علمی

درد مفاصل را باچند راهکار ساده مهار کنید

آفتاب‌‌نیوز :

محمدرضا حاجی حیدری متخصص طب سنتی درباره بیماری‌های اسکلتی، اظهار کرد: بیماری‌های اسکلتی عضلانی یکی از شایع‌ترین بیماری‌هایی است که افراد برای بهبود وضعیت جسمانی خود در هر زمان به پزشک مراجعه می‌کنند.

او افزود: درد مفاصل یکی از بیماری‌های شایع و مهم در طب سنتی ایران است که امروزه با علائم بالینی مانند سائیدگی مفصلی به خصوص در زانوها، التهاب مفصل در بیماری نقرس، بیماران روماتیسمی و عفونت مفصلی دیده می‌شود.

حاجی حیدری با بیان اینکه امروزه استئوآرتریت یا سائیدگی مفصلی به خصوص در زانو یکی از بیماری‌های شایع و مهم در سنین میانسالی و کهنسالی است، تاکید کرد: این بیماری باعث ناتوانی در راه رفتن و اختلال در انجام کار‌های روزانه می‌شود، در طب سنتی ایران یکی از علت‌های درد و ورم مفاصل عدم رعایت سبک زندگی سالم است.

او تصریح کرد: رعایت تغذیه مناسب از اصول مهم پیشگیری و درمان درد مفاصل است و استفاده زیاد از غذا‌های سرد به خصوص در افراد بلغمی مزاج باعث شروع و تشدید درد‌های مفصلی می‌شود، به همین علت توصیه می‌شود افرادی که دچار مشکلات گوارشی و سردی معده و سوء هاضمه هستند قبل از هر اقدامی، دستگاه گوارش خود را درمان کنند.

این متخصص طب سنتی با اشاره به روش‌های درمان درد مفاصل، اظهار کرد: برای درمان التهاب و درد مفاصل به خصوص آرتروز زانو، با توجه به اینکه علت عمده آن‌ها از سردی و تجمع مواد سرد است، لازم است تا از دارو‌های موضعی مانند روغن سیاه دانه، روغن بابونه، روغن تخم کتان و روغن قسط روزی حداقل دو تا سه بار به صورت موضعی استفاده شود.

حاجی حیدری ادامه داد: بیماران مبتلا به درد مفاصل از مصرف ماست، دوغ، مایعات و سالاد شیرازی همراه غذا پرهیز کرده و ماست را در فاصله دو وعده غذایی همراه پونه و نعناع میل کنند. مصرف غذا‌های سنگین مانند فست فود، کله پاچه، گوشت گاو و ترشی برای این گروه از افراد ممنوع است.

او گفت: خوردن روزانه یک تا دو پیاله نخودآب طب سنتی که با گوشت به همراه کمی زیره، زعفران و دارچین تهیه می‌شود به مدت دو تا چهار هفته یکی از بهترین غذا‌های دارویی برای درمان درد و ورم مفاصل است. همچنین استفاده از دمنوش نعناع، زنجبیل و پونه برای درد‌های مفصلی که به علت کهولت سن و سردی ایجاد می‌شود، مفید است.

حاجی حیدری اظهار کرد: همچنین برخی از مطالعات علمی میوه سنجد و پودر آن را در کاهش درد و ورم مفاصل توصیه کرده‌اند که برای این منظور می‌توان روزانه از یک تا دو قاشق مربا خوری پودر سنجد حدود دو ساعت بعد از غذا استفاده کرد.

این متخصص طب سنتی ادامه داد: به طور کلی اصلاح سبک زندگی و رعایت پرهیزات از اصول مهم پیشگیری و درمان بیماری‌های مفاصل بوده و استفاده از دارو‌های گیاهی حتما با مشورت و زیر نظر متخصصین طب سنتی باید انجام پذیرد.

بخش علوم پزشکی

هدفم این است که با ارائه محتواهای علمی و امیدوارکننده، به شما کمک کنم تا از جدیدترین تحقیقات در زمینه سلامتی مطلع شوید و اقدامات مناسبی را برای بهبود و حفظ سلامتی خود بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا