علمی

چه افرادی مستعد گرمازدگی هستند؟

آفتاب‌‌نیوز :

دکتر فردین مهرابیان با اشاره به افزایش بی سابقه دمای هوا، گفت: با توجه به افزایش دما و شرجی شدن هوا در روزهای پیش رو، شهروندان برای پیشگیری از گرمازدگی از ترددهای غیر ضروری خودداری کنند.

وی افزود: کودکان، سالمندان، بیماران قلبی و ریوی، افراد مبتلا به فشار خون، دیابت و چاقی و بیماران اعصاب و روان مستعد گرمازدگی هستند و لذا در حد امکان در ساعات اوج گرما از منزل خارج نشوند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، افزایش تعریق و دفع آب و املاح و ویتامین بدن را مهمترین عامل گرمازدگی دانست و گفت: گرمازدگی خطر آسیب به مغز و برهم خوردن تعادل مکانیسم حیاتی بدن و حتی مرگ فرد را به همراه دارد.

مهرابیان سرگیجه، حالت تهوع، بی حالی، رنگ پریدگی، سردرد، تشنگی، گرفتگی عضلات و تپش شدید قلب را از علائم گرمازدگی عنوان کرد و از شهروندان خواست برای جلوگیری از گرمازدگی توصیه‌های بهداشتی را رعایت کنند.

وی همچنین بر استفاده روزانه حداقل هشت لیوان آب و مایعات تاکید کرد و ادامه داد: در صورت قرار گرفتن طولانی مدت در گرما، نوشیدن آب حاوی چند قطره آبلیمو و کمی نمک، خاکشیر، تخم شربتی و… توصیه می شود.

سخنگوی علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه مصرف سوپ‌های ولرم و انواع سالادهای خنک و میوه جات و سبزیجات آبدار می تواند به تامین آب بدن کمک کند، یادآور شد: پرهیز از مصرف غذاهای چرب و سرخ کرده، نوشیدنی‌های کافئین دار، نوشابه‌های گازدار و آب میوه‌های صنعتی نیز ضروری است.

بخش علوم پزشکی

هدفم این است که با ارائه محتواهای علمی و امیدوارکننده، به شما کمک کنم تا از جدیدترین تحقیقات در زمینه سلامتی مطلع شوید و اقدامات مناسبی را برای بهبود و حفظ سلامتی خود بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا