اقتصادی

هفته‌ای مختص اخبار ریلی و راه‌آهن

اخبار تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری بین شرکت راه‌آهن و بنیاد مستضعفان به‌ منظور تامین ۱۰۰ دستگاه لکوموتیو و ۲۵۰۰ واگن باری و وعده وزیر راه و شهرسازی مبنی ‌بر بهره‌برداری از خط ریلی چابهار – زاهدان تا سال آینده از مهم‌ترین رویدادهای این حوزه در هفته گذشته بود.

به گزارش اخبار ایران من، اخبار حوزه حمل‌ونقل در هفته‌ای که گذشت، تحت تاثیر دهمین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل ریلی بود.

نمایشگاه هفته: حمل‌ونقل ریلی

دهمین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل ریلی، صنایع، تجهیزات و خدمات وابسته، روز سه‌شنبه چهارم مهرماه با حضور مهرداد بذرپاش -وزیر راه و شهرسازی- در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی آغاز به کار کرد و امروز نیز به کار خود خاتمه داد.

مهرداد بذرپاش -وزیر راه و شهرسازی- در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه تاکید کرد: ما در دولت اعتقاد داریم که زیرساخت اصلی توسعه اقتصادی از مسیر حمل‌ونقل می‌گذرد و صنعت ریلی مهم‌ترین صنعت حمل‌ونقل برای توسعه کشور است.

سیدمیعاد صالحی – مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران- درباره این نمایشگاه گفت: این نمایشگاه به همت اصحاب حمل‌ونقل ریلی با محوریت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و مشارکت کلیه شرکت‌های دولتی، نهادهای عمومی غیردولتی و بخش‌های خصوصی از جمله تولیدکنندگان، تعمیرکاران و کسانی که در حوزه خدمات فعالیت می‌کنند، ‌برگزار شده است.

به گفته صالحی فورواردرهای مهمی از کشورهای چین و روسیه در این نمایشگاه حضور پیدا کردند.

تفاهم‌ هفته: تامین ۲۵۰۰ واگن باری

در سومین روز نمایشگاه حمل‌ونقل ریلی، تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری بین شرکت راه‌آهن و بنیاد مستضعفان به‌منظور تامین ۱۰۰ دستگاه لکوموتیو و ۲۵۰۰ واگن باری منعقد شد.

محمدهادی ضیایی‌آنلاین -معاون ناوگان راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران- نیز در این نمایشگاه اظهار کرد: ما در سال گذشته ۱۵۹۸ دستگاه واگن باری در کشور تولید کردیم که بالاترین رکورد تولید واگن باری در کل سال‌های تولید واگن است.  

وعده هفته: بهره‌برداری از خط ریلی چابهار – زاهدان

همچنین وزیر راه و شهرسازی با اشاره به توافق‌های بین‌المللی در حوزه ریلی اظهار کرد: برای خطوط ریلی شرق کشور از شمال جنوب که از چابهار آغاز می‌شود تا زاهدان، جلسه‌ای تشکیل شده و همه تلاشمان این است که مسیر ریلی چابهار به زاهدان تا سال آینده به بهره‌برداری برسد.

به گفته او این خط یکی از راهبردی‌تری خطوط ریلی کشور و مورد تاکید مقام معظم رهبری است و برای مردم این منطقه اهمیت زیادی دارد که عملا کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب کشور را در دستور کار قرار می‌دهد.

همچنین نشست «بررسی روند اتصال بندر چابهار به شبکه ریلی و فرصت‌های ترانزیتی» در نمایشگاه برگزار شد و مسئولان راه‌آهن دراین نشست تاکید کردند که درکنار موارد ترانزیتی، درنهایت روابط بین‌الملل است که نشان می‌دهد ما می‌توانیم این میزان بار را جابه‌جا کنیم یا نه.  

رویداد هفته: روز دریانوردی

هفته‌ای که گذشت همچنین به روز دریانوردی اختصاص داشت.  سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO) ، روز ۲۴ سپتامبر هر سال را به‌عنوان روز جهانی دریانوردی در نظر گرفته است.

در این باره مجید علی‌نازی -معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی- به شعار تعیین‌شده از سوی سازمان بین‌المللی دریانوردی IMO برای روز جهانی دریانوردی امسال اشاره کرد و گفت: با تصویب شورای سازمان بین‌المللی دریانوردی سالانه شعاری برای این روز تعریف می‌شود و در سال جاری نیز شعار روز جهانی دریانوردی «مارپل در پنجاه سالگی، تعهدات ما ادامه دارد» تعیین شده است.

همچنین در مراسمی که به‌مناسبت روز دریانوردی برگزار شد، علی‌اکبر صفایی -مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی- گفت: ایران اکنون سند اقتصاد دریا را به‌عنوان یک سند بالادستی و بسیار ارزشمند به‌عنوان سیاست‌های کلی نظام دارد که به‌زودی توسط مقام معظم رهبری ابلاغ خواهد شد.  

ابهام هفته: حضور هند در چابهار

وزیر راه و شهرسازی نیز در این مراسم تاکید کرد: کشورهای همسایه اگرچه از تحریم‌ها علیه ما نگرانی دارند، اما منافعشان حکم می‌کند که با ما همکاری کنند.  

در عین حال در حالی که در روزهای گذشته اخباری مبنی‌ بر لغو مناقصه خرید تجهیزات از سوی اپراتور هندی شنیده می‌شود،  بذرپاش همچنین درباره آخرین وضعیت حضور هندی‌ها در بندر چابهار اظهار کرد: اگر هم هند تمایلی به ادامه فعالیت در بندر چابهار نداشته باشد، این بندر آنقدر جذاب است که هر کشوری تمایل سرمایه‌گذاری در این بندر را دارد.

انتهای پیام

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تحصیلات بالا هستم. به شما تحلیل‌هایی را ارائه می‌دهم که با استفاده از زبانی ساده و قابل فهم، به شما کمک کند تا اطلاعات اقتصادی را بهتر درک کنید و در تصمیمات خود بهتر عمل کنید.
دکمه بازگشت به بالا