علمی

مقابله با گرما به شیوه ژاپنی/ عکس

فناوری پوشیدنی ژاپنی‌ها به نجات شهروندان از گرما می‌آید. شرکت‌های ژاپنی با فروش ژاکت‌هایی با پنکه‌های داخلی، خنک‌کننده‌های گردن و تی‌شرت‌هایی که احساس خنکی می‌دهند، به مردم کمک می‌کنند تا گرمای تابستان را تحمل کنند.

ژاپن مثل بسیاری از کشورها، تابستان‌های بسیار گرمی دارد. ماه جولای امسال گرم‌ترین جولای در ۱۰۰ سال گذشته بود و حداقل ۵۳ نفر بر اثر گرمازدگی جان خود را از دست دادند و تقریبا ۵۰ هزار نفر به مراقبت‌های پزشکی اورژانسی نیاز پیدا کردند.

شرکت ورکمن (Workman) که برای کارگران ساختمانی لباس تولید می‌کند، با افزایش تقاضا، نسخه‌ای از کت‌های فن‌دار خود را در سال ۲۰۲۰ عرضه کرد. مکانیزم لباس ساده است: دو فن برقی به اندازه کف دست دارد و توسط باتری قابل شارژی تغذیه می‌شود که در پشت ژاکت تعبیه شده است. فن‌ها هوا را جذب می‌کنند و بعد نسیمی با سرعت متغیر بدن کاربر را خنک می‌کند. این کت‌ها با قیمت ۱۲۰۰۰ تا ۲۴۰۰۰ ین (۸۲-۱۶۴ دلار) فروخته می‌شوند.

یویا سوزوکی، سخنگوی ورکمن گفت: «با گرم‌تر شدن هوا، افرادی که قبلا هرگز لباس‌های مجهز به فن نپوشیده‌اند، می‌خواهند راهی برای خنک شدن و نجات از گرما بیابند… بنابراین افراد بیشتری به خرید آن علاقه‌مند می‌شوند. همان‌طور که پنکه اتاق شما را خنک می‌کند، با پوشیدن کت هم خنک می‌شوید، زیرا همیشه نسیمی خنک به بدنتان می‌وزد.»

تابستان‌های ژاپن گرم و مرطوب است، اما جولای امسال توکیو واقعا داغ بود. میانگین دما ۲۸.۷ درجه سانتیگراد بود که بالاترین رکورد از سال ۱۸۷۵ است. گرمازدگی به ویژه در ژاپن که پس از موناکو دومین جمعیت پیر جهان را دارد، بسیار کشنده است. بیش از ۸۰ درصد از مرگ و میرهای ناشی از گرما در پنج سال گذشته در میان سالمندان بوده است.

ژاپنی‌ها گرما را اینگونه شکست دادند/ عکس

نوزومی تاکای از «MI Creations»، شرکت تولیدکننده تیوب‌های گردنی خنک‌کننده که اغلب مشتریانش کارگران کارخانه‌ها هستند، گفت: «بعضی از مردم در اثر گرمازدگی می‌میرند و برای همین هم هر سال افراد و شرکت‌ها برای مقابله با گرما در حال تلاشند.»

ژل داخل تیوب‌های رنگی روشن این شرکت با قیمت ۲۵۰۰ ین، بعد از ۲۰ دقیقه ماندن در یخچال خنک و قابل استفاده می‌شود. انداختن این تیوب‌های باریک روی گردن، بدن را برای حدود یک ساعت به طور قابل توجهی خنک می‌کند.

شرکت تاکای امسال به نمایشگاه «اقدامات در برابر گرمای شدید» در توکیو پیوست تا محصولات جدیدی را به نمایش بگذارد که به کاربران کمک می کند در گرمای سوزان خنک بمانند. در غرفه دیگری، شرکت لیبرتا مستقر در توکیو، مجموعه‌ای از لباس‌ها شامل تی‌شرت و بازوبند با استفاده از طرح‌هایی داشت که به کاربران به‌ویژه زمانی که عرق می‌کنند، احساس خنکی می‌دهد. آن‌ها گفتند که در چاپ‌ طرح‌ها از موادی مانند زایلیتول استفاده شده که هنگام برخورد با آب و عرق بدن، احساس خنکی می‌دهد.

چیکوما (Chikuma) یک شرکت مستقر در اوزاکا، حتی کت‌ها و لباس‌های اداری مجهز به پنکه‌های برقی تولید کرده است. یوسوکه یاماناکا از چیکوما گفت: «ما آن‌ها را با این ایده توسعه دادیم که می‌توان آن را در مکان‌هایی پوشید که ناچارید لباس‌های رسمی بپوشید. لباس‌های پنکه‌دار معمولی اغلب فرد را پف‌کرده نشان می‌دهند و سرآستین‌ها تنگ هستند، اما کت‌هایی که به طور مشترک توسط چیکوما، سازنده ابزارهای برقی ماکیتا و غول نساجی تیجین ساخته شده‌اند، به دلیل ساختار ویژه‌ای که فن‌ها را در دو لایه فشرده می‌کند و هوای خنک را داخل نگه می‌دارد، پف نمی‌کند.

یک محصول محبوب دیگر در ژاپن برای مقابله با گرمای تابستان، چتر است. چترهای آفتابی که معمولا در ژاپن وسیله‌ای زنانه تلقی می‌شد، در میان مردان هم محبوبیت پیدا کرده‌اند. کومیاما شوتن، یک سازنده چتر کوچک و لوکس در توکیو، از حدود سال ۲۰۱۹ پس از تشویق مردم به استفاده از چتر توسط وزارت محیط زیست، شروع به ساخت چترهای آفتابی برای مردان کرد.

مالک هیرویوکی کومیا گفت: پیش از این، بسیاری از مشتریان مرد فکر می‌کردند چترهای آفتابی مخصوص زنان است و خجالت می‌کشیدند از آن استفاده کنند. اما وقتی یک بار از آن استفاده کنید، دیگر نمی‌توانید کنارش بگذارید.

البته اگرچه این گجت‌ها به خنک شدن کمک می‌کنند، اما برای جلوگیری از افزایش دما و گرم شدن زمین، باید راه حلی جدی اندیشید.

۵۸۵۸

بخش علوم پزشکی

هدفم این است که با ارائه محتواهای علمی و امیدوارکننده، به شما کمک کنم تا از جدیدترین تحقیقات در زمینه سلامتی مطلع شوید و اقدامات مناسبی را برای بهبود و حفظ سلامتی خود بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا