اقتصادی

هیچ رسوب کالایی ناشی از اهمال خدمات آزمایشگاهی اعلام نشده است

سازمان ملی استاندارد اعلام کرد که آزمایشگاه های ارزیابی انطباق در سراسر کشور مطابق با استانداردهای بین المللی، خدمات آزمایشگاهی ارائه می‌دهند و گمرکات می‌تواند برای انجام آزمون از این ظرفیت گسترده استفاده کنند.

به گزارش اخبار ایران من، طبق اعلام سازمان ملی استاندارد، فعالیت ارزیابی انطباق توسط آزمایشگاه ها در گمرکات بدون وقفه در حال انجام است و هیچ رسوب کالایی ناشی از خدمات آزمایشگاهی اعلام نشده است.

همچنین در این گزارش آمده که با وجود تجهیزات مدرن، روش‌های نوین و استانداردهای به روز ملی و بین المللی روش‌های سنتی ناظر بر تجربه، جوابگوی نیازهای امروز کشور نیست. در همین راستا و به منظوره بهره مندی گمرکات از ظرفیت‌های آزمایشگاهی در کشور، جلسات مشترکی برگزار شده است تا دسترسی آسان برای دریافت خدمات آزمایشگاهی فراهم آید.

گمرکات همانطور که برای کالاهای مشمول استاندارد اجباری از خدمات آزمایشگاه‌هایی استفاده می‌کنند برای آزمون کالاهای غیر مشمول نیز می‌توانند از خدمات آنها، استفاده کنند. کالاهایی که به‌طور مستقیم با سلامت و ایمنی مردم مرتبط است، مشمول استاندارد اجباری است و توسط آزمایشگاه‌های آزمون انجام می‌شود، این در حالیست که برای هر نوع کالا آزمون‌هایی تعیین شده است که نتیجه این آزمون‌ها، انطباق یا عدم انطباق کالا را مشخص می کند.

علیرغم تعداد قابل توجه آزمایشگاه‌ها در کشور، سازمان ملی استاندارد ایران آمادگی دارد درخواست های بخش خصوص و دولتی برای استقرار آزمایشگاه‌های آزمون در گمرکات متناسب با نیاز استان ها را با اولویت و اتقان بررسی و اعتبار بخشی کند.

طبق ماده ۱۷ قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد از تکالیف قانونی این سازمان ارزیابی انطباق کالا و خدمات است و هم اکنون زمینه دریافت خدمات از هزاران آزمایشگاه‌ در سراسر کشور فراهم شده است که خود منجر به کاهش زمان پاسخگویی به استعلا ها و عدالت در رویه های فنی شده است.

انتهای پیام

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تحصیلات بالا هستم. به شما تحلیل‌هایی را ارائه می‌دهم که با استفاده از زبانی ساده و قابل فهم، به شما کمک کند تا اطلاعات اقتصادی را بهتر درک کنید و در تصمیمات خود بهتر عمل کنید.
دکمه بازگشت به بالا