علمی

موشک باله چرخان؛ سلاح مافوق صوت ترکیه/ عکس

به گزارش خبرگزاری اخبار ایران من، بیرقدار آکینجی، پهپاد رزمی آکینجی ترکیه (UCAV) یک موشک هوا به زمین/هوا به سطح (AGM/ASM) را آزمایش کرد که اولین موشک در این کشور است که می‌تواند با سرعت مافوق صوت پرواز کند. این موشک برای برخورد با اهدافی مانند مراکز فرماندهی میدان نبرد، پناهگاه‌ها، گره‌های لجستیکی و خودروهای زرهی سبک طراحی شده‌است.

با این حال، یکی از ویژگی‌های جالب موشک، باله‌های چرخان عقب در نزدیکی اگزوز است که احتمالاً برای تثبیت مهمات در پرواز و جلوگیری از «غلتیدن» آن‌ها است.

این عمل ناشی از جریان هوا در اطراف طول موشک است که باعث می‌شود باله‌ها بچرخند و در قسمت انتهایی قابل انعطاف باشند و احتمالاً روی بلبرینگ‌ها بچرخند. این سطوح کنترلی به عنوان غلتک‌ها شناسایی شده‌اند که تغییرات آنها در موشک‌های هوا به هوای قدیمی ایالات متحده و روسیه دیده می‌شود.

در گزارشی از خبرگزاری دولتی آنکارا، خبرگزاری آنادولو، این موشک با نام IHA-۲۳۰ شناسایی شده است که می تواند اهدافی را در فاصله ۱۴۰ کیلومتری (۹۰ مایلی) مورد اصابت قرار دهد.

این آزمایش در میدان شلیک سینوپ در دریای سیاه انجام شد. آکینجی محصول هواپیماهای بدون سرنشین ترکیه و شرکت هوافضا بایکار است، در حالی که IHA-۲۳۰ توسط غول موشکی و مهمات روکستان ساخته شده است.

شایان ذکر است که پاکستان نیز یکی از کاربران Akinci UCAV است و شش تا هفت عدد از این نوع پهپادها را در آوریل ۲۰۲۳ خریداری کرده است. گزارش‌ها حاکی از آن است که اسلام آباد احتمالاً در سال آینده تعداد بیشتری از آن‌ را خریداری خواهد کرد.

موشک باله چرخان؛ سلاح مافوق صوت ترکیه/ عکس

به گفته سلجوک بایراکتار، افسر ارشد فناوری بایکار (CTO)، این موشک برای اولین بار در ۱۶ دسامبر ۲۰۲۲ با آکینجی در ارتفاع ۷.۶ کیلومتری شلیک شد. آزمایش دوم بیش از سه ماه بعد، حدود آوریل ۲۰۲۳ انجام شد. IHA-۲۳۰ با برخاستن آکینجی از مرکز آموزش و آزمایش پرواز، هدفی را در دریای سیاه در فاصله ۱۴۰ کیلومتری منهدم کرد. این موشک با نزدیک شدن پهپاد به استان سینوپ پرتاب شد.

آزمایش‌های متوالی نشان می‌دهد که روکستان در حال بررسی ویژگی‌های مختلف موشک، از مکانیسم‌های حمل و رهاسازی، نیروی محرکه، کارایی کلاهک، و هدایت و ناوبری بوده است.

موشک باله چرخان؛ سلاح مافوق صوت ترکیه/ عکس

هرآنچه باید از موشک باله چرخان ترکیه بدانید

به گفته روکتسان، IHA-۲۳۰ (همچنین پهپاد-۲۳۰ نیز نامیده می‌شود)، می تواند در “روز و شب” عمل کند و در برابر اهداف ثابت زمینی و دریایی، رادارهای دفاع هوایی و سیستم های ارتباطی، خودروهای زرهی سبک زمینی یا دریایی موثر است.

با این حال، “برد عملیاتی” بیش از “۱۵۰ کیلومتر” به سرعت و ارتفاعی که موشک در آن رها می‌شود، بستگی دارد.

روکتسان می‌افزاید: پس از رها شدن از پهپاد، برای مدت معینی آزادانه در هوا است و به طور خودکار موتور سوخت جامد را مشتعل می‌کند. به عبارت دیگر، مختصات و مکان‌های هدف قبل از پرتاب در سیستم ناوبری و هدایت موشک بر روی زمین بارگذاری می‌شود.

منبع: eurasiantimes

۲۲۷۲۲۷

بخش علوم پزشکی

هدفم این است که با ارائه محتواهای علمی و امیدوارکننده، به شما کمک کنم تا از جدیدترین تحقیقات در زمینه سلامتی مطلع شوید و اقدامات مناسبی را برای بهبود و حفظ سلامتی خود بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا