علمی

سازمان جهانی بهداشت: الکل یک عامل اصلی ابتلا به سرطان سینه است

دفتر اروپایی سازمان جهانی بهداشت هشدار داد مصرف الکل خطر ابتلا به سرطان سینه را که شایع‌ترین سرطان در میان زنان اروپایی است افزایش می‌دهد با این حال آگاهی مردم در مورد این خطر بسیار کم است.

به گزارش اخبار ایران من، «هانس کلوگه»، مدیر منطقه‌ای سازمان جهانی بهداشت در اروپا گفت: زمان آن فرا رسیده است که همه بپذیرند که مصرف الکل حتی به مقدار کم، یک عامل خطر اصلی برای ابتلا به سرطان سینه است.

او همچنین بر ارتباط الکل نه فقط با سرطان سینه بلکه با همه انواع سرطان‌ها تاکید کرد.

تحقیقات نشان می‌دهد که هیچ مقدار «ایمنی» از نوشیدنی‌های الکلی وجود ندارد و حتی نوشیدن مقدار کمی الکل با افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه در زنان مرتبط است.

یک مطالعه دیگر نیز نشان داد با وجود بیش از ۶۰۰ هزار مورد ابتلا به سرطان سینه در سال ۲۰۲۲ میلادی در اروپا، تقریبا ۸۰ درصد از زنان مورد بررسی در ۱۴ کشور اروپایی از این خطر بی‌اطلاع بودند.

به گزارش یورونیوز، اروپا بالاترین میزان مصرف الکل در جهان را دارد.

بنا بر گزارش موسسه خیریه Breastcancer.org، خطر ابتلا به سرطان سینه در زنانی که در هفته سه نوشیدنی الکلی مصرف می‌کنند در مقایسه با زنانی که الکل استفاده نمی‌کنند ۱۵ درصد بیشتر است.

پس از مصرف الکل، بدن اتانول را به ماده‌ای به نام استالدئید تجزیه می‌کند که می‌تواند به دی‌ان‌ای ما آسیب برساند. این کار حتی می‌تواند منجر به ایجاد جهش شود و گاه همین جهش‌ها عامل ابتلای فرد به سرطان هستند.

الکل همچنین می‌تواند در توانایی بدن برای تجزیه استروژن، هورمونی که می‌تواند رشد برخی از سرطان‌های سینه را تحریک کند، تداخل ایجاد کند.

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، اگرچه کشورها متعهد به کاهش مرگ و میر ناشی از سرطان و عوامل موثر در ابتلا به آن از جمله مصرف الکل هستند، اما از سال ۲۰۱۰ میلادی هیچ تغییری در مصرف سرانه الکل در اتحادیه اروپا ایجاد نشده است و به همین دلیل اقدام فوری دولت‌ها در این زمینه ضروری است.

هانس کلوگه نیز گفت: سازمان جهانی بهداشت از کشورها می‌خواهد تا هشدارهای واضحی را در مورد خطرات مصرف الکل ارائه کنند همانطور که قبلا در مورد محصولات دخانی انجام داده‌اند.

انتهای پیام

بخش علوم پزشکی

هدفم این است که با ارائه محتواهای علمی و امیدوارکننده، به شما کمک کنم تا از جدیدترین تحقیقات در زمینه سلامتی مطلع شوید و اقدامات مناسبی را برای بهبود و حفظ سلامتی خود بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا