علمی

حضور ۲۸۰ دانشجوی پزشکی در بیمارستانی با ۱۵۰ بیمار!

آفتاب‌‌نیوز :

محمد رییس‌زاده در چهارمین کنگره بین‌المللی بیهوشی قلب گفت: اگر سامانه سلامت گام های بزرگی را در حوزه خدمت رسانی به مردم انجام می دهد، بستر آن رشته بیهوشی است.

وی افزود: هر اندازه رشته بیهوشی پیشرفت کند، انجام خدمت هم دقیق‌تر خواهد بود. اهمیت بیهوشی در عمل‌های جراحی بر هیچ جراحی پوشیده نیست. امروز نتایج توانمندی بیهوشی در کشور را در عمل‌های سنگین جراحی شاهد هستیم.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه رویکرد افزایش ظرفیت های پزشکی به طور غیر استاندارد به نوعی تبدیل کشور به محل “کشت فراسرزمینی” نیروی پزشکی برای کشورهای دیگر است، عنوان کرد: هر اندازه ظرفیت پزشکی را بدون زیرساخت، بدون زمینه کاری مناسب و بدون نظر کارشناسان افزایش دهیم، در واقع کشت فراسرزمینی را برای کشورهای دیگر گسترش می‌دهیم.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته ۴۸۰۰ دانشجوی پزشکی به ظرفیت افزایش یابنده منطقی وزارت بهداشت افزوده شد، گفت: این در حالی است که طبق اعلام معاونت آموزشی وزارت بهداشت یک ریال امکانات یا بودجه و سرانه اضافی بابت افزایش ظرفیت‌های پزشکی داده نشد.

رئیس‌زاده افزود: چنانچه روند افزایش ظرفیت‌های پزشکی به همین روال ادامه یابد در چهار سال دیگر ۶۰۰ دانشجو در یک بیمارستان ۱۵۰ تختخوابی حاضر خواهند بود. این صحنه که به طنز شبیه است هم اینک نیز رخ داده است و ۲۸۰ دانشجوی پزشکی در یک بیمارستان با ۱۵۰ مریض حضور دارند. این تصمیم‌گیری‌ها در کشور ما با چنین پیشینه‌ای قابل هضم نیست.

بنابر اعلام روابط عمومی سازمان نظام پزشکی؛ وی تاکید کرد: روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی در سراسر کشور باید مشکلات ناشی از افزایش ظرفیت‌های پزشکی را با صدای رسا بیان کنند. راهکار آن هم ساده است؛ اولا باید سهم سلامت از تولید ناخالص داخلی مشخص شود.

دوم، اجرای سیاست‌های کلی سلامت ابلاغی مقام معظم رهبری(مدظله) در سال ۱۳۹۳، سوم اصلاح ساختار بیمه‌ها و چهارم هم اجرای قوانین حوزه سلامت است.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی موضوع دستیاران رشته‌های تخصصی پزشکی و نیروهای طرحی را یکی از مباحث حاد جامعه پزشکی توصیف کرد و گفت: اوضاع دستیاری در رشته‌های تخصصی و فوق تخصصی ونیروهای طرحی از مرز هشدار رد شده است.

دستیاران تخصصی در کنار مشکلات اخذ تعهد محضری و ضامن مجبورند با ۸ تا ۱۰ میلیون تومان و نیروهای طرحی با ۱۳ میلیون تومان خدمت کنند.

رئیس‌زاده در پایان با اشاره به اهمیت جایگاه کنگره‌های پزشکی در ارائه مباحث علمی و بیان دغدغه‌های صنفی گفت: لازم است به اخلاق و جایگاه پزشکی و نقش جامعه پزشکی در این کنگره‌ها توجه شود.

ما به طب سنتی نیازمندیم اما بیش از آنکه به محتوای آن نیاز داشته باشیم به اسطوره‌ها و مفاخر جامعه پزشکی و اخلاق مداری، روش‌مندی و نظام‌مندی آنها نیازمندیم. جامعه پزشکی به شناخت هر چه بیشتر ابن سیناها و محمد ابن زکریای رازی‌ها و … نیازمند است؛ چرا که این نوادر، سند دانایی و توانایی تکرار شونده ملت ما هستند.

بخش علوم پزشکی

هدفم این است که با ارائه محتواهای علمی و امیدوارکننده، به شما کمک کنم تا از جدیدترین تحقیقات در زمینه سلامتی مطلع شوید و اقدامات مناسبی را برای بهبود و حفظ سلامتی خود بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا