اقتصادی

خارجی‌ها چند برابر ایران در ترکیه سرمایه‌گذاری کردند؟

تحقیقات تجارت خارجی در ایران و ترکیه نشان می دهد که اگرچه قیمت ارز در هر دو کشور در سال گذشته کاهش یافته است ، اما هنوز مسیری طولانی در پیش است.

به گزارش اخبار ایران من ، در سال 2020 ، در اوج شیوع ویروس کرونا ، بسیاری از کشورها با چالش های اقتصادی جدید روبرو شدند ، یکی از مهمترین عواملی که همکاری تجاری و همکاری اقتصادی جهانی را تضعیف می کند.

محدودیت های سفر و آینده نامشخص شرایط اقتصادی پس از هوا منجر به کاهش شدید ارز در سال گذشته شد و ایران نیز همین کار را انجام داد.

طبق برآورد سال 2020 ، کل درآمد ارزی در ایران تنها حدود 1.3 میلیارد دلار بوده که نسبت به سال گذشته 11 درصد کاهش نشان می دهد. همچنین سهم این سرمایه های عمده به زیر بقیه سرمایه مستقر ایران کاهش یافته و تقریبا به 0.5٪ رسیده است.

مقایسه آمارهای ایران طی چند سال گذشته نشان می دهد که میزان هزینه شده در تمام سالهای گذشته کمترین بوده است. درآمد ارزی ایران بین سالهای 2005 و 2007 بالغ بر 2.4 میلیارد دلار بوده است. این رقم در سال 2017 با بیش از 5 میلیارد دلار به اوج خود رسید و پس از سه سال به سطح خود بازگشت.

مقایسه آمار و ارقام اقتصادی ثبت شده در ایران در مقایسه با همسایگی ترکیه با غرب نشان می دهد که ترکیه از نظر مقدار پول و سهم آن در کل پرداخت ها عملکرد خوبی داشته است.

آمارها نشان می دهد که کل پول تولید شده در ترکیه در سال 2020 حدود هشت میلیارد دلار بوده است که شش برابر در ایران است. این در حالی است که در ترکیه نرخ ارز حدود 15 درصد کاهش یافته است.

سهم درآمد ارزی از کل اقتصاد ترکیه حدود 3.5 درصد است که سه درصد بیشتر از ایران است.

با این حال ، ترکیه همچنین در مقایسه با نحوه عملکرد سالها پیش ، کاهش چشمگیری داشته است. درآمد ارزی این کشور از سال 2005 تا 2007 بیش از 17 میلیارد دلار بوده است ، اما این رقم در سال 2018 حدود 12 میلیارد دلار تخمین زده شده است و دو سال بعد به کمتر از 8 میلیارد دلار رسیده است.

همراه با کرونا ، که با تحریم های ایالات متحده ، ثبت FATF و بحران بانکی ، فاصله ایران را از رقبا در منطقه گسترش داده است. مجموعه این عوامل همچنین به ایران کمک کرده تا از نظر اقتصادی آسیب پذیر شود و جذب زنان خارجی جدید به طور فزاینده ای دشوار است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا