفیت، چه مراحلی را باید طی کنید.

این محصول شاید یک دستگاه مثل ماشین آلات خط تولید، تجهیزات پزشکی، یک نرم افزار یا پلت فرم و یا حتی یک محصول شیمیایی و دارویی باشد. متاسفانه در چند سال اخیر از مهندسی معکوس به عنوان یک روش تست زدن در کنکور یاد می شود. در این روش با توجه به تفاوت جواب ها و گزینه های تستی و حذف کردن موارد غلط، به جواب درس سوال می رسند.

این نوع مهندسی معکوس مورد نظر ما نیست و تمرکز ما در این مقاله روی مهندسی معکوس صنعتی خواهد بود. البته حوزه های نرم افزار و فرمول شیمیایی هم نیازمند توضیحات دیگری است که ما در آن تخصصی نداریم و بیشتر می خواهیم درباره مهندسی معکوس دستگاه و تجهیزات با شما سخن بگوییم.

کاربرد مهندسی معکوس در رشته مکانیک

تعریفی که ما می خواهیم در مورد مهندسی معکوس در صنعت ارائه کنیم، کاملا با استفاده آن برای تست و کنکور تفاوت دارد. البته تعریف جهانی Reverse engineering هم به توضیحات ما نزدیکتر است. فرض کنید که شما یک دستگاه یا محصول خارجی دارید که به خاطر قیمت بالا یا مشکلات تحریم و واردات نمی توانید در حال حاضر آن را تامین کنید. در اینجا شما می توانید با استفاده از ، به دانش طراحی، نحوه عملکرد، آنالیز مواد و روش ساخت قطعه یا دستگاه مورد نظر پی ببرید. با این کار قادر خواهید بود محصول مورد نیازتان را با قیمت کمتر و در داخل ایران تولید کنید. در عین حال چون به علم و دانش طراحی و ساخت آن دستگاه رسیده اید، این امکان را هم خواهید داشت که تغییرات لازم را در نسخه های بعدی اعمال نمایید.

البته طراحی صنعتی یک محصول کاملا جدید، روشی دیگر برای تولید است. اما به خاطر اینکه در طراحی همیشه خطا وجود دارد، زمان و هزینه بیشتری را برای شما در پی خواهد داشت. فراموش نکنید که مزیت بزرگ طراحی محصول جدید این است که می توانید راحتتر حقوق معنوی محصول خود را در اختیار بگیرید و در عین حال به عنوان لیدر بازار مطرح بشوید.

ارتفاع استاندارد قطره گیرهای بکار رفته در برج خنک کننده و ایرواشر بین 13 الی 20 سانتیمتر متغییر می‌باشد و با توجه به نوعیت قطره گیر (لانه زنبوری یا تیغه ای) متفاوت می‌باشد. میزان دریفت یا پرتاب قطره های آب به سمت پروانه برج خنک کننده بیشتر به لحاظ مصرف انرژی(مصرف آب) حائز اهمیت نمی‌باشد.

فرق مهندسی معکوس و کپی کاری دستگاه

از مهمترین نکات هنگام ساخت یک دستگاه یا قطعه از روی نمونه خارجی، آشنایی با مفهوم مهندسی معکوس و دانستن تفاوت آن با کپی کردن است. در روش کپی کردن یک دستگاه یا محصول، تمام قطعات در شرایط کارگاهی و عموما بدون وجود مستندات فنی(مانند نقشه یا مدل سه بعدی) کپی می شود. این روش اصولا به حالت سنتی انجام می پذیرد و ساخت نقشه و مدل سه بعدی دستگاه مفهومی ندارد و متریال هر قطعه نیز به صورت اصولی ارزیابی نخواهد شد.

روش کپی کردن محصول یا دستگاه خارجی، در ظاهر هزینه کمتری برای کارفرما خواهد داشت. ولی به دلیل اصولی نبودن این متد، معمولا تعداد دفعات سعی و خطا و بروز ایراد در دستگاه کپی شده، موجب خواهد شد هزینه نهایی آن از فرآیند مهندسی معکوس بسیار بیشتر باشد.

مراحل اصولی مهندسی معکوس

از دیگر مشکلات روش کپی کردن قطعه یا محصول، میتوان به این مورد اشاره کرد که توسط یک کارگاه انجام می شود. به همین خاطر در نهایت کارفرما، بصورت کامل وابسته به آن کارگاه خواهد بود و امکان تولید محصول کپی شده در خارج از آن کارگاه وجود ندارد.
بر خلاف این متد، مهندسی معکوس قطعات و تجهیزات صنعتی، فرآیندی کاملا اصولی است که فعالیت هایی مانند دمونتاژ، مونتاژ، مدلسازی سه بعدی، تهیه نقشه های ساخت و آنالیز متریال را شامل می شود. در مهندسی معکوس، مستند سازی اهمیت ویژه ای دارد.

بدین ترتیب پس از مدلسازی سه بعدی نمونه خارجی دستگاه با نرم افزارهایی مانند ، کتیا و … ،اطلاعات کاملی از کلیه قطعات و المان های مورد نظر تجهیز استخراج می شود و کارفرما با دانش کامل نسبت به نحوه عملکرد و کارکرد هر یک از قطعات و اجزای دستگاه، می تواند فرآیند تولید را برون سپاری نموده و یا دستگاه را در داخل شرکت تولید نماید.

یک نقطه قوت دیگر مهندسی معکوس این است که به دلیل حذف فرآیند سعی و خطا، سرعت کار افزایش یافته و امکان ایجاد تغییرات در دستگاه نیز وجود خواهد داشت. در این مرحله با استفاده از نرم افزاری مانند سالید ورکز می توان شرایط کاری دستگاه را قبل و بعد از اعمال تغییرات در محیط سه بعدی مشاهده نمود و نیز ایرادات احتمالی را پیش از ساخت بر طرف نمود.

فروش پکینگ برج خنک کننده از طریق مراکز مختلفی انجام می‌شود. در نظر داشته باشید کیفیت و تجهیزات به‌کاررفته در پکینگ برج خنک کننده متفاوت است؛ بنابراین باید مرکز فروشی را انتخاب کرد که دارای تجهیزات پیشرفته و مدرن‌تری باشد

دکمه بازگشت به بالا