علمی

همه چیز درباره ذخیره‌سازی یک “زباله بیولوژیک” که زندگی می‌بخشد

ضایعات حیات بخش یا خون بند ناف؛ چیزی که از استفاده دور انداخته شد، اما اکنون سال هاست که علم ثابت کرده است که حفظ آن می تواند برای بسیاری از بیماران مبتلا به انواع زخم ها حیات بخش باشد.

به گزارش اخبار ایران من، خون بند ناف ضایعات بیولوژیکی است و خونی است که پس از تولد نوزاد در جفت و بند ناف باقی می ماند. وقتی نوزاد به دنیا می آید، پزشک گلوی نوزاد را بریده و نوزاد را از مادرش جدا می کند. سپس با انجام اقدامات لازم در دوران استریل و فوریت می توان با استفاده از کیسه های مخصوص خون ناف را جمع آوری کرد. این اتفاق در یک دوره کوتاه پنج تا هفت دقیقه ای رخ می دهد و برای مادر و کودک بدون درد است.

همچنین به یاد بیاوریم که پروفسور الین گلاکمن در سال 1988 با موفقیت خون بند ناف را از یک کودک پنج ساله با خون در بدن پیوند زد و قدرت سلول های بنیادی خون بند ناف را نشان داد. او تفاوت زیادی در کار قرار دادن افراد دیگر ایجاد کرد. زیرا تا سال 1988 از بند ناف کودکان به عنوان مواد زائد طبیعی خارج می شد و پس از تولد کودک از بین می رفت، اما پس از اینکه مشخص شد سلول های بنیادی موجود در خون بند ناف دارای پتانسیل خون ساز و ایمنی زایی هستند، اولین بند ناف طناب. بانک خون در دنیا تاسیس شد. در حال حاضر راه اندازی و پایداری بانک های خون بند ناف، ذخیره سازی ایمن و استاندارد و دسترسی سریع به خون بند ناف را به عنوان یکی از منابع مهم سلول های بنیادی خونساز در نقاط مختلف جهان فراهم کرده است.

بر اساس گزارش‌ها، در حال حاضر بیش از پنج میلیون نمونه خون بند ناف در بانک‌های دولتی و خصوصی در سرتاسر جهان نگهداری می‌شود و تا به امروز بیش از 40.000.000.000.000.000 نفر با استفاده از خون بند ناف برای درمان بیماری‌های مختلف خطرناک و غیر تهدیدکننده پیوند شده‌اند. آنهایی که . لازم به ذکر است که یکی از بارزترین مزایای خون بند ناف، راحتی و توانایی به موقع در انتقال خون به بیمارانی است که نیاز به تزریق اورژانسی دارند. از آنجایی که زمان جستجو برای یافتن اهداکننده غیر خویشاوند سازگار با بیمار و انجام آزمایش تاییدی، آماده سازی اهداکننده و دادن داروی سلولی برای تزریق به بیمار، ظرف دو هفته قابل انجام است. زیرا داروی حاوی سلول های بنیادی خون بند ناف با تخم مرغ در بانک های خون بند ناف تهیه می شود.

همچنین یکی از بارزترین ویژگی های بیولوژیکی نمونه های خون بند ناف، قابلیت نگهداری و نگهداری نمونه ها برای مدت طولانی است. بنابراین می توان خون بند ناف را حدود 25 سال ذخیره کرد و از طرفی به دلیل نحوه عملکرد سیستم ایمنی، خطر پیوند گیرنده کم است، بنابراین می توان از خون بند ناف با سطوح ناسازگاری عضلانی استفاده کرد.

خون بند ناف برای چه بیماری هایی استفاده می شود؟

از آنجایی که خون بند ناف حاوی سلول‌های بنیادی خون‌ساز است، می‌توان از آن برای درمان زخم‌ها و بیماری‌های سیستم خون‌ساز و سایر بیماری‌های دستگاه خون‌ساز و همچنین بیمارانی که از انواع زخم‌ها رنج می‌برند و همچنین تبدیل مغز استخوان پس از آن استفاده کرد. شیمی درمانی و پرتودرمانی

وضعیت نگهداری خون بند ناف در ایران

به گفته مسئولان سازمان انتقال خون ایران، در کشورمان مطابق با اجرای بند 2 قانون اساسی سازمان انتقال خون ایران در خصوص تولید انواع فرآورده های خونی اعم از پلاسما، فرآورده های سلولی و غیره. با توجه به تلاش سازمان برای جذب و حفظ مشارکت اهداکنندگان سالم خون، در سال 1386 از سوی وزارت بهداشت، کار ایجاد و ایجاد بانک خون انسان به سازمان انتقال خون ایران محول شد که به این ترتیب بانک خون بند ناف و ساقه سلول های خون ایران سازمان انتقال خون از تیرماه 1388 فعالیت خود را آغاز کرد و در عین حال هدف اصلی این بانک «تامین، پردازش و ذخیره سلول های خونساز برای بیماران نیازمند پیوند سلول های خونساز» است.

بر اساس اعلام سازمان انتقال خون و راه اندازی بانک انتقال خون بند ناف، حدود 20 هزار واحد خون اهدایی جمع آوری شده است و 4200 واحد خون بند ناف که خوب و بسیار مرغوب بود، در آن فرآوری و ذخیره می شود. بانک همچنین 27 پیوند از واحدهای رزرو شده انجام شده است که برای کودکان بیمار مورد استفاده قرار گرفته است.

لازم به ذکر است بانک خون بند ناف این سازمان در حال حاضر تنها بانک خون بند ناف عمومی و داوطلبانه در کشور است که با رضایت داوطلبان اهدای خون بند ناف به عنوان مثال زنان باردار سالم، اجزای خون بند ناف را جمع آوری می کند و پس از آن ذخیره می کند. در حال پردازش. و سرد به همین دلیل چندین بیمارستان در تهران به دلیل تعداد بالای تولدهای روزانه به عنوان پایگاه خونگیری انتخاب شدند و از اهداکنندگان خون بند ناف ثبت نام و خون بند ناف نوزادان آنها توسط کادر آموزش دیده بانک خون بند ناف جمع آوری شد. سازمان انتقال خون بر این اساس هر روز واحدهای خون بند ناف از بیمارستان‌های همکار جمع‌آوری و به آزمایشگاه فرآوری در ستاد سازمان منتقل می‌شود و نمونه‌هایی که واجد شرایط لازم از جمله نمونه‌های دارای نیاز هستند انتخاب و وارد بخش آماده‌سازی می‌شوند و پس از پردازش. . پردازش و خنک شدن به آرامی در دمای بسیار سرد نگهداری می شود.

لازم به ذکر است از آنجایی که بانک خون یک سازمان عمومی انتقال خون است، هیچ هزینه ای برای اهداکننده و گیرنده، یعنی بیمارانی که خواهان انتقال خون هستند، ندارد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا