فرهنگی

گیشه سینما‌ها ۱۵۰۰ میلیاردی می‌شود؟

آفتاب‌‌نیوز :

ترکیب اکران نوروز ۱۴۰۳ در شرایطی اعلام شد که برخلاف بسیاری از ادوار گذشته که بسته نوروزی سینماها، محلی برای مناقشه در زوایای مختلف بود، این ترکیب، هوشمندی‌های خوبی را به خود دیده است.

نخستین پیام مثبت این اتفاق، انتخاب فیلم‌ها، زودتر از زمان مقرر همیشگی است. این رویکرد سبب می‌شود تا آثار از زمان مناسب برای تبلیغات برخوردار بوده و مردم نیز به‌تدریج در جریان اکران آثار نوروزی قرار بگیرند. این روند، فرآیند اکران را چابک‌تر کرده و زمان مرده روز‌های نخستین اکران این فیلم‌ها را کمتر می‌کند.

در وهله دوم، انتخاب ۷ فیلم برای اکران نوروزی، یک تصمیم خوب به حساب می‌آید. تا پیش از این، صحبت‌ها حول انتخاب ۴ تا ۵ فیلم برای اکران نوروز بود که این آثار به ۷ فیلم افزایش پیدا کرد و حتی جا داشت که هر ۸ سرگروه، فیلم‌های جدیدی را به خود می‌دیدند. با این حال، تعداد فیلم‌ها برای اکرانی که در مدت مشابه سال گذشته، اقبال چندانی از سوی فیلمسازان نداشت، بسیارخوب و کیفی ارزیابی می‌شود.

فیلم سینمایی پرویزخان

مورد بعدی، به انتخاب‌های متنوع این بسته اکران مربوط است. ۶ فیلم از ۷ اثر اکران نوروزی، در جشنواره فجر امسال حضور داشتند و ازقضا، با نگاه‌های مثبت اهالی رسانه، منتقدان و حتی مخاطبان مواجه بودند. درواقع تبلیغات ابتدایی برای این آثار، طی بهمن‌ماه صورت گرفته و حالا این فیلم‌ها با سهولت بیشتری فرآیند اکران نوروزی خود را آغاز خواهند کرد.

تمساح خونی به‌واسطه تم کمدی خود و اقبالی که در زمان جشنواره به دست آورد، می‌تواند غافلگیری‌های بسیاری برای گیشه نوروزی سینما‌ها داشته باشد. بی‌بدن به‌عنوان یک فیلم اجتماعی می‌تواند بواسطه فضاسازی‌های زمان جشنواره به یک گیشه پررونق امیدوار باشد. آسمان غرب نیز اقبال بسیارخوبی در زمان جشنواره داشت و می‌تواند به‌عنوان داعیه‌دار آثار حوزه مقاومت، اتفاق‌های خوبی را در زمینه جذب مخاطب رقم بزند.

فیلم سینمایی آسمان غرب

پرویزخان نیز نقد‌های خوبی را در بهمن‌ماه به خود دید و در بهترین زمان ممکن به روی پرده خواهد رفت تا بتواند پذیرای مخاطبان بسیاری باشد. آپاراتچی فیلمی برای عشاق سینما و حتی مخاطبان عامی است که می‌خواهند یک کمدی سالم و شریف ببینند بنابراین می‌توان به گیشه این فیلم نیز امیدوار بود. دو فیلم نوروز و ایلیا در جستجوی قهرمان نیز می‌توانند مخاطبان هدف بسیاری را جذب کرده و اتفاق‌های خوبی را در گیشه نوروزی سینما‌ها رقم بزند.

امید گیشه نوروزی امسال، کمدی فسیل بود، اما برای نوروز ۱۴۰۳، حداقل ۳ فیلم می‌توانند در مقام غافلگیری ظاهر شده و فروش پررونقی را برای یک گیشه ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ میلیارد تومانی رقم بزنند

بر روی کاغذ، فیلم‌های نوروز ۱۴۰۳، به‌مراتب از اکران نوروز سال جاری قدرتمندتر است. این ۷ فیلم می‌توانند اتفاق‌های به‌مراتب بهتری را نسبت به گیشه فروردین امسال رقم بزنند. امید گیشه نوروزی امسال، کمدی فسیل بود، اما برای نوروز ۱۴۰۳، حداقل ۳ فیلم می‌توانند در مقام غافلگیری ظاهر شده و فروش پررونقی را برای یک گیشه ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ میلیارد تومانی رقم بزنند.

البته که باید در فرآیند اکران نوروز ۱۴۰۳، توجه بسیاری به فیلم‌های پرفروش کنونی نظیر هاوایی، هتل، ویلای ساحلی و فسیل شود. هوشمندی در این است که اکران این آثار، تا عیدفطر در سینما‌ها ادامه داشته باشد تا گیشه، سرریز خوبی از محل نمایش این آثار به خود ببیند.

اتفاق خوبی که در سینمای ۱۴۰۲ رقم خورد، برای سال آینده سینما‌ها نیز قابل‌دسترسی است. اگر هوشمندی و تنوع خوبی که برای اکران نوروزی در نظر گرفته شد برای بزنگاه‌های مهم اکران سال آینده نظیر اکران فطر، تابستان، بعد از پایان صفر و… نیز لحاظ شود، قطعا اتفاق‌های خوبی برای سینمای سال آینده کشور رخ خواهد داد.

فیلم سینمایی آپاراتچی

اکنون سینما رفتن، تدریجا به عادت نسبی بسیاری از خانواده‌ها تبدیل شده و این مقوله در سبک زندگی جوان‌ها و خانواده‌های آن‌ها از جایگاه خوبی برخوردار است بنابراین بیراه نیست اگر با رعایت هوشمندی و تنوع در اکران، بخواهیم تعداد مخاطبان سال آینده را فراتر از ۳۰ میلیون نفر و گیشه را نیز بیشتر از ۱۵۰۰ میلیارد تومان تصور کنیم.

فعلا اکران نوروزی۱۴۰۳، حکم دست به دست شدن مشعل یک گیشه فربه به حساب می‌آید که می‌تواند اتفاق‌های خوب سینمای امسال را با قدرت بیشتری برای سال آینده سینما‌ها تکرار کند.

بخش فرهنگ و هنر

با کلماتم، ابتکار هنری را به وجود می‌آورم و جذابیت زندگی را در آن تقدیم می‌کنم.
دکمه بازگشت به بالا