فرهنگی

قوانین به سمت تسهیل‌گری تولید هدایت شوند – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

امیر واعظ آشتیانی، تحلیلگر مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار آنلاین، با اشاره به شعار سال ۱۴۰۳ اظهار کرد: زمانی که تولید در مسیر صحیح خود قرار بگیرد، می‌تواند در حوزه‌های مختلف ما را به خودکفایی برساند؛ کما اینکه با یک برنامه‌ریزی مدون و عالمانه در حوزه نظامی به پیشرفت‌های چشمگیر دست یافتیم به گونه‌ای که جز برترین‌های دنیا محسوب می‌شویم، لذا باید با برنامه‌محوری و داشتن استراتژی در بخش صنعت و تولید، گام برداریم.

وی افزود: می‌توان گفت که قریب یک دهه است فرمایشات مقام معظم رهبری حول مسائل اقتصادی است و این نشان‌دهنده اهمیت موضوع اقتصاد است. ایشان بارها در خصوص مسائل مختلف در حوزه اقتصاد به خصوص تولید، فرمایشاتی داشتند و ما باید بپذیریم که یک سری از مشکلات ما در این حوزه، برخی مسؤولین هستند؛ البته بخش دیگری از مشکلات ما، مربوط به قوانین کشور هستند.

واعظ آشتیانی تاکید کرد: مقام معظم رهبری در سال‌های گذشته تاکید داشتند، در آنجاهایی که نیازمند قانون هستیم، قوه مقننه و سایر بخش‌های مرتبط، قوانین مناسب را به سمت تسهیل‌گری تولید هدایت کنند.

وی ادامه داد: در عین حال بارها مقام معظم رهبری تاکید بر تولید دانش و گسترش فضا برای بخش خصوصی داشتند. همان‌طور که قانون اصل ۴۴ قانون اساسی به این نکته اشاره دارد که فعالیت‌هایی که دولت به عنوان تصدی‌گری انجام می‌دهد، به سمت بخش خصوصی سوق یابد.

واعظ آشتیانی گفت: با اینکه در قانون اساسی ما قید شده است که اقتصاد کشور باید مبتنی بر اقتصاد دولتی، تعاونی و بخش خصوصی باشد، اما تاکنون نتوانستیم این موضوع را محقق کنیم و از ظرفیت‌های مردمی استفاده مناسب داشته باشیم.

تحلیلگر مسائل سیاسی اظهار کرد: کشورهایی که در حوزه تولید و دانش پیشرفت می‌کنند، علت عمده موفقیت آنان این است که از داشته‌های مردمی و ظرفیت‌های بخش خصوصی چه در بُعد علمی و چه در بُعد سرمایه‌های اقتصادی و اجتماعی بهره کافی می‌برند، لذا ما باید سازوکارهای خود را درست کنیم و تا زمانی که سازوکارهای شرایط تولید را به خوبی تأمین نکنیم، با مشکلاتی مواجه خواهیم بود.

واعظ آشتیانی در ادامه تاکید کرد: باید فرآیند منطقی را از همه جهات در نظر بگیریم و به سمت آن حرکت کنیم، تا شرایط اقتصادی کشور به سمتی حرکت کند که بخش خصوصی در عرصه‌های مختلف اقتصادی، ورود داشته باشد.

وی با اشاره به برخی کشورها که صاحب ذخایر نفتی نیستند، گفت: هم‌اکنون کشورهایی داریم که اصلاً دارای نفت و درآمدهای نفتی نیستند، اما جز کشورهای سرآمد در تولید و مهندسی تجهیزات و ماشین‌آلات نفتی هستند.

واعظ آشتیانی افزود: آنان از بابت فروش این تجهیزات و ماشین‌آلات به کشورهای تولیدکننده نفت درآمدهای بسیار کلانی به دست می‌آورند، که این امر، از نشانه‌های تولید دانش است؛ لذا ما باید فضا را برای شرکت‌های دانش‌بنیان فراهم کنیم. در عین حال که باید ماشین‌آلات و تجهیزات صنعتی و تولیدی ما از فرسودگی درآمده و به روز شده تا خطوط تولید ما مسلح به دانش‌های روز جهانی شوند.

وی در ادامه با انتقاد از ناکارآمدی برخی مسؤولین کشور، اظهار کرد: مقام معظم رهبری بارها بر موضوع تولید و افزایش آن تاکید داشتند، اما متأسفانه برخی مسؤولین ما عامل بازدارنده هستند و حتی شاهدیم که آنان در برخی موارد به صورت سلیقه‌ای اعمال نظر می‌کنند؛ در نتیجه ما باید کارگزاران و مدیرانی داشته باشیم که بتواند برنامه‌های کشور از جمله برنامه‌های پنج ساله را به خوبی پیش ببرند.

وی گفت: همچنین باید گفت قطعاً با یک سری قوانین و مقررات دست و پاگیر و ناکارآمد، کارآمدی به دست نمی‌آید؛ لذا از سویی دیگر باید دیوان‌سالاری اداری کشور را اصلاح کنیم.

عضو حزب موتلفه اسلامی در ادامه با اشاره به اهمیت تولید در اقتصاد تاکید کرد: افزایش تولید، بخش مهمی از اقتصاد است که با سامان‌گرفتن آن، اشتغالزایی شده، تورم کاهش می‌یابد و صادرات ما روند افزایشی به خود می‌گیرد؛ به کمک تولید و افزایش صادرات، مراودات ما با جهان بیشتر شده و حتی موجب انتقال فرهنگ ما می‌شود.

وی تاکید کرد: در این مسیر لازم است که مجلس و قوه قضائیه هم به کمک دولت بیایند و در این مسیر دست به دست یکدیگر بدهند تا تولید در کشور افزایش یابد.

بخش فرهنگ و هنر

با کلماتم، ابتکار هنری را به وجود می‌آورم و جذابیت زندگی را در آن تقدیم می‌کنم.
دکمه بازگشت به بالا