اقتصادیایران کسب و کار

نحوه ارسال بین المللی در دراپ شیپینگ

یکی از مشکلات اصلی اکثر ما برای راه‌اندازی کسب و کار این است که در ابتدای راه بودجه خیلی محدودی داریم. در این مقاله به شما روشی معرفی می‌کنیم که با سرمایه کم، یک کسب و کار اینترنتی راه‌اندازی کنید. یک سوال، اگر همین الان بخواهید یک فروشگاه راه‌اندازی کنید، چقدر سرمایه نیاز دارید؟ خب در کم‌ترین حالت برای اجاره مغازه، تامین محصول، استخدام نیرو و… نیاز به چیزی بین 50 تا چند صد میلیون تومان بودجه دارید. خیلی از ما چنین پولی را نداریم و به همین دلیل هم قید راه‌اندازی کسب و کار را می‌زنیم.

 

اما اگر یک روش به شما آموزش بدهم که با کم‌تر از 5 میلیون تومان بتوانید کسب و کار شخصی‌تان را راه‌اندازی کنید چه؟! ورکشاپ دراپ شیپینگ دقیقا همین روش جادویی است که در این مقاله همه چیزش را به شما آموزش می‌دهم.

دراپ شیپینگ یکی از روش‌های راه‌اندازی کسب و کار فروشگاهی است. در این روش، خرده‌فروش محصولی که به مشتری می‌فروشد را در انبار ندارد. در واقع محصول او را یک تولیدکننده یا تامین‌کننده دیگر برای مشتری می‌فرستد. این یعنی چه؟

تصور کنید من علاقه دارم یک فروشگاه در زمینه فروش لوازم کوهنوردی داشته باشم، اما خب نه هزینه کافی برای اجاره انبار دارم و نه اصلا آنقدر سرمایه که بتوانم محصولات را بخرم و در انبار موجود کنم. پس به سراغ آقای سعادت می‌روم که خودش یک فروشگاه بزرگ محصولات کوهنوردی دارد. حالا با او قرارداد می‌بندم و تعیین می‌کنم که در صورت فروش هر مقدار از محصولاتش، درصدی سود به من بدهد.

بعد، از محصولاتش عکس می‌گیرم و در وب سایت اینترنتی خودم قرار می‌دهم. در ادامه به‌محض اینکه مشتری محصولی را از من خرید، با فروشگاه آقای سعادت تماس گرفته و اطلاعات مشتری مثل شماره تماس، آدرس و… را برای او ارسال می‌کنم. به این ترتیب آقای سعادت محصول را برای مشتری ارسال می‌کند. در مورد نحوه پرداخت هزینه محصول به آقای سعادت هم طبق توافق قبلی، همان زمان سفارش محصول یا بعد از رسیدن تعداد محصولات به یک عدد مشخص، بدهی تسویه می‌شود. این دقیقا یک مدل دراپ شیپینگ است!

بنابراین تفاوت این مدل فروش با مدل عادی این است که عملا به سرمایه‌ای برای اجاره انبار نیاز نداریم و لازم نیست برای خرید محصول هزینه کنیم.

آیا Dropshipping در فروشگاه حضوری هم ممکن است؟

اصولا دراپ شیپینگ در کسب و کارهای آنلاین، هم درآمد زیادی دارد و هم فرآیند اجرایش آسان است. اما خب در هر حال در یک فروشگاه حضوری هم می‌توانید به‌شکل دراپ شیپینگ فعالیت کنید. البته در این روش باید یک هزینه برای اجاره مغازه و سپس بودجه برای خرید محصول یا محصولات مورد نظر در تعداد کم برای نمایش به مشتری و همینطور فروش حضوری داشته باشید.

مثلا یکی از دوستان من کسب و کارش به همین شکل است. دوست یک مغازه لوازم خانگی دارد و فقط یک نمونه از هر محصول را برای نمایش به مشتری در مغازه دارد. وقتی مشتری مثلا یک یخچال می‌خرد، دوست من با تامین کننده‌ای که دارد تماس می‌گیرد و آدرس مشتری را برای او می‌فرستد. تامین کننده که در این جا معمولا نماینده آن برند است، محصول را برای مشتری می‌فرستد و نصب می‌کند. این مورد یکی از نمونه‌های دراپ شیپینگ است.

اما خب مدل بهتر برای کسب و کارهای حضوری، اجرای دراپ شیپینگ در دفاتر فروش است. منظورم آن دفاتری است که کار فروش را صرفا به‌شکل تلفنی انجام داده و قرار نیست مشتری برای دریافت جنس به محل‌شان مراجعه کند.

مزایای دراپ شیپینگ

همین حالا تعداد زیادی از کسب و کارهای بزرگ در حال فعالیت به روش دراپ شیپینگ هستند. حتی جالب است بدانید که دیجی کالا هم با بعضی از فروشندگان به‌شکل دراپ شیپینگ همکاری می‌کند و عملا محصولاتی را در معرض فروش قرار داده که اصلا در انبار خودش موجود نیست. این محصولات توسط خود فروشندگان برای مشتری ارسال می‌شود. در هر حال بیایید با مزایای دراپ شیپینگ بیشتر آشنا شویم.

1_ بدون نیاز به سرمایه زیاد

بزرگ‌ترین مزیت دراپ شیپینگ این است که به شما امکان راه‌اندازی یک فروشگاه با تعداد زیادی کالا بدون نیاز به سرمایه زیاد را می‌دهد.

 با دریافت مشاوره خصوصی از سینا سینری با آسانی شروع کنید  .به‌طور عادی همانطور که بالاتر هم گفتم، قطعا برای شروع کسب و کارتان نیاز دارید سرمایه زیادی را برای تهیه محصول کنار بگذارید اما خب در این روش، شما پولی که از مشتری گرفته‌اید را بعد از کسر سود به تامین‌کننده یا تولیدکننده می‌دهید و نیاز ندارید هیچ سرمایه در گردشی داشته باشید.

2_ شروع آسان

راه‌اندازی کسب و کار به روش Dropshipping بسیاری از مشکلاتی که در حالت عادی وجود دارد را حذف می‌کند. مثلا:

  • دیگر نیاز نیست دائما با محصولات فیزیکی سر و کار داشته باشید،
  • از شر انبارداری راحت می‌شوید،
  • با مشکلات بسته‌بندی روبرو نیستید،
  • حمل سفارشات از شما زمان نمی‌گیرد،
  • در حسابداری به مشکل نمی‌خورید.

3_ کاهش هزینه‌های اضافه

یک کسب و کار سنتی یا عادی چه هزینه‌های اضافه‌ای دارد؟

  • مزایا و بیمه نیروها،
  • هزینه‌های آب و برق و گاز محل،
  • مالیات،
  • اجاره مکان
  • و…

اما اگر کسب و کار شما از نوع دراپ شیپینگ باشد، چنین هزینه‌هایی نخواهید داشت. در واقع بسیاری از این نوع کسب و کارها، صرفا به کمک یک لپ تاپ یا رایانه از خانه مدیریت می‌شوند! در ادامه هم در صورتی که درآمد کسب و کار بالا برود، ممکن است هزینه‌های بسیار جزئی گسترش فروشگاه اینترنتی به آن اضافه شود نه چیز دیگری و  با هدف  one Million in Sales With Shopify in One Year شروع کنید

4_ مکان جغرافیایی قابل انعطاف

احتمالا همه شما بارها تصاویری را مشاهده کرده‌اید که در آن یک نفر لب دریا نشسته، لپ تاپش را روی پایش گذاشته و پول در می‌آورد. خب به نظر من قطعا یکی از همین افرادی که در تصاویر می‌بینید، یک صاحب کسب و کار دراپ شیپینگ است! چراکه برای مدیریت این کسب و کارها صرفا به یک رایانه و اینترنت نیاز دارید، بنابراین در هر محلی می‌توانید کسب و کارتان را مدیریت کنید و از آن پول در بیاورید.

5_ افزایش انعطاف در انتخاب محصول

تصور کنید می‌خواهید برای فروشگاه فیزیکی خودتان از عمده‌فروش جنس بخرید. در این شرایط باید به موارد زیادی از جمله:

  • محدودیت فضای مغازه،
  • بودجه خرید،
  • ذائقه مشتریان،
  • و…

دقت کنید. اما زمانی که می‌خواهید به فروشگاه آنلاین خودتان محصول اضافه کنید باید به چه چیزی دقت کنید؟ هیچ! در واقع فروشگاه‌های دراپ شیپینگ دست شما را حسابی برای انتخاب محصول فروشگاه‌تان باز گذاشته و عملا محدودیت خاصی را تحمیل نمی‌کنند.

6_ تست آسان

اصولا افرادی که در دنیای کسب و کار تجربه دارند یا حداقل کمی در موردش مطالعه کرده‌اند، ترجیح می‌دهند برای شروع یک کسب و کار یا حتی اضافه کردن یک دسته محصول به فروشگاه‌شان، ابتدا تست کنند.

یکی دیگری از مزایای دراپ شیپینگ این است که به شما اجازه می‌دهد با کم‌ترین ریسک ممکن محصول یا محصولات مورد نظر را تست کرده و در صورتی که بازخورد مناسب بود، کسب و کار را گسترش بدهید.

7_ ریسک پایین

به نظرتان شکست خوردن در یک کسب و کار سنتی چقدر ضرر مالی دارد؟ حالا شکست خوردن در یک کسب و کار آنلاین دراپ شیپینگ چه؟

در بدترین حالت ممکن اگر در کسب و کار آنلاین‌تان شکست بخورید، تنها ضرری که داده‌اید، یک یا چند ماه زمانی است که برای آن صرف کرده‌اید. حتی بعد از شکست خوردن می‌توانید از وب سایتی که دارید هم استفاده‌های دیگری بکنید! اما در مورد کسب و کار سنتی؛ در واقع در این کسب و کارها بخش اعظم سرمایه شما در صورت شکست خوردن از بین می‌رود.

8_ گسترش آسان

تصور کنید در کسب و کار عادی‌تان تعداد مشتری‌ها افزایش پیدا کرده و نزدیک به 3 برابر قبل فروش دارید. در این شرایط خب قطعا باید به‌فکر گسترش کسب و کار باشید. حالا چه مسیری پیش روی شماست؟

  • بزرگ‌تر کردن انبار،
  • بزرگ‌تر کردن فروشگاه،
  • استخدام نیروی جدید،
  • استخدام عنوان‌های شغلی جدید،
  • و…

اما در یک کسب و کار آنلاین دراپ شیپینگ شما قرار نیست هیچ کار خاصی انجام بدهید! در واقع همه فرآیندی که شما می‌خواستید در کسب و کار سنتی برایش نیرو استخدام کنید، به عهده تامین‌کننده محصول است.

اگر هم بخواهیم خیلی محتاطانه حساب کنیم، شاید ابتدا نیاز داشته باشید کمی زیرساخت سایت را گسترش بدهید. این کار با پرداخت یک هزینه اندک به شرکت طراحی سایت مورد نظر، انجام می‌شود! همینطور ممکن است بخواهید یک نفر پشتیبان محصول هم استخدام کنید تا رضایت مخاطبان بیشتر از قبل شود. همین…

آیا دراپ شیپینگ معایبی هم دارد؟

بله، هر روش راه‌اندازی کسب و کار و حتی هر نوع بازاریابی، علاوه بر مزایای خودش، یک سری معایب هم دارد. اما در مورد Dropshipping حتی این معایب هم به نظر چیز بزرگی نیستند و در نهایت می‌فهمیم که مزایای آن نسبت به معایبش بسیار بیشتر هستند. در ادامه این معایب را با هم بررسی می‌کنیم:

1_ حاشیه سود پایین

مهم‌ترین عیب روش دراپ شیپینگ، حاشیه سود پایین است. در واقع با توجه به اینکه در این روش محصول را از یک فروشنده یا تامین‌کننده دیگر می‌گیریم و البته محصول را به‌شکل خرد و نه عمده می‌خریم، در نهایت سود پایینی به دست می‌آوریم. این موضوع مخصوصا در بازارهایی که برای مخاطبان قیمت محصول بسیار اهمیت دارد و از طرفی رقبا اقدام به فروش محصول با قیمت‌های رقابتی کرده‌اند، دردسرساز خواهد شد.

اما دقت کنید که همیشه هم برای مخاطبان قیمت اهمیت ندارد و خیلی از خریداران از جمله خود من، پشتیبانی مشتریان، ظاهر سایت و رفتار مناسب را همراه با کمی قیمت بیشتر ترجیح می‌دهم. علاوه بر این، به‌نظر من این‌همه مزیتی که دراپ شیپینگ در کاهش هزینه‌های کسب و کار دارد، روی این عیب را می‌پوشانند.

2_ موجودی کالا

آن‌دسته از فروشگاه‌های دراپ شیپینگ که اقدام به فروش محصولات با تنوع بالا می‌کنند، ممکن است با مشکل موجودی کالا روبرو شوند. در واقع با توجه به اینکه خیلی مواقع فروشنده اصلی موجودی محصول مورد نظر را تمام می‌کند، ممکن است مشتریان محصولی را از شما بخرند که نه خودتان آن را موجود دارید و نه تامین‌کننده.

البته این مشکل غیر قابل حلی نیست، مثلا می‌توانید به نیروی فروشگاه بگویید هر روز صبح موجودی محصولات را با موجود فروشگاه اصلی چک کرده و مطمئن شود که همه محصولات موجود هستند. اما خب در هر حال این کار هم کمی دردسر دارد.

3_ تغییرات قیمت

در این چند ساله، تغییر قیمت دلار تاثیر زیادی روی تغییرات قیمت محصولات داشته است. این موضوع حداقل برای کسب و کارهای دراپ شیپینگ که در ایران فعالیت می‌کنند کمی مشکل‌ساز است.

مثلا ممکن است مشتری محصول را با قیمت قبلی از شما بخرد اما تامین‌کننده آن را با قیمت جدید به شما عرضه کند. برای رفع این مشکل هم باید از تامین‌کننده بخواهید هر تغییر قیمتی را به شما اطلاع بدهد. حتی می‌توانید خودتان هر روز قیمت‌ها را با تامین کننده چک کنید.

4_ خطای تامین کننده

حتی سایت دیجی کالا هم با آن عظمتش بارها در ارسال محصولاتش به مشتریان خطاهایی را مرتکب شده است. خب این قطعا برای شما هم پیش آمده و ممکن است بارها مجبور شوید به‌دلیل اشتباه تامین‌کننده در ارسال محصول به مشتریان، جوابگوی آنها باشید

دکمه بازگشت به بالا