علمی

چرا در آینه جذاب هستیم اما در عکس نه؟

وقتی در آینه نگاه می‌کنیم، تصویری معکوس‌شده از خودمان می‌بینیم که مغزمان آن را به‌عنوان نمایشی آشنا و درست از ظاهر ما پردازش می‌کند. درواقع، مغز ما تصویر معکوس درون آینه را به‌عنوان تصویری واقعی از ظاهر ما تفسیر می‌کند. اگرچه وقتی عکسی را می‌بینیم، به نمایش دو بعدی از خودمان نگاه می‌کنیم که معکوس نیست و می‌تواند متفاوت از آنچه در آینه می‌بینیم، به‌نظر برسد و ما به چهره برعکس‌شده خود در عکس عادت نداریم.

بیشتر بخوانید:

ما صورت متقارنی نداریم که اگر معکوس شود، فرقی نکند. این امر می‌تواند موجب شود ظاهر ما برای مغز ما ناآشنا یا حتی اشتباه جلوه کند. این امر ناشی از چیزی است که آن را «اثر مواجهه» می‌نامیم.

هر بیشتر در معرض چیزی قرار بگیریم، معمولاً بیشتر آن را دوست داریم. این اثر در زمینه‌های مختلفی ازجمله ادراک چهره‌ها، موسیقی و حتی لوگوی برندها مشاهده شده است.

اثر مواجهه صرف پیامدهای مهمی برای ادرک ما از جذابیت دارد. به‌عنوان مثال، ممکن است جذب افرادی شویم که بیشتر آن‌ها را ببینیم یا کسانی که در گذشته با آن‌ها تعاملات مثبتی داشته‌ایم. به‌طور مشابه، ممکن است مدل‌های خاص لباس یا مو را ترجیح دهیم، فقط به این خاطر که به دیدن آن‌ها عادت کرده‌ایم.

برای تفسیر ظاهر فرد، انعکاس آینه دقیق‌تر است یا عکس؟

هم آینه‌ها و هم عکس‌ها بسته به عوامل مختلفی نظیر نورپردازی، زوایا و فاصله ظاهر ما را تحریف می‌کنند. وقتی در آینه نگاه می‌کنیم، تصویر معکوسی از خود را می‌بینیم که می‌تواند به ما دیدگاه متفاوتی نسبت‌ به ظاهر واقعی‌مان بدهد. علاوه‌براین، آینه‌ها بسته به زاویه و فاصله‌ای که از آن‌ها داریم، تصویر متفاوتی از ما نشان می‌دهند. از سوی دیگر، عکس‌ها نمایشی دو بعدی از ما هستند که بسته به زاویه دوربین، فاصله، نوردهی و عوامل دیگر می‌توانند ویژگی‌های ما را به شکل‌های مختلفی نشان دهند.

هرچه دوربین به صورت ما نزدیک تر باشد، ظاهر ما بیشتر تحریف می‌شود. زاویه دوربین همچنین می‌تواند بر نحوه دیده شدن ویژگی‌های چهره ما تأثیر بگذارد و می‌تواند ما را متفاوت‌تر از آنچه در آینه می‌بینیم، نشان دهد.

اثر صورت یخ زده

اثر صورت یخ‌زده پدیده‌ای است که در آن حالت چهره فرد ثابت یا منجمد می‌شود. وقتی عضلات صورت قادر به حرکت یا ابراز احساسات نباشد، می‌تواند حالت بی‌روحی از ما ایجاد کند. اثر صورت منجمد به این دلیل رخ می‌دهد که ماهیچه‌های صورت نقش مهمی در انتقال احساسات و نشانه‌های اجتماعی دارند.

وقتی به عکسی نگاه می‌کنیم که فقط یک لحظه از حالات چهره ما را ثبت می‌کند، این امر می‌تواند ناسازگاری ادراکی بین حالت چهره فرد و ارتباط کلامی یا غیرکلامی او ایجاد کند و باعث شود دیگران آن‌ بی‌احساس‌تر درک کنند، بنابراین صورت ممکن است زشت‌تر از آنچه واقعاً هست، به‌نظر برسد.

درحالی‌که ممکن است از ظاهر خود در عکس‌ها انتقاد کنیم، باید به خاطر داشته باشیم زیبایی بسته به نظر هر فرد متفاوت است. آنچه ما آن را به‌عنوان نقص درخود تصور می‌کنیم، ممکن است مورد توجه دیگران قرار نگیرد و آنچه ما آن را جذاب در نظر می‌گیریم، ممکن است با چیزی که دیگران آن را جذاب می‌دانند، یکسان نباشد.

بحث آینه و دوربین یکی از دغدغه‌های رایج بسیاری از افرادی است که ظاهرشان برایشان خیلی اهمیت دارد.

با درک علم ادراک، نقش نورپردازی و روانشناسی تصویر ذهنی از خود، می‌توانیم یاد بگیریم در مقابل دوربین اعتماد به نفس و راحتی بیشتری داشته باشیم. به یاد داشته باشید، جذاب به‌نظر رسیدن پدیده‌ای ذهنی است و فرمول واحدی برای بهترین ظاهر در عکس‌ها و سلفی‌ها وجود ندارد. زیبایی واقعی از درون سرچشمه می‌گیرد و با ارزشمند شمردن ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود می‌توانید احساس اعتمادبه‌نفس و راحتی بیشتری داشته باشید.

دفعه بعد که عکس یا سلفی می‌گیرید، به یاد داشته باشید، نورپردازی مناسب را پیدا کنید، به گونه‌ای ژست بگیرید که ویژگی‌های شما را برجسته کند و از آرایش و لباس برای زیبایی ظاهر خود استفاده کنید. اما مهم‌تر از همه اینکه به ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود اهمیت بدهید و یاد بگیرید صرف‌نظر از اینکه خود را درون آینه و دوربین چگونه می‌بینید، حس اعتمادبه‌نفس و راحتی داشته باشید.

بیشتر بخوانید:

۵۸۵۸

بخش علوم پزشکی

هدفم این است که با ارائه محتواهای علمی و امیدوارکننده، به شما کمک کنم تا از جدیدترین تحقیقات در زمینه سلامتی مطلع شوید و اقدامات مناسبی را برای بهبود و حفظ سلامتی خود بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا