فرهنگی

چرا عروسک‌های ایرانی شمایل زنانه دارند؟

موزه «عروسک‌های اوز» با حضور 1000 عروسک از ژانرهای مختلف در ایران و جهان در حالی افتتاح شد که پژوهشگران و غرفه‌داران موزه فرهنگ و جایگاه عروسک‌ها در فرهنگ و تاریخ ایران را تشریح کردند.

به گزارش اخبار ایران من، پوپک عظیم پور – استاد دانشگاه و پژوهشگر آداب و رسوم و نمایش عروسکی – وی در مراسم افتتاحیه این موزه که در شهر اوز منطقه فارس برگزار شد، گفت: “اروسک” (به فارسی) نماد یک شخص و سفیر دنیای رویاها است. عروسک یکی از شگفت انگیزترین خلاقیت های تمام اعصار و تمدن ها از گذشته تا امروز است.

وی ادامه داد: عروسک ها در تمامی تمدن ها در گروه های مذهبی مختلف کارکردهای فرهنگی مختلفی داشته اند، شعبده بازی، شعبده بازی، نمایش و اسباب بازی کودکان و قدرت داشته اند. این وقایع اسرارآمیز جلوه‌ای از طبیعت انسان برای بیان افکار و احساسات است و نمادی از تمام بشریت است و یکی از قوی‌ترین اشیا و چیزهای فرهنگی است که محرک گفت‌وگو بین کشورهای مختلف است و همواره به عنوان سفیر فرهنگ برای خودنمایی می‌کند. سنت ها، باورهای اجدادی، آنها در مکان های مختلف در سراسر جهان بیان می شوند.

نویسنده کتاب «فرهنگ عروسک های سنتی و آیینی ایران» گفت: زمانی که انسان به دنبال میزان و میزان می گشت و در پی یافتن راز طبیعت و یافتن رابطه بین خالق و موجودات بود، سعی می کرد تا رسیدن به راهی طبیعت در ساخت مجسمه ها که اجداد عروسک های امروزی هستند. از این رو عروسک ها ابتدا در روایات دینی حضور داشتند، سپس وارد دنیای کودکان شدند و تبدیل به عروسک شدند و موجودی دوست داشتنی و قابل اعتماد که همه به رازهای کودکان گوش می دادند و به فکر و امید و آرزوی کودکی معصوم گریز می دادند. بعدها که گهواره ها از دست بچه ها رها شده اند و کنایه و نشانی از جان آدمیزاد در تئاتر هستند و شعر زیبای حضرت خیام در رباعیاتش سروده است:

ما بازیکن هستیم و آسمان برای بازی / برای حقیقت باز است، نه برای اجازه

بیایید بازی حضور/سقوط در جعبه غیبت را یکی یکی انجام دهیم

چرا عروسک های ایرانی شبیه زن هستند؟

عظیم پور ادامه داد: مکان امنی که این موجود شگفت انگیز برای کودکان در بازی های کودکانه ایجاد می کند و تاثیرات شگفت انگیز آن در نمایش ها، او را به فردی دوست دوران کودکی و رفیق بزرگسالی تبدیل کرد و در جنبه های مختلف تولد، زندگی و تولد مشارکت داشت. مرگ در زندگی یک فرد او نمونه و نماد خوبی از انواع صفات انسانی است.

یک استاد دانشگاه تهران حضور پررنگ عروسک ها در خانه ها، موزه ها، تئاترها، رویدادهای سیاسی و اجتماعی، آموزشی و حمایتی و حتی سرگرمی را بر همه پوشیده نیست، گفت: در ایران نیز عروسک ها شگفت انگیز بودند. چیزها و امروزه کارکردهای اجتماعی دارند. آنها واسطه تشریفات هستند، در بازی های کودکانه شعبده باز هستند و در نمایشنامه ها اقتدار به نظر می رسند و هر چه را که مردم نمی توانند بگویند یا با لباس های خنده دار انجام دهند، با خشونت نشان می دهند. یادی کنیم از عروسک معروف «مبارک» در خیمه شب بازی ایران که همیشه منتقد و همیشه زبان مردم است و از طرف آنها در داخل خیمه شب بازی انتقاد می کند و در برابر هر بی عدالتی می درخشد.

وی با بیان اینکه ارقام بی شماری که از کاوش های مختلف در ایران به دست آمده است، زنانه به معنای نماد باروری و تولیدمثل و اعمال مذهبی و مذهبی هستند، افزود: بسیاری از بالاگردها و مشتاقان که به شکل «عروس» نیز هستند. با آن ماهیتی زنانه دارند که نقش زنان را در حفاظت، تولید مثل و تولید مثل تداعی می کند.

این استاد دانشگاه گفت: به نظر می رسد خلق این چهره ها در دوران مادرسالاری است و به همین دلیل است که بسیاری از عروسک های ایرانی شکل و شمایل زنانه دارند که به معنای نام هایی مانند دختر بچه ها و عروس های کوچک است. «دختولوک»، «دوتوک»، «دوهتولوک» «و» گل بلند» این را تأیید می‌کند، اروسک‌ها در آرامش هستند و رازدارند، سفیران صلح هستند، و خالق خوشبختی و رویا هستند، و بی‌گناهند و بالاخره. مانند سنت ها، تصویری از انسانیت پر از حواس پرتی را نشان می دهند، بنابراین هر کجا که می روید با احترام و وقار با آنها روبرو می شوید.

