اقتصادی

ایرانی‌ها چند خانه جدید در ترکیه خریدند؟

رئیس خانه اقتصاد ایران و ترکیه می گوید اگرچه تحول اقتصادی جهان از زمان شیوع کرونا رخ داده است ، اما مسکن همچنان یکی از مهمترین منابع اقتصادی در ترکیه است.

جلال ابراهیمی در گفت وگو با اخبار ایران من ، اظهار کرد: در اقتصاد ترکیه ، صنعتگران را پول خالص می دانند ، زیرا با فروش محصولات خود به اتباع خارجی ، در سال های اخیر توانسته اند برای دولت ترکیه ارز تهیه کنند.

به گفته وی ، علی رغم آشفتگی که اقتصاد ترکیه در ماه های اخیر به دلیل حملات هوایی با آن روبرو بوده است ، بخش مسکن تا اواسط سال جاری شروع به بهبود کرده است ، فروش خانه های خارجی به میزان 44 درصد افزایش یافته است.

رئیس خانه اقتصادی ایران و ترکیه گفت: بانک های این کشور نرخ بهره را برای افزایش قدرت خرید کاهش داده اند. “این قانون منجر به فروش 134000 خانه در ترکیه تنها در یک ماه شده است. این تعداد 683 واحد از خاک ایران بود.

ابراهیمی با اشاره به افزایش شدید قیمت مسکن ترکیه در ماه های اخیر ، توضیح داد: آمارها نشان می دهد ماه گذشته قیمت مسکن ترکیه 3.9 درصد و قیمت واقعی سالانه بیش از 10 درصد افزایش یافته است.

وی افزود: در شهرهای بزرگ ، بالاترین قیمت ها در ماه گذشته در آنکارا 4.3 درصد گزارش شده است ، ازمیر با 3.6 درصد و استانبول با 2.8 درصد گزارش شده است. طی یک سال قیمت مسکن در ازمیر حدود 30 درصد ، استانبول 27 درصد و آنکارا 26 درصد افزایش یافته است.

رئیس خانه اقتصاد ایران و ترکیه در خصوص ارقام بازار مسکن ترکیه در ماه های اخیر اظهار داشت: فروش خانه حتی بیشتر از ماه گذشته افزایش یافته و در ماه ژوئن به 134،731 واحد رسیده است که یکی از دلایل آن کاهش نرخ سود بانکی است. بانکهای دولتی و استانبول با 25833 واحد بیشترین سهم را در فروش دارد و آنکارا با 13 هزار در مرحله دوم قرار دارد.

ابراهیمی افزود: از کشورهای خارجی ، عراقی ها با 773 دستگاه خریداری شده در ماه گذشته مشتری خارجی ترکیه بودند و ایران با 683 واحد در رتبه بعدی قرار دارد. شهروندان روسیه ، افغانستان و آلمان این را دنبال می کنند.

به گزارش اخبار ایران من ، ترکیه در سالهای اخیر به مقصد اصلی تجارت و سرمایه گذاری برای بسیاری از ایرانیان تبدیل شده است ، به همین دلیل شهروندان ایرانی در سالهای اخیر به یکی از بزرگترین مشتریان ترکیه تبدیل شده اند.

قبل از شیوع طاعون کرونا ، ترکیه همچنین یکی از مقاصد اصلی گردشگری در ایران بود ، اما در ماه های اخیر تعداد مهاجران به طرز چشمگیری کاهش یافته است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا