مردم و اجتماع

تکمیل «شناسنامه اقتصادی» خانوار کودکان بازمانده از تحصیل

مدیرکل امور آسیب های اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تحلیل و تحلیل سیاستی معضل بازماندن از تحصیل به ویژه در اقشار ضعیف و نیازمند خبر داد و گفت: در تلاش هستیم تا طرح های اجتماعی را تکمیل کنیم. و وضعیت اقتصادی کمک به کودکان خارج از مدرسه برای حضور در مدرسه، به ویژه در خانواده هایی که با درآمد پایین زندگی می کنند یا با سازمان های بهزیستی زندگی می کنند.

محمدرضا پویافر در گفت وگو با اخبار ایران منوی اقدامات این وزارتخانه برای کاهش فقر آموزشی و ترک تحصیل دانش آموزان را نشان داد و گفت: آنچه وزارت کار در شناسایی و تبیین معضل ترک تحصیل تجربه کرد نشان از عدم فوریت دارد. یافتن این دسته از کودکان و نداشتن نشانی محل سکونت فعلی خانواده آنها مهمترین مشکل در شناسایی و یافتن آنها به ویژه در مناطق وسیع محسوب می شود.

وی همچنین گفت: این در شرایطی است که تعداد ترک تحصیل در این بخش ها افزایش یافته است و حل این مشکل نیازمند همکاری بخشی و فرابخشی در کشور است و وزارت کار یا وزارت آموزش و پرورش به تنهایی نمی توانند. مشکل را حل کند این مشکل.

آمار دقیقی از بچه های خارجی که ترک تحصیل کرده اند نداریم

بازداشت فرزندان شهروندان غیرقانونی آسان نیست

مدیرکل امور آسیب های اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه در حال حاضر تنها آمار کودکان بازمانده از تحصیل در ایران در دسترس است، گفت: در مقایسه با کودکان ایرانی متاسفانه آمار دقیقی وجود ندارد و اطلاعاتی در مورد کودکانی که از تحصیل در کشور رها شده اند ما خارجی در این کشور نداریم

پویافر ادامه داد: اگرچه فرزندان مهاجران قانونی که دارای مدارک اقامتی هستند می توانند در مدارس ثبت نام کنند و محدودیت خاصی برای تحصیل آنها در کشور وجود ندارد، اما موضوع اصلی مربوط به فرزندان مهاجران غیرقانونی است که تحقیقات و شناسایی آنها در کشور انجام می شود. کار ساده ای نیست. بیشتر گروه کودکان به دلیل فرهنگ و سبک زندگی خود درگیر کار و کارگاه های زیرزمینی کودکان خیابانی هستند.

تعداد زیادی از کودکانی که در خیابان کار می کنند، فرزندان مهاجران غیرقانونی هستند

وی با بیان اینکه بر اساس آموزه های دینی و اخلاقی و همچنین توافقات بین المللی، مسئولیت دسترسی کودکان خارجی غیرمجاز به تحصیل را داریم، گفت: در حال حاضر بیشترین تعداد کودکانی که در خیابان کار می کنند را کودکان مدرسه ای تشکیل می دهند. بیگانگان غیرقانونی که حتی به مدرسه هم نمی روند. این در حالی است که اخیرا و به دنبال مشکلات افغانستان، گروه زیادی از خانواده های افغان وارد کشور شده اند و فرصت های تحصیلی فرزندانشان چندان مفید نیست.

مدیرکل امور آسیب های اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد که باید مشکل را به تفصیل تبیین کنیم و راه حل هایی برای این معضل ارائه کنیم اما باید بپذیریم که این موضوع قابل حل نیست. با دادن مشاوره و راهنمایی ما با موانع اجتماعی و فرهنگی زیادی روبرو هستیم و فعالیت فعالان حقوق بشر و افزایش گفت و گو با مردم افغانستان و ایران در این زمینه می تواند در تعیین راه مفید باشد.

پویافر در خصوص آمار کودکان بازمانده از تحصیل گفت: از سال 1393 تبادل اطلاعات کودکان ایرانی بین 6 تا 11 سال بین وزارت بهداشت و آموزش و پرورش آغاز شده است. هدف از اجرای این طرح آگاهی از وضعیت مالی خانواده‌های کودکان، آمار دلایل کناره‌گیری آنها از تحصیل و کمک به ایجاد برنامه‌هایی برای کمک به بازگشت به مدرسه و پایداری آنها در تحصیل، نتایج بود. از این مطالعات در دو جلد از سرشماری شش بازمانده از تحصیل به مدت 11 سال منتشر شد و در اختیار صاحب نظران، سیاستگذاران، پژوهشگران و برنامه ریزان حوزه اجتماعی و آموزشی قرار گرفت.

تبادل اطلاعات برای بازماندگان تحصیل در تمام بخش های آموزشی

وی افزود: خوشبختانه امسال ارتباط ما با وزارت آموزش و پرورش باعث شد تا بتوانیم در مورد بازماندگان تمام تحصیلات در تمامی مقاطع تحصیلی و 2 تا 11 سال (دوره ابتدایی) و 11 تا 17 سال تبادل اطلاعات کنیم. دوره دوم) دوم) که قدرت اندازه گیری مشترک، اهمیت آمار و دانش در تعریف دقیق مسئله و یافتن راه حل برای مشکل را نشان می دهد.

تهیه شناسنامه مالی و اجتماعی خانواده فرزندان ترک تحصیل

مدیرکل امور آسیب های اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه در حال تحلیل این اطلاعات و نگارش گزارشی از سیاست گذاری با هدف رفع مشکل هستیم، گفت: از درآمد خانواده های این کودکان اطلاع دارید؟ چرا آنها مدرسه را ترک کردند و سازمان های حمایتی که با آنها درگیر هستند می تواند به ما کمک کند مسیر درستی را برای بازگشت آنها به مدرسه ایجاد کنیم.

پویافر افزود: تحلیل سیاست و تحلیل معضل بی سوادی به ویژه در اقشار ضعیف و محروم حائز اهمیت است. با مشورت وزارت آموزش و پرورش، اطلاعات بازماندگان کلیه مقاطع تحصیلی را دریافت کردیم و می خواهیم از اطلاعات افراد ایرانی در وزارت بهداشت برای تکمیل شناسنامه اجتماعی و اقتصادی استفاده کنیم. خانواده این گروه و حضور کودکان بی سواد برای هدایت آموزش و پرورش به ویژه برای خانواده های کم درآمد و فرزندان تحت حمایت موسسات خیریه با کمک وزارت آموزش و پرورش تا این کودکان شناخته شوند. در گذشته می توان اقدامات حمایتی برای بازگشت به آموزش عالی انجام داد. در این راه همکاری سایر نهادها، سازمان ها و سازمان های مردم نهاد و حامیان بسیار مفید است.

وی ادامه داد: همچنین برای دانش آموزانی که دوره متوسطه را رها کرده اند، می توان روی درس های فنی تمرکز کرد; به ویژه آموزش مهارت و کسب و کار جدید و درآمدزایی برای ورود به بازار کار همراه با تحصیل. این امر به ویژه در خانواده هایی با درآمد کم و کم اهمیت دارد. زیرا به فقر نسل های زیادی در میان آنها پایان می دهد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا