اقتصادی

انعقاد ۵ قرارداد ۵۰۰ میلیون دلاری بین دانش‌بنیان‌های نفتی و صنایع

نمایشگاه نفت، گاز و پتروشیمی به‌عنوان بزرگترین رویداد حوزه صنعت نفت با حضور شرکت‌های دانش بنیان آغاز به کار کرد و قرار است طی آن ۵ توافقنامه به ارزش مالی حدود ۵۰۰ میلیون دلار در حوزه طرح‌های پیشران اقتصاد دانش‌بنیان منعقد شود.

به گزارش اخبار ایران من،  امسال بیست و هفتمین دوره از نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ایران به عنوان بزرگترین رخداد صنعتی و تجاری ایران در این حوزه که سالانه با حضور جمع کثیری از شرکت‌های توانمند داخلی و خارجی در زمینه صنعت نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی برپا می‌شود، میزبان ۱۵۰۰ شرکت فعال در حوزه‌های مرتبط با صنعت نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی است که از این میان حدود ۵۰۰ مجموعه، دانش‌بنیان هستند و دستاوردهای خود را عرضه کرده و برای توسعه بازار خود تلاش می‌کنند.

این شرکت‌ها به همت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، صندوق نوآوری و شکوفایی، پارک فناوری پردیس و شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان به این نمایشگاه آمده‌اند.

این رویداد برای شرکت‌های دانش‌بنیان، فضایی با عنوان «استودیو دانش‌بنیان» در نظر گرفته است که در این برنامه مدیران عامل شرکت‌های زیرمجموعه صنعت نفت، گاز و پتروشیمی حضور دارند و از تجارب خود در همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان، برنامه‌های خود برای توسعه همکاری با این مجموعه‌های فناور، چالش‌های موجود در صنعت که به دست شرکت‌های دانش‌بنیان قابل رفع شدن است و پیشنهادات جدید برای استفاده حداکثری از توانمندی دانش‌بنیان‌ها در رفع مشکلات و مسائل موجود در صنایع نفت و گاز می‌گویند.

این کار به ایجاد شبکه‌ای از نیازها و توانمندی‌های موجود در این صنایع منجر خواهد شد. برنامه دیگری که در این نمایشگاه برای شرکت‌های دانش‌بنیان اجرایی خواهد شد؛ برگزاری بیش از یک هزار جلسه رودررو میان شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور و مدیران صنایع مرتبط و مجموعه‌های دانش‌بنیان با شرکت‌های خارجی مشارکت‌کننده در این نمایشگاه است. جلساتی که به امضای تفاهم‌نامه‌های همکاری میان این شرکت‌ها و صنعت می‌انجامد. توافق‌نامه‌های این نمایشگاه در چهارمین و آخرین روز خود میزبان روح‌الله دهقانی فیروزآبادی؛ معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری خواهد بود که با حضور وی ۵ توافقنامه به ارزش مالی حدود ۵۰۰ میلیون دلار در حوزه طرح‌های پیشران اقتصاد دانش‌بنیان منعقد خواهد شد.

توافقنامه‌های «تجهیز حفاری هدایت پذیر دورانیRSS»، «پروژه‌های میدان‌های رشادت و اهواز»، «قرارداد خرید و تعمیرات اساسی توربین و کمپرسور»، «پروژه‌های دانش‌بنیان در میدان‌های سپهر و جفیر» و «توسعه میدان‌های آذر ۲، دهلران و لاوان». همچنین رونمایی از توافق‌نامه‌های تولید بار اول به ارزش مالی حدود ۳ میلیون یورویی «سامانه جریان‌سنج ۳ فازی »، «پمپ‌های سرچاهی سه فازی»، «نرم‌افزار شبیه‌سازی جریانی مخزن»، «طراحی و ساخت ابزار حافظه‌دار اندازه‌گیری دما و فشار درون چاهی با دمای ۱۵۰ درجه سانتی‌گراد و فشار ۱۵۰۰۰ psi» و «طراحی و ساخت دستگاه کنترل و تحلیل بستن اتصالات لوله‌های جداری چاه‌های نفت و گاز (جم سیستم)» نیز دیگر توافقاتی است که در این نمایشگاه صورت خواهد گرفت.