چرا عروسک های ایرانی شبیه زن هستند؟

احمد محیط طباطبایی – رئیس ایکوم ایران (کمیته ملی موزه ها). وی در سخنان خود گفت: هر شهری نماینده فرهنگ خود است و شهر اوز با افتتاح سه موزه توانسته خود را در سطح ملی نشان دهد. نشانه توسعه در هر کشوری کمیت و کیفیت موزه های آن است و شهر اوز توانسته با سه موزه برای خود یک برند ملی ایجاد کند.

وی همچنین گفت: بهترین جایی که می توانیم فرهنگ مردم را معرفی کنیم موزه است و این مکان نشان درستی از هوش و زندگی مردم آن ملت دارد.

طباطبایی ادامه داد: امروزه نزدیکی و دوری شهرها بر اساس فاصله نیست، بلکه بر اساس شناخت مردم از شهرها است و موزه نیز در این امر نقش دارد. اوز با این اقدامات نام خود را در فرهنگ ملی نیز حفظ کرده است.

مدیر ایکوم همچنین گفت: اسباب بازی فرهنگی منحصر به فردی است که فرهنگ آن الگوی زندگی است، می تواند فرهنگ ما را به صورت کلامی و عاطفی بازنمایی کند. خانه عروسک مکانی عالی برای نشستن و صحبت کردن است.

چرا عروسک های ایرانی شبیه زن هستند؟

فوزیه خضری – مدیر موزه عروسک های اوز وی همچنین از روند کشف عروسک ها گفت و گفت که چگونه توانسته در مدت ده سال پس از دیدن موزه عروسک های ملل با کمک خانواده و مدیران میراث فرهنگی این موزه را راه اندازی کند.

خضری در خصوص پیام عروسک های افراد مختلف گفت: پس از آشنایی با عروسک های ایران و سایر کشورها متوجه شدم که هر عروسک ویژگی های بسیار خاصی دارد که تنها یکی می تواند نماد فرهنگ و پیام آور صلح باشد. .

انسیه گلابی – فرماندار اوز وی همچنین عروسک ها را نمادی از تنوع فرهنگی کشورهای مختلف دانست و گفت: امیدوارم با راه اندازی موزه عروسک اوز، هجوم بین المللی برای مدرنیته و همگن سازی کاهش یابد.

وی به بیان فرهنگ شهر اوز و مجموعه موزه فرهنگ اوز پرداخت و افزود: موزه عروسک می تواند جوانان و خانواده ها را با فرهنگ ایران و سایر کشورها آشنا کند و از بانیان موزه و بازدیدکنندگان تشکر کرد.

چرا عروسک های ایرانی شبیه زن هستند؟

مهدی نجفی – مدیر موزه های استان فارس وی تنوع و تعدد موزه ها را نیز نشانه توسعه پایدار دانست و با بیان اینکه عروسک ها در زمان ساسانیان حیوان شدند، گفت: در آن زمان در مراسمی اسب قربانی می کردند اما عاقلان بسیاری توانستند نجات دهند. آنها این حیوان در ساختن بدن اسب

مدیر موزه استان فارس خود را حامی تشکل های خصوصی در ایجاد موزه و آرشیو می داند و گفت: در 10 سال گذشته به 25 مجموعه دار خصوصی مجوز داده شده و 40 هزار اثر از این مجموعه داران به ثبت رسیده است. .

بازرگانی شریف – مدیر موزه مردم شناسی اوز وی در خصوص اهدای سه نسخه خطی به این موزه به تشریح آثاری پرداخت: روضه الاحباب، تاریخ صدر اسلام که 430 سال پیش نوشته شده و توسط شیخ عبدالقادر فقیهی به موزه مردم شناسی اهدا شده است. کتاب دیگر طیب عزی است که به کوشش شیخ عبدالقادر فقیهی و به پیروی از عنایت الله نامور داده شد و کتاب یوسف و زلیخا عبدالرحمن جامی تالیف عبدالغفور فرزند محمد امین بلگانی در اختیار موزه قرار گرفت. توسط ثریا شریف زاده. عبدالله مرادی همچنین آثار سه هزار ساله شامل نیزه، تبر، شمشیر و گدازه را اهدا کرد. بله، همه این کتاب ها و چیزها باید برگردانده شوند.

مدیر موزه مردم شناسی اوز ادامه داد: «اُز» تنها شهر جنوب فارس است که دارای سه موزه است. موزه علاوه بر فعالیت های فرهنگی می تواند بازدیدکنندگان را به شهر بیاورد و شهر به مرکزی برای تحقیق و سرمایه گذاری تبدیل شود.

چرا عروسک های ایرانی شبیه زن هستند؟

چرا عروسک های ایرانی شبیه زن هستند؟

چرا عروسک های ایرانی شبیه زن هستند؟

چرا عروسک های ایرانی شبیه زن هستند؟

چرا عروسک های ایرانی شبیه زن هستند؟

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا