ایران کسب و کارعلمی

رعایت نکات خوابیدن بعد از کاشت مو

نحوه صحیح خوابیدن بعد از کاشت مو + مشاوره رایگان

کاشت مو به عنوان یکی از بهترین و کارآمدترین روش‌های زیبایی برای داشتن موهایی زیبا و پرپشت شناخته می‌شود. از این جهت بسیاری از افرادی که بنابر دلایلی دچار کم‌پشتی یا ریزش مو شده‌اند به بهره‌مندی از تکنیک‌های کاشت مو روی می‌آورند. اما باید توجه کرد که مراقبت‌های پس از پیوند مو نیز به اندازه روش انتخابی و نحوه صحیح و اصولی انجام آن در موفقیت‌آمیز بودن کار موثر خواهند بود.

یکی از رایج ترین سوالات بیماران، درباره نحوه صحیح خوابیدن بعد از کاشت مو و استراحت بعد از آن می‌باشد. استراحت کردن پس از جراحی می تواند به بهبودی سریع تر کمک کند. بنابراین، لازم است چند روز پس از انجام جراحی بیماران به اندازه کافی استراحت داشته باشند. همینطور نحوه صحیح خوابیدن بعد از کاشت مو اهمیت زیادی در نتیجه آن دارد. در صورتی که بیمار خواب صحیحی نداشته باشد، به گرافت‌های مو آسیب وارد خواهد شد. هنگام خوابیدن، موهای کاشته شده و ناحیه برداشت مو، در تماس مستقیم با بالشت هستند. بنابراین نحوه خوابیدن باید به نحوی باشد که کوچکترین ضربه‌ای به گرافت‌ها وارد نشود.

بعد از کاشت مو چند روز باید استراحت کرد | بعد از کاشت مو چی بخوریم

نحوه صحیح خوابیدن بعد از کاشت مو

نحوه صحیح خوابیدن بعد از کاشت مو یکی از اصلی‌ترین چالش‌هایی است که تمامی زیباجویان با آن روبه‌رو‌ خواهند شد؛ زیرا عدم رعایت استایل صحیح در زمان خواب می‌تواند به فولیکول‌های کاشته شده آسیب جدی وارد کرده و موجب نتیجه‌ی کاشت مویی به مراتب ضعیف‌تر شود. خوب است بدانید در روزهای ابتدایی بعد از کاشت مو، گرافت‌های کاشته شده بسیار حساس بوده و هنوز در پوست سر تثبیت نشده‌اند.

به همین دلیل، در این بازه کوتاه زمانی، به مراقبت بیشتری نیاز دارند. در بین دستورالعمل‌های مراقبتی، رعایت نحوه صحیح خوابیدن بعد از کاشت مو را باید یکی از دشوارترین‌ها کارها دانست؛ زیرا هر فردی مدل خوابیدن منحصر به فرد خود را دارد. این در حالی است که نحوه صحیح خوابیدن بعد از کاشت مو هیچ شباهتی به مدل‌های همیشگی خوابیدن افراد ندارد!

نکات مهم استراحت و نحوه صحیح خوابیدن بعد از کاشت مو

از حائز اهمیت‌ترین نکاتی که پس از کاشت مو درباره نحوه صحیح خوابیدن بعد از کاشت مو باید به آن توجه شود عبارتند از :

از تمیز بودن بالشت و ملحفه اطمینان داشته باشید

تمیز بودن بالشت از حائز اهمیت‌ترین موارد بهداشتی و مراقبت‌های بعد از کاشت مو است. موها تماس مستقیمی با بالشت دارند، بنابراین برای مراقبت از موها بعد از کاشت، باید بالشت خود را تمیز نگه دارید. در صورت تمیز نبودن بالشت، گرافت‌ها در معرض عفونت قرار می گیرند و امکان دارد آسیب ببینند. برای تمیز کردن بالشت و ملحفه، از مواد شوینده‌ای استفاده کنید که فاقد مواد حساسیت زا باشد. زیرا آلرژن‌ها می‌توانند پوست سر را تحریک کنند و موجب صدمه رسیدن به گرافت‌ها شوند.

روی بالشت خود یک حوله ضدعفونی شده و نرم قرار دهید

پس از انجام جراحی کاشت مو امکان دارد تا چند روز شاهد ترشحاتی روی پوست سر باشید. این ترشحات پس از جراحی کاملا طبیعی هستند. شما می‌توانید برای پیشگیری از کثیف شدن ملحفه و بالشت روی آن حوله قرار دهید. به این طریق ترشحات جذب حوله خواهند شد و بالشت شما تمیز باقی می‌ماند. البته برای هر بار استفاده از حوله باید آن را شست و شو دهید و پس از آن روی بالشت قرار دهید.

هنگام خواب سر را در زاویه ۳۰ الی ۴۵ درجه قرار دهید

نحوه خوابیدن بعد از کاشت مو باید به نحوی باشد که سر نسبت به سایر اعضای بدن ارتفاع بالاتری داشته باشد. پس از کاشت مو بهترین زاویه برای خواب، زاویه بین ۳۰ الی ۴۵ است. بیماران می‌توانند از دو بالشت استفاده کنند تا سر را در ارتفاع بالاتری قرار دهند. زاویه سر علاوه بر اینکه از آسیب رسیدن به موها پیشگیری می‌کند، می‌تواند تورم پس از جراحی را نیز کم کند. این طریقه خوابیدن، صحیح‌ترین پوزیشن خواب بعد از کاشت مو است، که می‌تواند روند بهبودی را سرعت بخشد.

از خوابیدن روی شکم بعد از کاشت مو جدا پرهیز کنید

خوابیدن روی شکم پس از کاشت مو، علاوه بر بیشتر شدن تورم، می‌تواند موجب آسیب رسیدن به گرافت‌ها شود. اگر عادت دارید همیشه روی شکم بخوابید، بهتر است پس از جراحی برای مدتی این عادت را ترک کنید. نحوه خوابیدن بعد از کاشت مو، تاثیر بسیار مهمی در فرایند درمان دارد. بنابراین در دوره ریکاوری ضروری است بین ۱ الی ۲ هفته عادات خواب خود را تصحیح کنید و روی شکم نخوابید.

از ضربه زدن پوست سر به بالشت پیشگیری کنید

پس از کاشت مو پوست بسیار حساس خواهد شد. هرگونه ضربه و خراش به موها، می‌تواند موجب آسیب رسیدن به فولیکول‌ها شود. برای اینکه بتوانید مانع وارد شدن ضربه به موها شوید، می‌توانید از بالشت‌های طبی مخصوص گردن استفاده نمایید. این بالشت‌ها بین سر و بالشت کمی فاصله ایجاد خواهند کرد و مانع ایجاد فشار و ضربه به موها خواهند شد.

الگوی خواب منظمی داشته باشید

ضروری است برای بهبودی سریع‌تر، استراحت کافی داشته باشید و الگوی خواب خود را اصلاح نمایید. پس از جراحی بدن برای بهبودی نیاز به انرژی دارد و این انرژی از طریق خوابیدن و استراحت کافی بدست خواهد آمد. به همین دلیل لازم است پس از جراحی، خواب کافی داشته باشید تا بتوانید روند بهبودی را با موفقیت طی کنید. بطور معمول میزان استاندارد خواب، ۸ ساعت بوده و این میزان پس از جراحی نباید کاهش پیدا کند.

اهمیت نحوه صحیح خوابیدن بعد از کاشت مو

از آن جهت که در روزهای اول (مخصوصا یک هفته اول) پس از پیوند موی طبیعی، پوست سر در حالت کاملا حساس قرار دارد نحوه صحیح خوابیدن بعد از کاشت مو جز موارد مراقبتی مهمی محسوب می‌شود زیرا برخورد بالشت با موهای تازه کاشته شده و حرکات نادرست در حین خواب می‌توانند موجب آسیب به گرافت‌ها شوند.

توجه داشته باشید که فولیکول‌های تازه کاشته شده خیلی ضعیف بوده و امکان دارد با کوچک‌ترین فشار و برخورد کنده شوند. در نتیجه نحوه صحیح خوابیدن پس از پیوند طبیعی مو کمک می‌کند تا زخم‌های پوست سر به خوبی بهبود پیدا کنند و نتیجه خوبی از پیوند مو به دست بیاورید. در این زمینه حتما به تمامی توصیه‌های پزشک متخصص خود به طور کامل گوش فرا دهید و همه موارد را با دقت اجرا کنید.

چند وقت بعد از کاشت می‌توان به حالت عادی و نرمال خوابید؟

نحوه صحیح خوابیدن بعد از کاشت مو یکی از مهم‌ترین کارهایی است که باید به آن توجه کنید. در این زمان شما باید به پشت، عمودی، با سر و پشت بالا ترجیحاً با زاویه 45 درجه بخوابید. خوابیدن روی شکم امکان دارد موجب آسیب به موهای کاشته شده و بیشتر شدن تورم شود. اما چه زمانی می‌توانید پس از عمل کاشت مو به حالت عادی خواب برگردید؟ شما می‌توانید بعد از گذشت یک هفته بعد از پیوند مو به حالت عادی خوابتان برگردید؛ البته حدود 2 هفته پس از عمل امکان دارد کمی احساس ناراحتی کنید.

عوارض عدم رعایت نحوه صحیح خوابیدن بعد کاشت مو

عوارض احتمالی عدم رعایت نحوه خوابیدن بعد از کاشت مو، با رعایت توصیه‌های مراقبتی جراح با تجربه شما به حداقل خود خواهد رسید. همانطور که در این مقاله به فواید خواب کافی و نحوه صحیح خوابیدن بعد از کاشت مو اشاره کردیم. حال لازم است در رابطه با عوارض احتمالی خوابیدن اشتباه بعد از پیوند مو، کمی صحبت کنیم.

خوابیدن در پوزیشن‌های نامناسب می‌تواند به گرافت‌های کاشته شده شما آسیب جدی وارد کند. اگر کاشت مو را در بخش رویش مو و جلوی سر انجام داداه‌اید. پس اگر بعد از عمل زیبایی دمر و روی شکم بخوابید، امکان برخورد صورت و سر شما به بالشت بسیار زیاد خواهد بود. این وضعیت اصلا برای کاشت موی شما، وضعیتی مناسب نخواهد بود. اگر کاشت موی شما در دو طرف سر شما باشد، حتما به پشت بخوابید و از خم شدن سر به دو طرف جلوگیری کنید.

همچنین به هنگام خواب در محیطی خنک و خشک بخوابید. خوابیدن در محیط گرم و مرطوب موجب ایجاد عرق شده و سلامت شما را به خطر می‌اندازد. از جمله عوارضی که ممکن است خوابیدن در شرایط نامناسب بعد از پیوند مو برای متقاضی زیبایی پیوند مو ایجاد کند می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

عوارض احتمالی خوابیدن نادرست بعد از پیوند مو

  • سردرد عفونت
  • گیجی و سردرگمی
  • کنده شدن مو
  • آسیب به ناحیه پیوند مو
  • کبودی
  • التهاب و قرمزی
  • خونریزی
  • کشیده شدن پوست
  • مختل شدن مراحل ترمیم

منبع: مرکز کاشت مو شادمهر

دکمه بازگشت به بالا