مردم و اجتماع

واکنش محیط زیست به افزایش دی‌اکسید گوگرد در هوای تهران

معاون محیط زیست اداره کل محیط زیست استان تهران در خصوص راهکارهای مقابله با آلودگی هوای تهران درباره انتشار گوگرد بد گفت: انتشار دی اکسید گوگرد دلیل سوختن نفت نیست.

به گزارش اخبار ایران منبیش از دو هفته است که هوای تهران تحت تاثیر هوای آلوده قرار دارد به طوری که میانگین کیفیت هوا در 3 آذرماه به 172 رسید که برای همه گروه ها سخت است. آلودگی هوای امروز تهران ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون است، با این حال شرکت کنترل کیفیت هوای تهران از افزایش ساعتی گوگرد بد در برخی مناطق خبر داده است.

بیشتر بخوانید: ثبت اولین روز آلودگی هوای پایتخت با آلودگی دی اکسید گوگرد

زهرا عبادادی در گفت وگو با اخبار ایران من وی در پاسخ به این سوال که آیا انتشار دی اکسید گوگرد کثیف نشانه سوختن نفت است، گفت: نفت سوزی در تهران نداریم. به عبارت دیگر، هیچ یک از برق ما از سوخت دیزل استفاده نمی کند. به طوری که حتی قدرت استفاده از گازوئیل را هم ندارند. این تنها نیروگاه بعثی است که این ظرفیت را دارد و مخازن نفت آن از سال 2018 پلمب شده است، بنابراین اینکه گفته شود نفت در کارخانه ها یا کارخانه های بزرگی مانند واحدهای سیمان تهران سوزانده می شود، درست نیست، زیرا هیچکس از آن استفاده نمی کند. نفت طبق تحقیقات ما و خوشبختانه نفت سوزانده شده و گاز آنها تامین می شود.

عبادانی درباره انتشار گوگرد بد در آلودگی هوای اخیر ادامه داد: در برخی از مکان های سنجش کیفیت هوای تهران از 31 تا 24 آذرماه شاهد افزایش گوگرد بد در برخی ساعات بودیم که البته این شاخص آلاینده نبود. اما شاخص آلاینده ذرات در کمتر از 2.5 میکرون آنالی متوقف شد. ما در حال بررسی علت این افزایش هستیم، زیرا موارد مختلف می تواند مقدار را افزایش دهد، اما اصلی ترین چیزی که باعث افزایش آن می شود سوخت با گوگرد است. این روغن ها را می توان در خودروهای سنگین و یا در مصارف صنعتی استفاده کرد.

معاون محیط زیست اداره کل محیط زیست استان تهران تاکید کرد: افزایش دی اکسید گوگرد دلیل سوختن نفت نیست، هرچند گازوئیل می تواند حاوی گوگرد باشد.

عبادی با اشاره به پایداری بلندمدت کیفیت هوای تهران افزود: امروز چهاردهمین روز است که شرایط پایداری را تجربه می کنیم. در زمان افزایش خسارت، احتمال وقوع چنین اتفاقی وجود دارد. افزایش ترافیک نیز می تواند منجر به افزایش آلاینده ها شود، بنابراین افزایش آلودگی هوا نتیجه آلودگی هوا است. دلایل مشخص منتشر شده را که از طریق سازمان حفاظت محیط زیست و اداره کل محیط زیست استان تهران در حال بررسی هستیم به اطلاع شما خواهیم رساند.

وی گفت: تحقیقات نشان می دهد که در کارخانه های تهران و کارخانه های بزرگ از نفت استفاده نکرده ایم. آنها تحت کنترل هستند و امیدواریم سوخت گاز نیروگاه ها تامین شود تا به جایگاه های سوخت گازوئیل نرویم.

چرا آلودگی هوای تهران ادامه دارد؟

معاون محیط زیست اداره کل محیط زیست استان تهران علت تداوم آلودگی هوای تهران را تشریح کرد و توضیح داد: اکنون در یک اقلیم گرما قرار داریم. به عبارت دیگر، با تولید هر منبع نفت و انرژی، آلودگی در قسمت پایین جو باقی می ماند و راهی برای کاهش آلودگی وجود ندارد.

وی با اشاره به دو اتفاقی که از طریق کارگروه اورژانس آلودگی هوا رخ داد، یادآور شد: اول اینکه تصمیماتی برای کاهش مواجهه به ویژه برای گروه های بحرانی اتخاذ شد. مثلاً دانشگاه و مدرسه وجود نداشت. هدف از تعطیلی مدارس کاهش آلودگی هوا نیست، بلکه کاهش مواجهه با آن است. دوم اینکه کار ساخت و ساز، بتن ریزی، آسفالت، اتوبوس کاری در محل و غیره را که باعث آلودگی هوا می شود متوقف کرده ایم و نظارت و نظارت بر بخش های صنعتی را افزایش داده ایم.

عبادی تاکید کرد: سعی کردیم در شرایط پایداری دما تا حد امکان میزان آلاینده های منتشر شده در جو را کاهش دهیم.

عبادی در خصوص راهکارهای بلندمدت و کوتاه مدت برای مقابله با آلودگی هوا گفت: راهکارهای بلندمدت در قانون هوا پیش بینی شده است. تعدادی از آنها شناسایی شده است و در حال پیگیری بخشی دیگر که تکمیل نشده است هستیم. ما کارکرد همه دستگاه ها را محاسبه کرده ایم و باید وظایف خود را انجام دهند. زمانی که با شرایط اضطراری آلودگی هوا مواجه می شویم، باید راه حل های بلندمدتی را در پیش بگیریم. در این صورت نمی توان به راه حلی درازمدت فکر کرد.

وی افزود: روز شنبه (5 آذرماه) کارگروه اضطرار آلودگی هوا تشکیل و بر اساس دستورالعمل مصوب وزیر کشور در خصوص سیاست کیفیت هوا تصمیماتی اتخاذ شد و خوشبختانه موثر واقع شد.

عبادی بیان کرد: از مدت ها پیش با تغییرات دمایی مواجه بودیم و اداره کل هواشناسی پیش بینی کرده بود که شاخص هوا در هفته جاری به بالای 150 برسد اما معمولاً زیر 150 و در شرایط ناسالم برای گروه های آسیب دیده است.

برای کاهش آلودگی هوا چه کنیم؟

سفیر محیط زیست مردم حافظ محیط زیست در تهران در خصوص گفتگوها و جلساتی که با دستگاه های ذیربط انجام شد، راه های صحیح کاهش آلودگی هوا را نشان داد و گفت: راه های دیگر مانند توسعه حمل و نقل راه های میان و بلند است. البته قبل از بهبود مدیریت اداره امور اداری مدیریت مدیریت مدیریت مدیریت مدیریت مدیریت مدیریت مدیریت مدیریت مدیریت مدیریت مدیریت مدیریت مدیریت مدیریت مدیریت مدیریت مدیریت بعد از نوسازی باید به بحث حمل و نقل پاک مثل مترو، اتوبوس برقی، اتوبوس گازسوز و … بپردازیم. دلایلی هستند که به دلیل رشد جمعیت در تهران باید جزو اولویت های ما باشند.

وی ادامه داد: اولویت موضوع خودروهای فرسوده است که باید برای خروج آماده شود. خوشبختانه در 31 خرداد امسال قانون ساماندهی صنعت خودرو تصویب شد که یکی از آن ها مربوط به خودروهای فرسوده است. سازمان حفاظت محیط زیست این موضوع را با کمک دستگاه های ذیربط مانند وزارت دفاع و وزارت کشور دنبال می کند تا دستورالعمل ها و راهکارهایی را تدوین کند که قابل اجرا و استفاده برای امحای خودروهای باطله باشد زیرا می تواند عواقب جدی داشته باشد.

معاون محیط زیست انسانی، حفاظت محیط زیست استان تهران درباره بند 10 قانون مقررات صنعت خودرو نیز گفت: بر اساس این ماده جابجایی، حمل کالا و مسافر در خودرو پس از رسیدن به سن بلوغ ممنوع است. شهرها این مقاله به دنبال راهنمایی است که در حال توسعه برای متولیان برای اجرای آن است.

عبادی در پایان به تشریح موضوع مدیریت انرژی پرداخت و گفت: بر اساس گزارش های شرکت گاز، استفاده از گاز در تهران رو به افزایش است. کشاورزی در استفاده از انرژی بسیار مهم است و بهینه سازی ماشین آلات، مخازن و صرفه جویی در مصرف انرژی و کاهش مصرف سوخت می تواند در کاهش آلودگی هوا مفید باشد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا