ایران کسب و کارعمومی

میکروسمنت چیست؟ مزایا و معایب میکروسمنت

میکروسمنت چیست ؟

میکروسمنت ( به انگلیسی : Microcement ) از خانواده پوشش های پلیمری و  پوششی دکوری، تزئینی، کامپوزیت آلی-معدنی متشکل از سیمان، رزین، مواد افزودنی و رنگ دانه های معدنی است. این محصول بصورت پیوسته و با ضخامتی بسیار کم، بر روی سطوح مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. از این پوشش می توان در ساختمان های نوساز و همچنین ساختمان های قدیمی برای ترمیم و بازسازی سطوح آسیب دیده و زیباسازی آن ها استفاده نمود. این کار می تواند هم در زمان و هم در هزینه های اجرایی به صرفه باشد.  این پوشش قابل استفاده برای زمین، دیوار و سقف است و از نگاه معماران و طراحان داخلی، جزء منحصر به فرد ترین پوشش ها در سال 2015 شناخته شده است.

امروزه خرید میکروسمنت در جهت دکوراسیون داخلی جهت پوشش پله ها، وان حمام و سرویس بهداشتی، شومینه، میزهای پیشخوان، میزها و سایر مبلمان، دیوار های دکوراتیو (مثلا دیوار پشت تی‌وی، بین کابینتی آشپزخانه و…)، شومینه، حیاط خلوت، بالکن، همچنین در نمای بیرونی آپارتمان ها و ویلاها، مناطق تفریحی و تجاری، رستوران‌ها، دفاتر تجاری، هتل ها، کافه‌ها و باشگاه‌های ورزشی و استخرها استفاده می‌شود.

با وجود آنکه در گذشته برای پوشش دهی سطوح ساختمانی و فضاهای بیرونی انتخاب های محدودی همچون بتن، موزاییک، آسفالت، موکت، فرش و … وجود داشت، اما امروزه با وجود طیف متنوعی از انواع پوشش های مختلفی از جنس، طرح و رنگ های مختلف، متناسب با الزامات کاربری نهایی ( برای مثال دمای بالا یا تابش اشعه خورشید)، تجاری سازی شده اند. یکی از این پوشش های مهم خانواده میکروسمنت است. میکروسمنت پوششی رنگ پذیر و قابل اجرا روی بسیاری از سطوح است که می تواند با ایجاد یک لایه بسیار نازک (حدود 3-2 میلی متر) ، به اندازه یک لایه چند سانتیمتری بتن کاربرد داشته باشد و حتی زیبای بصری فوق العاده ای ایجاد کند.

این پوشش یک انتخاب مناسب جهت استفاده در سطوح داخلی و خارجی، سطوح افقی و عمودی و گزینه ای  ایده آل برای کسانی است که در پی ایجاد زیبایی با طرح هایی منحصر به فرد از  بتن با قیمت مناسب برای کف و دیوار هستند. از مزایای این محصول بدون درز بودن است که به همین دلیل نظافت، نگهداری و تعمیر آن بسیار آسان می باشد. در واقع این پوشش بدون توجه به آنکه سطح مورد نظر چه متراژی دارد، به طور پیوسته و بدون درز و شکاف اجرا می ‌شود.

اجرای دستی توسط نیروی انسانی و ایجاد بافت های متفاوت این پوشش به وسیله ماله های مخصوص باعث منحصر و خاص شدن آن در هر پروژه می شود زیرا هیچ دو سطحی یکسان و شبیه بهم نخواهند بود. برای اینکه موضوع را دقیق تر در ذهن تصور کنید، می توانید آن را با اجرای پتینه بر روی دیوار مقایسه نمایید. به این شکل می توان توسط این پوشش، بافت های مختلف و خاصی را بر روی سطح اجرا نمود.

با توجه به چسبندگی قوی این محصول به زیرآیند هایی نظیر کاشی، سیمان، آجر و … و ضخامت اجرایی حداکثر ۳ میلی متر آن، می توان با صرف وقت و زمان قابل قبولی، نوسازی بسیار خوبی را انجام داد چراکه به سرعت خشک شده و می توان بلافاصله از آن استفاده کرد. نصب این پوشش معمولا بین۳ تا ۵ روز طول می کشد و جهت استفاده و راه رفتن روی سطوح آن، یک هفته زمان لازم است.

قیمت میکروسمنت

به طور کلی میکروسمنت دارای قیمت مشخص نیست و قیمت دقیق آن پس از بازدید از پروژه و بررسی شرایط کار اعلام می گردد.

اما حدود قیمت میکروسمنت با متراژ حداقل 250 متر مربع به شرح جدول قابل بررسی است ( بدیهی ست برای متراژ های پایین تر از 250 متر مربع قیمت پس از بررسی شرایط اعلام می گردد. )

محل اجرا حداقل قیمت (تومان) حداکثر قیمت (تومان)
میکروسمنت دیوار داخلی ساختمان 400/000 450/000
میکروسمنت نمای خارجی ساختمان 600/000 700/000
میکروسمنت سقف 600/000 700/000
میکروسمنت محیط های مرطوب (حمام ، استخر و سرویس بهداشتی) 600/000 800/000
میکروسمنت کف منزل ، فروشگاه و موارد مشابه 600/000 800/000

* قیمت تقریبی و براساس زیرسازی مناسب کار می باشد ، در غیر این صورت هزینه زیرسازی جداگانه محاسبه می شود.

* قیمت ها برای طرح های ساده ، ابر و باد و مخملی بوده و برای کارهای خاص قیمت ها تواقفی می باشد.

کاربرد میکروسمنت

امروزه از میکروسمنت در دکوراسیون داخلی جهت پوشش پله ها، وان حمام و سرویس بهداشتی، شومینه، میزهای پیشخوان، میزها و سایر مبلمان، دیوار های دکوراتیو (مثلا دیوار پشت تی‌وی، بین کابینتی آشپزخانه و…)، شومینه، حیاط خلوت، بالکن، همچنین در نمای بیرونی آپارتمان ها و ویلاها، مناطق تفریحی و تجاری، رستوران‌ها، دفاتر تجاری، هتل ها، کافه‌ها و باشگاه‌های ورزشی و استخرها استفاده می‌شود و می‌توان از آن برای پوشاندن کف، دیوار، و سایر کاربری ها استفاده کرد. مقاومت زیاد این محصول باعث شده تا گزینه بسیار خوبی برای مکان هایی باشد که در معرض ترافیک سنگین قرار دارند. این محصول از تنوع رنگی و بافتی جذاب برخوردار بوده که باعث خاص بودن محیط شده و در نهایت به سلیقه ی کارفرما می تواند ظاهری مات، نیمه براق یا براق داشته باشد.

مزایای میکروسمنت

پوشش های میکروسمنت تلفیقی از سنت و مدرنیته هستند. رنگ و نقش های متنوع، امکان اجرا روی بسیاری از سطوح در کنار ظاهر سنتی و مشابه بتن و سیمان، کاربرد این پوشش ها را بسیار گسترده کرده است. پوشش های میکروسمنت قابلیت انطباق با زبان طراحی نوین، مانند طراحی ساده گرایانه یا مینیمال را داشته و می تواند در تمامی سطوح هندسی ساده یا پیچیده اجرا شود. همچنین پوشش های میکروسمنت برای پیمانکاران نیز گزینه مناسبی هستند، چراکه فرمولاسیون ساده ای داشته و برای بهبود خواص مکانیکی مانند مقاومت سایشی، به افزودنی خاص و رزین پلیمری ویژه ای مانند دیگر پوشش ها نیاز ندارند. لذا به طور خلاصه می توان این موارد را به صورت زیر بیان نمود:

  1. غیرقابل نفوذ
  2. قابیلت تنوع درانتخاب
  3. پوششی ظریف و دکوری
  4. نتیجه ی منحصر به فرد
  5. صرفه جویی در وقت
  6. قابلیت اجرا توسط نیروهای انسانی
  7. دارای تنوعی گسترده در بافت و رنگ
  8. دارای چسبندگی  و پیوستگی بسیار بالا
  9. اجرای ساده و بدون نیاز به ابزار آلات پیچیده
  10. مقاوم در برابر ضربه، خراش و مواد شیمیایی
  11. نگهداری و شست و شوی آسان با آب و صابون
  12. ایجاد سطحی غیرلغزنده با توجه به کاربری نهایی
  13. متشکل از مواد طبیعی و سازگار برای محیط زیست
  14. دارای سطحی یکپارچه بدون درز و عدم تجمع میکروب ها
  15. قابلیت اجرا در کف، دیوارها و سقف سطوح داخلی و خارجی
  16. دارای ضخامت 2 تا 3 میلی متر بدون اثرگذاری برساختار سطوح
  17. قابلیت احرا روی تما سطوح نظیر کاشی، سنگ مرمر، موزائیک، سیمان و بتن

انواع میکروسمنت

  • میکروبیس (Micro-base) : این پوشش مناسب جهت استفاده در کف یا دیوارهای سنتی شکل بوده و دارای بافت های غیر معمول می باشد. همچنین از این لایه جهت زیر سازی دیگر میکروسمنت ها نیز استفاده می شود.
  • میکرواستون (Micro-stone) :  این پوشش با توجه به ضخامتی که روی سطوح ایجاد می نماید، بر روی نمای ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد.
  • میکرودک (Micro-deck) :   این پوشش برای استفاده بر روی کف مناسب است. و دارای بافتی متوسط و سطحی مقاوم برای راه رفتن روی آن است.
  • میکروفینو (Micro- fino): این پوشش  که ظاهری ظریف و شیک دارد، معمولا برای دیوارها استفاده می شود همچنین در این نوع میکروسمنت می توان water mark های متنوعی استفاده نمود.
  • اکواسمنت (Aqua-cement):  این پوشش به دلیل ویژگی های خاصی که دارد، برای استفاده بر روی دیواره استخر مناسب است.

مشخصات فنی میکروسمنت

مقاومت فشاری بیشتر از 30 مگاپاسکال
وزن مخصوص 1600 کیلوگرم بر متر مکعب
زمان خشک شدن سطحی 4 ساعت
ضخامت پایین (2-3 میلی متر) و عدم ایجاد سربار روی سطوح و امکان سبک سازی سازه
زمان خشک شدن عمقی 48 ساعت

اجرای میکروسمنت

میکروسمنت در چند مرحله اجرا و آماده سازی می شود. جهت آماده سازی و تقویت لایه ی اصلی، ابتدا دو لایه میکروبیس به همراه مش بندی فایبرگلاس انجام می ‌گیرد. باید دقت نمود که زیرسازی سطح مقاوم، تمیز و با رطوبت حداکثر %۵ باشد. سپس، دو لایه از میکروسمنت مورد نظر را روی سطح قرار داه می شود که ترکیبی از بافت و رنگ دلخواه مشتری و حاوی افزودنی هایی جهت بهبود خواص مکانیکی، شیمیایی و … است، خواهد بود و به عنوان ظاهر نهایی سطح می باشد. در آخر جهت محافظت از لایه نهایی در برابر سایش و رطوبت، دو لایه پریمر و در نهایت دو لایه ی ضد آب روی لایه ای قبلی قرار می گیرد.

رنگ بندی میکروسمنت

میکروسمنت در انواع رنگ‌های مختلف عرضه می‌شود، اما رنگ‌های سفید و خاکستری بیشترین استفاده را دارند. علاوه بر این، میکروسمنت در برخی موارد نیز در رنگ‌های دیگری مانند قهوه‌ای، قرمز و زرد موجود است. انتخاب رنگ میکروسمنت بستگی به نیاز و سلیقه مشتری دارد.

 

دکمه بازگشت به بالا