اقتصادی

۵ میلیون خانوار تا پایان آذرماه تحت پوشش فیبر نوری قرار می‌گیرند

طبق گفته وزیر ارتباطات، نزدیک به ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار خانوار تحت پوشش فیبر نوری قرار گرفته‌اند و کار در بیش از ۱۰۰ شهر تمام شده و تا پایان این ماه هم آمار به ۵ میلیون خانوار می‌رسد و تا پایان سال به ۸ میلیون خانوار تحت پوشش فیبر نوری خواهیم رسید.

به گزارش اخبار ایران من، براساس قانون برنامه هفتم توسعه، پروژه فیبرنوری به یک تکلیف قانونی تبدیل شده و وزارت ارتباطات براساس این برنامه مکلف شده که ۲۰ میلیون اتصال به فیبرنوری منازل و کسب و کارها را ایجاد کند و به گفته وزیر ارتباطات تا پایان این برنامه تمام ساختمان‌های کشور باید به فیبر نوری متصل شوند.

هفته سوم آذرماه با خبر رفع مساله تامین مالی اپراتورها با تشکیل حساب فیبر نوری آغاز شد. مهدی روحانی نژاد – معاون راهبردی و توسعه بازار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در نشست تبیین کلان پروژه ملی فیبر نوری، اظهار کرد: در اسناد شبکه ملی اطلاعات، وزارت ارتباطات مکلف شده است تا پایان سال ۱۴۰۴، ۸۰ درصد جمعیت کشور تحت پوشش ارتباطات در سرعت قرار گیرند.

به گفته وی طبق این هدف‌گذاری، ۲۰ میلیون خانوار تحت پوشش قرار می‌گیرند. برخلاف سایر کشورها عمده ارتباطات ما مبتنی بر ارتباطات سیار است و این مساله رتبه ما را پایین آورده است؛ بنابراین اگر ارتباطات کیفیت لازم را پیدا می‌کرد، در دهه گذشته این مسأله رخ نمی‌داد.

موضوعی که عیسی زارع پور- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- در حاشیه جلسه هیأت دولت به آن اشاره کرد و گفت: درباره پوشش فیبر نوری در منازل و کسب‌وکارها که مهمترین پروژه ما در حوزه ارتباطات است، کار با قوت جلو می‌رود. در بیش از ۱۰۰ شهر کار تمام شده و نزدیک به ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار خانوار تحت پوشش قرار گرفتند و تا پایان این ماه به ۵ میلیون خانوار می‌رسند و تا پایان سال هم به ۸ میلیون خانوار تحت پوشش فیبرنوری خواهیم رسید.

وی گفت: سرعتی که با این فناوری می‌توانیم تقدیم مردم کنیم چندصد مگابایت بر ثانیه است. در سفر گذشته رئیس‌جمهوری به استان البرز این طرح در شهرستان چهارباغ افتتاح شد و  سرعت‌های ۹۰۰ تا ۹۵۰ مگابیت بر ثانیه در این طرح در اختیار مردم قرار گرفت. ما در تلاشیم تا پایان دولت این امکان را برای همه مردم در سراسر کشور فراهم کنیم.

تسهیل زندگی مردم از طریق ارائه خدمات هوشمند از دیگر خبرها و اظهاراتی بود که در این هفته منتشر شد. ششمین جلسه کمیته نظارتی اجرای بند ج تبصره ۷ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ که به هوشمندسازی خدمات دولت و راه‌اندازی پنجره ملی خدمات دولت هوشمند اختصاص دارد، با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و سایر مسئولان برگزار شد. در ابتدای این جلسه گزارش نظارتی حوزه کلان هوشمندسازی دستگاه‌های دولتی ارائه شد که بر اساس آن میزان کاربران ثبت‌نام کرده و دریافت‌کننده سرویس از پنجره ملی خدمات دولت هوشمند به ۳۰ میلیون ۴۰۰ هزار کاربر رسیده است.

زارع پور تأکید کرد امیدوار است با احصا دقیق فرایندها، موانع پیش‌رو کنار زده شود تا با هوشمندی صد در صدی خدمات از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، زندگی مردم با فناوری تسهیل شود.

از دیگر موضوعاتی که وی در این هفته درباره آن صحبت کرد می توان به کاهش قابل ملاحظه جرائم فیشینگ و کلاهبرداری اینترنتی اشاره کرد. حملات فیشینگ در واقع ایمیل‌هایی جعلی، پیام‌هایی متنی، تماس‌های تلفنی یا حتی وب‌سایت‌هایی هستند که برای دستکاری با هدف دانلود بدافزار، به اشتراک‌گذاری اطلاعات حساس یا انجام سایر اقداماتی طراحی شده‌اند. بنابراین وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در همایشی اعلام کرد سال گذشته نیز به دنبال همکاری مشترک پلیس فتا و وزارت ارتباطات در زمینه مقابله با کلاهبرداری‌های سایبری یا فیشینگ شاهد بودیم که جرائم در این حوزه به شکل قابل‌ ملاحظه ای کاهش پیدا کرد.

به تاکید او درست است که وزارت ارتباطات توسعه را دنبال می کند، ولی حتما دنبال این نیز خواهیم بود که در مسیر توسعه به الزامات امنیتی و پدافندی توجه کنیم که مردم در ضمن بهره‌مندی از فناوری های جدید، دچار آسیب کمتری شوند و در عین حال روند مقابله با جرائم رایانه ای و سایبری نیز تسهیل شود.

شناسایی ۸۸۰ هکتار تخلف و زمین‌خواری با خدمات هوشمند زمین از دیگر خبرهایی بود که در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات منتشر شد. اجرای پروژه‌های دولت الکترونیکی یکی از مهم‌ترین اقدامات برای اجرای شعار سال ۱۴۰۱، عینیت یافت.

سامانه زمین دارای دو زیرسامانه با عنوان درگاه متقاضیان و پایش اراضی است و هم اکنون به نشانی https://iraneland.ir قابل دسترس و استفاده برای کاربران است. سامانه پایش اراضی به عنوان یکی از دو بخش اصلی سامانه «پنجره واحد مدیریت زمین» با رصد کردن استان‌های اصفهان، البرز، قزوین و زنجان شروع به کار کرد و ماموریت ویژه جلوگیری از تخریب اراضی کشاورزی و حفظ جنگل‌ها و مراتع را دنبال می‌کند.

در این راستا محمد خوانساری- معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات- دولت هوشمند را راهکاری اثربخش در مقابله با تخلفات و مبارزه با فساد با استفاده از ابزارهای فناوری روزآمد دانست و اظهار کرد: یکپارچگی و به اشتراک‌گذاری اطلاعات و استفاده از فناوری‌های نوین، پیشگیری و مقابله با جرائم و تخلفات را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد اما نیل به این مهم، منوط به ارائه و بارگذاری اطلاعات صحیح و معتبر و بروزرسانی مستمر آن توسط نهادهای متولی تولید داده است.

وی معتقد است با تلاش همه دست اندرکاران حوزه مدیریت زمین و در جهت مبارزه با فساد و زمین خواری، بیش از ۲۸۰۰ تخلف که در ۸۸۰ هکتار صورت گرفته بود، شناسایی شده و به نهادهای مسوول ارجاع شده است.

همچنین با نزدیک شدن به پایان هفته مدیرعامل شرکت ملی پست با حضور در یک برنامه تلویزیونی جزئیات بیشتری از آغاز طرح باجه‌های سیار پست اعلام کرد. صندوق‌های هوشمند بدون دخالت عامل انسانی کار خود را انجام می‌دهند درصورتی که به روش سنتی در فضاهای محصور و با مدیریت یک حوزه برای نظارت لازم خدمات خود را ارائه می‌دهند، بنابراین سرمایه‌گذاری در حوزه فناوری و توزیع شبکه‌ای این صندوق‌ها نیازمند سرمایه‌گذاری قابل توجهی است.

محمود لیائی- مدیرعامل شرکت ملی پست- بر این باور بوده که قرار است که کمترین مراجعه به باجه‌های پستی انجام شود؛ در گذشته متاسفانه متناسب با توسعه شهرها و افزایش جمعیت دفاتر پستی جدیدی ایجاد نشده بود و کماکان ما با ساختمان‌ها و دفاتر پستی روبه‌رو هستیم که از ۵۰ سال گذشته تا به الان باقی مانده‌اند.   

وی ادامه داد بنابراین آنچنان دفاتر پستی جدیدی ایجاد نشده و شهرها بدون دفاتر پستی توسعه پیدا کرده‌اند. بنابراین برای از پس این مشکل بر آمدن باجه‌های سیاری را طراحی کردیم که در شهرها حضور داشته باشند و مرسولات پستی را ضمن جمع‌آوری، توزیع کنند. در واقع ما باجه‌های سیار را به صورت هوشمند در سراسر شهر ایجاد می‌کنیم تا شهروندان با اپلیکیشین‌های موجود در تلفن همراه خود بتوانند آن را پیدا کنند. براساس زمان‌بندی خاصی که مشخص می‌کنیم به صورت ساعتی باجه سیار هوشمند در نقطه‌ای از شهر قرار می‌گیرد و شهروندان می‌توانند در آن ایام به آن مراجعه کنند.

انتهای پیام  

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تحصیلات بالا هستم. به شما تحلیل‌هایی را ارائه می‌دهم که با استفاده از زبانی ساده و قابل فهم، به شما کمک کند تا اطلاعات اقتصادی را بهتر درک کنید و در تصمیمات خود بهتر عمل کنید.
دکمه بازگشت به بالا