اقتصادی

لوگوی “ایکس” ایلان ماسک مشکل حقوقی پیدا کرد

توییتر ممکن است در استفاده از لوگوی جدید، به مانع برخورد کند زیرا به نظر می‌رسد این لوگو قبلا توسط شرکت “متا پلتفرم” به ثبت رسیده است.

به گزارش اخبار ایران من، ایلان ماسک که سال گذشته توییتر را به مبلغ ۴۴ میلیارد دلار خریداری کرد، یکشنبه هفته جاری اعلام کرد که این پلتفرم از این پس “ایکس” نام خواهد گرفت اما شرکت “متا پلتفرم” قبلا، لوگوی “ایکس” را در ارتباط با “سرویس‌های شبکه اجتماعی آنلاین” و “سرویس‌های شبکه اجتماعی در زمینه سرگرمی، بازی و طراحی اپلیکیشن”، ثبت کرده بود.

لوگوی جدید توییتر که روز دوشنبه رونمایی شد، همچنین شبیه یک کاراکتر یونیکد عمومی است که در مارس ۲۰۰۱ به یونیکد اضافه شد. یونیکد یک استاندارد محاسباتی بین‌المللی است که در آن، هر کاراکتر یا نماد، ارزشی عددی خاصی دارد که می‌تواند در پلتفرم‌ها استفاده شود.

متیو اسکروگز، محقق فوق دکترا در دانشگاه کالج لندن، در توییتی نوشت که حرف “ایکس” از دهه ۷۰ در کتاب‌های درسی ریاضی استفاده شده است. این حرف، کاربرد خاص و جهانی ندارد، اما گاهی اوقات برای نشان دادن یک فضا یا شی هندسی انتزاعی استفاده می‌شود.

علائم تجاری (ترید مارک) از سوی به عنوان “شناسه منبع” نامیده می شود و نماد یا برندی هستند که مشتریان، یک شرکت را با آن می شناسند. لوگوی نمادین “پرنده آبی” توییتر دقیقا همین بود و یک تصویر شابلون منحصر به فرد از یک پرنده کوچکی بود که همه مردم، این شبکه اجتماعی را با آن می شناختند.

جاش گربن، وکیل علامت تجاری و از شرکای موسس شرکت حقوقی Gerben IP مستقر در دی سی در این باره به اینسایدر گفت: یک لوگو باید به نوعی منحصر به فرد و متمایز باشد تا در اداره ثبت اختراع و علائم تجاری آمریکا، به عنوان علامت تجاری ثبت شود.

لوگوی ایکس متا در اسناد علامت تجاری، از لوگوی “ایکس” که ماسک در وب سایت توییتر منتشر کرده است، متفاوت به نظر می‌رسد.

” ایکس” شرکت متا، مانند دو تیر با انتهای گرد به سمت داخل (یکی سفید و دیگری آبی) است، در حالی که “ایکس” توییتر، متفاوت و به رنگ سیاه و سفید است.

اما توییتر با توجه به این که می‌خواهد از این لوگوی “ایکس” برای اهداف شبکه اجتماعی استفاده کند، احتمالا به مشکل برخورد می‌کند زیرا مشابه اهداف تعریف شده از سوی متا در اسناد علایم تجاری این شرکت است.

بر اساس گزارش بیزنس اینسایدر، به گفته گربن، علائم تجاری هر چه به مدت طولانی تری استفاده شوند، ارزش و حفاظت بیشتری دارند. یعنی لوگوی جدید ایلان ماسک در برابر چالش‌های حقوقی، آسیب پذیر است.

انتهای پیام

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تحصیلات بالا هستم. به شما تحلیل‌هایی را ارائه می‌دهم که با استفاده از زبانی ساده و قابل فهم، به شما کمک کند تا اطلاعات اقتصادی را بهتر درک کنید و در تصمیمات خود بهتر عمل کنید.
دکمه بازگشت به بالا