ایران کسب و کارمردم و اجتماع

هزینه تبدیل سند منگوله دار به تک برگی

معاملات مسکن باتوجه‌به افزایش قیمت آن، از حساسیت بالایی برخوردار است. ازاین‌رو اکثر افراد به دنبال رفع ایرادات و نواقص مدارک خود هستند. سند منگوله‌دار، سال‌هاست باعث کلاهبرداری‌های مختلف شده است. حال تصور کنید، تمام سرمایه فردی مسن یک زمین یا خانه است که به دلیل ناخوانا بودن سند آن امکان فروش برای آن میسر نیست. بدون شک سند منگوله‌دار معضلی بزرگ در این مسیر است.در ادامه با این مقاله از هزاره همراه باشید تا با نحوه تبدیل سند منگوله‌دار به سند تک‌برگ آشنا شوید.

سند منگوله‌دار چیست؟ چرا مشکل دارد؟

در سال‌های بسیار دور، دفترچه‌ای حاوی اطلاعات ملک به صاحب آن داده می‌شد. طی زمان، برگه‌هایی از کاغذ گم، دزدیده یا به هر طریقی کسر می‌شدند. این ایراد، دلیل ایجاد کلاهبرداری‌های گوناگون از صاحبان ملک بود. برای حل این مشکل، تصمیم گرفتند تا پلمب سربی بر روی آن وصل کنند تا مدرکی باشد دال بر اینکه این دفترچه هیچ‌گونه کسری ندارد. در نتیجه آنچه گفته شد، سند منگوله‌دار پدید آمد.

اما همچنان مشکلات دیگر سند منگوله‌دار باقی بود. تمام اطلاعات افراد، با قلم، دوات یا خودکار بر روی آن ذکر می‌شد. ازاین‌رو، ممکن بود با گذر زمان، کم‌رنگ، محو یا تحت نفوذ آب ناخوانا شوند. از ایرادات دیگر سند منگوله‌دار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نبود کروکی از محل دقیق ملک
  • نقل‌وانتقال سند منگوله‌دار، حتماً باید با حضور فروشنده و خریدار صورت بگیرد
  • گاهی تعداد صفحات آن به بالای پنج می‌رسید، این امر کپی‌گرفتن را نیز دشوار می‌کرد.
  • تمام افرادی که صاحب دانگ هستند، نامشان صرفاً در یک سند ذکر می‌شود.

پس از سال ۱۳۹۰، طی فراخوانی از صاحبان ملک درخواست شد تا نسبت به تبدیل سند اقدام کنند.

سند تک برگ ایده‌ای جدید و بسیار کاربردی

قانون جدید سند تک برگ، از سال ۱۳۹۰ به‌تمامی صاحبان جدید املاک و بنگاه‌ها بخشنامه شد. این سند تمامی ایرادهای دفترچه‌های قدیمی را جبران کرد. تمامی اطلاعات روی آن چاپ شده و به‌صورت مکانیزه هستند. در نتیجه احتمال جعل، تغییر، ناخوانایی و محوشدن در آن به کمترین مقدار خود رسیده است.

این سندها دارای هولوگرام مخصوص هستند. در پشت آنها اطلاعات بیشتری از ملک یادداشت شده است. برای مثال اگر یک منزل به‌صورت سه دانگ سه دانگ، تقسیم شده باشد، به هر شریک یک برگ مجزا ارائه می‌شود.

آیا برای معامله مسکن حتماً باید سند تک برگ باشد؟

حدوداً ۱۲ سال است از دستور الزام تبدیل سند می‌گذرد. بااین‌حال صاحبان املاک زیادی هستند که همچنان از سند تک برگ استفاده می‌کنند. نقل‌وانتقال مسکن با سند منگوله‌دار در حال حاضر انجام می‌شود. اما پس از فروش یا خرید منزل دیگر این سند اعتبار ندارد. صاحبان جدید آن باید سند تک برگ دریافت کند.

مراحل تک برگی کردن سند

قبل از هر اقدامی نزدیک‌ترین یا کارراه‌انداز ترین دفتر ثبت‌اسناد رسمی نزدیک محل زندگی خود را پیدا کنید.

متأسفانه این سند، در حال حاضر به‌صورت آنلاین استعلام نمی‌شود. شنا باید به دفتر ثبت‌اسناد رفته و درخواست حضوری مبنی بر بررسی اصالت را ثبت کنید.

  • تسویه‌حساب با شهرداری
  • مراجعه به دفتر ثبت‌اسناد رسمی و پر کردن فرم درخواست سند تک برگی
  • تحویل‌دادن سند منگوله‌دار
  • انتقال سند
  • پرداخت هزینه و ارائه مدارک مربوطه
  • ثبت درخواست به باجه پست

پس مدت حداکثر ۴۵ روز این سند به دست صاحبان ملک می‌رسد، البته طبق تجربه این امر زودتر محقق می‌شود. برای گرفتن سند تک برگی به کجا مراجعه کنیم ؟ باید به اداره ثبت املاک مراجعه کنید.

هزینه تبدیل سند منگوله‌دار به سند تک برگ

هزینه صدور سند تک برگی، مبلغ ۱۵۰ هزار تومان است. نکته اصلی این است که اگر خانه متعلق به چند نفر باشد، همة افراد باید جداگانه اقدام کنند. اگر سند درگذشته داخل دفاتر اسناد رسمی، ثبت نشده باشد برای این کار باید هزینه‌ای جداگانه پرداخت شود. این هزینه وابسته به عوامل مختلف تغییر خواهد کرد.

مبلغ ۱۰ هزارتویمان نیز برای استعلام سند از شما دریافت می‌شود. علاوه بر آنچه گفته شد، هزینه ارسال مدارک با پست به درب منزل شما نیز باید پرداخت گردد.

مدت‌زمان تبدیل سند منگوله‌دار به سند تک برگ

پس از انجام مراحل فوق، و پرداخت صورت‌حساب‌های گفته شده نوبت به صدور سند تک برگ می‌رسد. مدت‌زمان صدور سند تک برگی، ۵۰ روز است. پس از صدور، این سند به اداره پست ارسال، سپس به درب منزل متقاضی پست می‌شود.

قولنامه چیست؟

در ساده‌ترین بیان، تعهد انتقال‌دادن مال، ملک یا هر چیز با ارزشی به شخصی دیگر در آینده است. یک نوع تعهدنامه است که پیش‌قرارداد یا وعده قرارداد نیز نامیده می‌شود. این قرارداد اعتبار خود را از ماده شماره ۱۰ قانون مدنی دریافت می‌کند.

مراحل گرفتن سند تک برگ با قولنامه

بررسی و جمع‌آوری مدارک ملک: این مدارک شامل کپی از سند اولیه و تمام قولنامه‌های موجود

ایجاد و تهیه نقشه‌ای از ملک با مختصات UTM

با مراجعه به دفتر فنی مهندسی یا دفاتر نقشه‌کشی قوه قضائیه، اقدام به بازدید و ایجاد نقشه UTM کنید.

گرفتن سند

برای گرفتن سند باید مدارکی همچون شناسنامه و کارت ملی، همه قولنامه‌ها،  گواهی تعیین مختصات و فیش بانکی را باید به همراه داشته باشید. علاوه‌برآن باید اقدام به پر کردن فرم درخواست سند تک برگی کنید.

ما در این مقاله تمام آنچه که در رابطه به دریافت سند تک برگ میسر بود را شرح دادیم. شما نیز، اگر قانون، بند یا تبصره‌ای را می‌دانید، در بخش نظرات برایمان ارسال کنید.

 

دکمه بازگشت به بالا