اقتصادی

توشیبا خصوصی می‌شود – اخبار ایران من

پیشنهاد موفقیت آمیز صندوق سرمایه گذاری خصوصی «ژاپن اینداستریال پارتنرز» برای خرید توشیبا به مبلغ دو تریلیون ین (۱۳.۵ میلیارد دلار)، به فعالیت ۷۴ ساله این شرکت به عنوان یک شرکت سهامی عام خاتمه می‌دهد.

به گزارش اخبار ایران من، توشیبا که قدمتش به سال ۱۸۷۵ بر می‌گردد، اعلام کرد کنسرسیومی که در راس آن، «ژاپن اینداستریال پارتنرز» قرار دارد، اکنون ۷۸.۶۵ درصد از سهام این شرکت را در اختیار دارند. این موقعیت، راه را برای این صندوق سرمایه‌گذاری هموار می‌کند تا سهامداران دیگر را برای فروش سهمشان تحت فشار قرار داده و کنترل کامل این شرکت را به دست بگیرد.

خروج توشیبا از بازار سهام توکیو، به یک دهه پرآشوب در این شرکت که با رسوایی، ضرر فلج کننده و درگیری با سهامداران کنشگر روبرو شد و توانایی این شرکت برای نوآوری را ضعیف کرد، پایان می دهد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، با این حال، مشکلات مدیریتی توشیبا ممکن است همچنان ادامه پیدا کند. وام دهندگان توشیبا، خواستار نقش برجسته گورو یاناسه، مدیرعامل برکنار شده این شرکت در مدیریت توشیبا شده‌اند. یاناسه اوایل امسال از سمت خود کناره گیری کرد تا مسئولیت مربوط به ادعاهای هزینه‌های سرگرمی نامناسب را برعهده بگیرد. اما او در فراهم کردن زمینه توافق خصوصی سازی توشیبا، نقش سازنده‌ای داشته و در کسب و کار نیروی هسته‌ای این شرکت، صاحب تجربه است.

توشیبا که یک تولیدکننده بزرگ در صنعت هسته‌ای ژاپن است، در مارس سال ۲۰۲۲ از سونامی که باعث از کار افتادن سه راکتور در فوکوشیما واقع در شمال شرقی ژاپن شد، آسیب دید. توشیبا در برچیدن نیروگاه هسته‌ای دای‌ایچی فوکوشیما که انتظار می‌رود چند دهه به طول بینجامد، مشارکت دارد. شرکت “وستینگ هاوس” که بازوی هسته‌ای آمریکایی توشیبا است، پس از سال‌ها ضرردهی و در پی افزایش هزینه‌های ایمنی، در سال ۲۰۱۷ اعلام ورشکستگی کرد.

برند توشیبا که زمانی برای دستگاه‌های خانگی، لپ‌تاپ‌ها، باتری‌ها و تراشه‌های رایانه‌ای شناخته شده بود، هدف سهامداران کنشگر خارجی قرار گرفت. همچنین، رسوایی حسابداری در سال ۲۰۱۵ که شامل دستکاری چند ساله حساب‌ها بود، شهرت این شرکت را مخدوش کرد.

انتهای پیام

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تحصیلات بالا هستم. به شما تحلیل‌هایی را ارائه می‌دهم که با استفاده از زبانی ساده و قابل فهم، به شما کمک کند تا اطلاعات اقتصادی را بهتر درک کنید و در تصمیمات خود بهتر عمل کنید.
دکمه بازگشت به بالا