اقتصادی

ارزش ذخایر ۶ ماده معدنی در سال ۱۴۰۱ به بیش ۱۰ میلیارد دلار رسید

مدیرکل دفتر امور اکتشاف وزارت صنعت، معدن و تجارت، ارزش ذخایر برجا و قطعی شده طی سال ۱۴۰۱ را قریب به ۱۰ میلیارد دلار برای شش ماده معدنی اعلام کرد.

به گزارش اخبار ایران من، طبق اطلاعات وزارت صنعت، معدن و تجارت، ابراهیم علی مولابیگی در بیان “روایت خدمت دولت سیزدهم” گفت: مواد معدنی کشف شده در مناطق مختلف سنگ‌آهن، سرب و روی، طلا، مس، آنتیموآن و زغال سنگ را شامل می‌شود، اظهار کرد: در سال ۱۴۰۱ بیش از یک میلیارد و ۵۸۰ میلیون تن ذخیره قطعی در کشور کشف و توسط کمیسیون گواهی کشف تایید شده که این میزان به غیر از میزان ذخایر معدنی کشف شده‌ای است که با بررسی و تایید ادارات کل استان‌ها صادر شده است.

مدیرکل دفتر امور اکتشاف وزارت صمت ضمن اشاره به اینکه در سال گذشته ۷۰ گزارش پایان عملیات اکتشاف توسط کمیسیون گواهی کشف بررسی شده است، گفت: این میزان ذخایر مکشوفه حدود ۱۰۰ میلیون تن کانسنگ آهن، حدود ۷۹ میلیون تن کانسنگ طلا  و حدود یک میلیارد و ۳۲۸ میلیون تن کانسنگ مس را تشکیل می‌دهد.

وی افزود: همچنین ارزش ذخایر طلای محتوی در سال گذشته، به بیش از ۳۵۵ میلیون دلار، مس محتوی به بیش از هشت میلیارد دلار و آنتیموآن محتوی به بیش از ۷۲ هزار دلار رسید.

مولابیگی ارزش کانسنگ آهن کشف شده در سال گذشته را بیش از ۵۹۸ میلیون دلار اعلام کرده و خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۱ ارزش کانسنگ زغالسنگ به بیش از شش میلیون دلار و ارزش کانسنگ سرب و روی به بیش از ۲۱۰ میلیون دلار رسید. این میزان ذخیره مکشوفه متعلق به استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان، کردستان، خراسان رضوی و جنوبی، یزد، اصفهان، مرکزی، آذربایجان شرقی و سمنان بوده است.

گفتنی است که از جمله مهترین دستاردهای دولت سیزدهم در حوزه معدن و صنایع معدنی کشور طی دو سال فعالیت خود در راستای تحقق اهداف تببین شده، می‌توان به فعال‌سازی ۱۰۰۰ فقره از معادن غیرفعال در کنار افزایش خطوط تولید و ممانعت از خام‌فروشی به‌ نفع مردم و حفظ منافع ملی بوده، اشاره کرده که بر اساس آن طی دو سال عمر دولت، احیا و به چرخه بازگشته‌اند.

انتهای پیام

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تحصیلات بالا هستم. به شما تحلیل‌هایی را ارائه می‌دهم که با استفاده از زبانی ساده و قابل فهم، به شما کمک کند تا اطلاعات اقتصادی را بهتر درک کنید و در تصمیمات خود بهتر عمل کنید.
دکمه بازگشت به بالا