علمی

تبدیل کردن یک پهپاد معمولی به یک پهپاد قاتل!

به گزارش اخبار ایران من، پرواز انبوهی از پهپادهای قاتل مجهز به هوش مصنوعی ممکن است شبیه به طرح یک داستان هیجان‌انگیز علمی-تخیلی دیستوپیایی به نظر برسد اما یک دانشمند در یک نگاه اجمالی وحشتناک به آینده نشان داده که ساخت یک پهپاد تروریست با قابلیت شکار کردن و کشتن مردم چه قدر آسان است.

به نقل از اخبار ایران من، «لوئیس ونوس»(Luis Wenus) مهندس و کارآفرین آمریکایی فقط در چند ساعت، یک پهپاد ۱۱۵ دلاری را به اساس یک سلاح مرگبار تبدیل کرد. این پهپاد با استفاده از فناوری تشخیص چهره مبتنی بر هوش مصنوعی برنامه‌ریزی شده بود تا افراد را بشناسد و با سرعت کامل به سمت آنها برود.

اگرچه ونوس گفت که این پهپاد را برای یک بازی ساخته اما خاطرنشان کرد که قصد داشته است تا آگاهی را در مورد امکان استفاده کردن از آن برای یک حمله تروریستی مرگ‌بار افزایش دهد.

ونوس و همکارش در ویدئویی که در رسانه اجتماعی ایکس منتشر شد، نشان دادند که چگونه یک پهپاد تجاری را می‌توان برای تعقیب کردن اهداف برنامه‌ریزی کرد. ونوس در توضیح این ویدئو نوشت: من فکر کردم ساختن پهپادی که شما را در یک بازی تعقیب می‌کند، سرگرم‌کننده است.

با وجود این، ویدئوی وحشتناک نشان می‌دهد که این فناوری واقعا چقدر می‌تواند خطرناک باشد.

این پهپاد از یک مدل هوش مصنوعی برای تشخیص چهره‌ها با استفاده از دوربین داخلی خود استفاده می‌کند. پهپاد به محض دیدن چهره، برنامه‌ریزی می‌شود که آن را در مرکز دید خود نگه دارد و مستقیما به جلو پرواز کند و هدف خود را تحت تعقیب قرار دهد. پهپاد در یک حالت، مستقیما به سمت هر چیزی می‌رود که آن را به عنوان چهره تشخیص دهد.

ویدئو نشان می‌دهد که در این حالت، پهپاد چگونه حمله کردن را به افراد حاضر در پارک آغاز می‌کند و تنها زمانی متوقف می‌شود که ونوس آن را بگیرد. همچنین، پهپاد دارای تنظیمات دوم است که ونوس آن را به عنوان یک پهپاد تروریست توصیف می‌کند.

ونوس نوشت: من توانستم تشخیص چهره را نیز به آن اضافه کنم تا فقط به کسی که شناسایی می‌شود، حمله کند. پهپاد به راحتی ‌توانست شخص را از فاصله ۱۰ متری شناسایی کند.

این ویدئو نشان می‌دهد که چگونه پهپاد به طور انتخابی هدف خود را تعقیب می‌کند و افراد دیگر را نادیده می‌گیرد.

اگرچه این پهپاد خطرناک نیست اما ونوس هشدار داده که پهپادهای مرگ‌بارتر می‌توانند یک تهدید جدی باشند. او نوشت: ساخت این پهپاد به معنای واقعی کلمه فقط چند ساعت طول کشید و باعث شد بفهمم که چقدر ترسناک است. شما به راحتی می‌توانید مقدار کمی از مواد منفجره را روی گروهی از پهپادها ببندید و ۱۰۰ عدد از آنها را به پرواز درآورید.

کاربران در رسانه‌های اجتماعی، با ترکیبی از شیفتگی و وحشت به این اختراع واکنش نشان دادند.

یکی از کاربران ایکس در واکنش به این پست نوشت: سطح آن عالی است اما پتانسیل سوءاستفاده از آن کمی ترسناک است.

یک کاربر دیگر نوشت: بله، ساختن آن نباید آسان باشد.

حتی «ایلان ماسک»(Elon Musk) مدیرعامل ایکس نیز در واکنش به این پست نوشت: بله، به طرز نگران‌کننده‌ای آسان است.

خطر واقعی این است که انبوهی از پهپادهای خودران ارزان‌قیمت با روند تولید آسان، در میدان‌های جنگ یا حتی فضاهای عمومی رها شوند. ونوس نوشت: من شرط می‌بندم که در چند سال آینده شاهد نوعی حمله تروریستی با استفاده از این نوع فناوری خواهیم بود. در حال حاضر هنوز برای ساختن آن به دانش فنی نیاز است اما روند ساخت، آسان‌تر می‌شود.

۵۸۵۸

بخش علوم پزشکی

هدفم این است که با ارائه محتواهای علمی و امیدوارکننده، به شما کمک کنم تا از جدیدترین تحقیقات در زمینه سلامتی مطلع شوید و اقدامات مناسبی را برای بهبود و حفظ سلامتی خود بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا