اقتصادی

هزینه وام مسکن چند؟ – اخبار ایران من

بررسی آخرین قیمت اوراق تسهیلات مسکن نشان می‌دهد که قیمت این اوراق نسبت به حدود ۱۰ روز قبل کاهشی بوده است.

به گزارش اخبار ایران من، هر برگ اوراق وام مسکن (تسه) در تیر سال ۱۴۰۰، ۶۷ هزار و ۶۰۰ تومان قیمت دارد. هر برگ اوراق تسهیلات مسکن در مرداد سال ۱۴۰۰ با قیمت ۸۰  هزار و ۲۰۰ تومان و در شهریور همان سال با قیمت ۸۲ هزار و ۵۰۰ تومان داد و ستد می‌شود. این اوراق در ماه آنلاین سال ۱۴۰۰ معادل ۸۷ هزار تومان، در آبان ماه سال ۱۴۰۰ معادل ۸۷ هزار و ۵۰۰ تومان  و در آذر نیز ۸۲ هزار و ۶۰۰ تومان قیمت دارد.

اوراق تسهیلات مسکن در دی‌ و بهمن سال ۱۴۰۰ نیز با قیمت‌های ۸۰ هزار و ۷۰۰ و ۸۰ هزار و ۴۰۰ تومان معامله می‌شود. این اوراق در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ معادل ۸۱ هزار و ۳۰۰ تومان قیمت داشته که این گزارش بر اساس قیمت سال ۱۴۰۲ نوشته شده است.

قیمت اوراق برای مجردها و متأهل‌های تهرانی

بر این اساس، مجردهای ساکن تهران می‌توانند تا ۵۶۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند که شامل ۴۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن و۱۶۰  میلیون تومان وام جعاله می‌شود؛ لذا برای دریافت ۴۰۰ میلیون تومان وام باید ۸۰۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند که هزینه این تعداد با اوراق ۸۱ هزار و ۳۰۰  تومانی، ۶۵ میلیون و ۴۰ هزار تومان می‌شود. همچنین با در نظر گرفتن ۱۶۰ میلیون تومان وام جعاله که برای آن باید ۳۲۰ ورق به مبلغ ۲۶ میلیون و ۱۶هزار تومان خریداری کنند، مجموع هزینه خرید اوراق به ۹۱ میلیون و ۵۶ هزار تومان می‌رسد.

زوج‌های تهرانی نیز بر همین اساس می‌توانند تا سقف ۹۶۰ میلیون تومان شامل ۸۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن برای هر نفر و ۱۶۰  میلیون تومان وام جعاله دریافت کنند؛ بنابراین زوجین باید ۱۶۰۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند که هزینه آن ۱۳۰ میلیون و ۸۰  هزار تومان می‌شود که همراه با هزینه ۲۶ میلیون و ۱۶ هزار تومانی وام جعاله که برای آن باید ۳۲۰ ورق تسهیلات مسکن خریداری کنند، در مجموع باید ۱۵۶ میلیون و ۹۶ هزار تومان پرداخت کنند.

شهرهای بالای ۲۰۰ هزار جمعیت

سقف این تسهیلات برای مراکز استان و شهرهای با جمعیت بیش از ۲۰۰ هزار نفر برای مجردها به ۳۲۰ و برای زوجین به ۶۴۰  میلیون تومان رسیده است. با توجه به اینکه مجردها باید ۶۴۰  و متاهل‌های ساکن این شهرها نیز باید ۱۲۸۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند، مجردها باید ۵۲ میلیون و ۳۲  و متاهل‌ها نیز ۱۰۴ میلیون و۶۴ هزار تومان پرداخت کنند.

سقف خرید اوراق تسهیلات مسکن افزایش یافت

البته ۱۸ تیر ماه بانک مسکن در نامه‌ای خطاب به مدیرعامل فرابورس اعلام کرد که با توجه به افزایش مجموع سقف تسهیلات خرید انفرادی خرید و ساخت مسکن و تسهیلات جعاله تعمیر مسکن از محل اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن از دو میلیارد و  ۸۰۰ میلیون ریال به پنج میلیارد و۶۰۰  میلیون ریال، محدودیت خرید اوراق تسه بانک مسکن از ۵۶۰ سهم به حداکثر ۱۱۲۰ سهم در زمان ثبت درخواست خرید برای هر کد معاملاتی تغییر کند.

انتهای پیام

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تحصیلات بالا هستم. به شما تحلیل‌هایی را ارائه می‌دهم که با استفاده از زبانی ساده و قابل فهم، به شما کمک کند تا اطلاعات اقتصادی را بهتر درک کنید و در تصمیمات خود بهتر عمل کنید.
دکمه بازگشت به بالا