بیست و هفتمین دوره از نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ایران که “ارائه آخرین دستاوردهای فناورانه روز در حوزه صنعت نفت و گاز»، «گسترش تعامل با سایر کشورها و نیز رقابت با شرکت‌های نفتی مشابه در سطح جهان»، «کمک به تقویت توان ساخت داخلی از طریق تبادل اطلاعات فنی»، «آشنایی صنعتگران صنعت نفت، گاز و پتروشیمی با دستاوردهای نوین صنعت»، «عقد قراردادهای بازرگانی در زمینه مبادله کالا، خدمات و اطلاعات فنی» و «توسعه اشتغال در عرصه صنعت نفت، گاز و پتروشیمی» را به عنوان مهم‌ترین اهداف خود تعیین کرده است که همه این اهداف می‌تواند بهترین فرصت و زمینه برای شرکت‌های دانش‌بنیانی باشد که توانمندی و ظرفیت حضور و بقا در بازار داخلی و بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی را دارند.

در این نمایشگاه شرکت‌های دانش‌بنیان، فناور و شتاب‌دهنده‌های مختلف در حوزه‌های مختلفی همچون اکتشاف، حفاری، صنایع دریایی و فراساحل، بهینه‌سازی مصرف سوخت و انرژی، برق، الکترونیک و ابزار دقیق، کاتالیست و مواد شیمیایی و غیره، دانشگاه‌ها و مراکز علمی، شرکت‌های سرمایه‌گذاری و مالی و پارک‌های علم و فناوری حضور دارند و محصولات و خدمات خود را به متقاضیان و صنایع مرتبط عرضه می‌کنند.

ضرورت ایجاد مراکز نوآوری و غول‌های فناوری بزرگ در صنعت نفت

ورود و تزریق فناوری و نوآوری به صنعت نفت بسیار حیاتی است و رکن اصلی بقای این صنعت محسوب می‌شود.  به گفته روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، علم و فناوری تنها حوزه‌ای است که ارزش افزوده آن چندین برابر دیگر حوزه ها است، بنابراین صنعت نفت هم به عنوان یکی از صنایع مهم و راهبردی باید توجه ویژه‌ای به علم و فناوری داشته باشد.

به گفته وی، موتور مولد و محرک دانش‌بنیانی صنعت نفت را بزرگان این صنعت تشکیل می‌دهند. استادان، پژوهشگران و فعالان قدیمی و با سابقه این حوزه را باید به ایجاد مراکز نوآوری و غول‌های فناوری بزرگ در صنعت نفت ترغیب کنیم تا به کمک دانشجویان و جوانان این حوزه؛ دانش‌بنیان شدن صنعت نفت را تضمین کنند.

نمایشگاه‌ها پل ارتباطی میان عرضه و تقاضاهای فناورانه

باید بپذیریم که مدیریت و ماندگاری صنعت نفت با روش‌های عرضه محور میسر نیست و استفاده از تجربه و توان متخصصان و بازیگران قدیمی این صنعت در کنار بهره‌گیری از توان دانشی و تخصصی جوانان و شرکت‌های دانش‌بنیان بسیار حائز اهمیت است. به همین دلیل باید پل ارتباطی مستحکمی میان صنعت و شرکت‌های دانش بنیان ایجاد شود.

شاید یکی از بهترین پل‌های ارتباطی، همین رویدادهای فناورانه‌ای است که می‌تواند محلی برای به نمایش گذاشتن توانمندی‌ها و محصولات تولیدی در کشور باشد. از آنجا که ایران یکی از بزرگ‌ترین نقش‌آفرین‌های نفتی جهان و عضو اصلی اپک به حساب می‌آید، به همین دلیل بسیاری از شرکت‌ها و فعالان منطقه‌ای و جهانی در این نمایشگاه حضور پیدا می‌کنند و از محصولات و دستاوردهای جدید شرکت‌های فعال در ایران با خبر می‌شوند و فرصت‌های سرمایه‌گذاری محتمل را در این نمایشگاه بررسی می‌کنند، حضور در نمایشگاه بین‌المللی نفت فرصت‌ها و درهای جدیدی برای همکاری با شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران این حوزه فراهم می‌کند. فرصتی مغتنم که در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان نیز قرار می‌گیرد تا در کنار توسعه بازار داخلی بتوانند اثرگذاری خود در بازارهای جهانی را نیز افزایش دهند.

به نقل از معاونت علمی ریاست‌جمهوری، بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ایران (Iran oil show) از امروز، چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ آغاز به کار کرده است و طی ۴ روز برگزاری، پذیرای بازدیدکنندگان خواهد بود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا