ایران کسب و کارعمومی

مجهزترین نسخه مزدا 3 از چه امکاناتی بهره میبرد؟

مزدا ۳ نیو تا امروز در ۴ تیپ مختلف از سوی بهمن موتور روانه بازار شده است. تیپ ۴، آخرین و مجهزترین تیپ مزدا ۳ است که در بازار یافت می شود. کیا سراتو ابتدا به صورت وارداتی با طیف مناسبی از آپشن های رفاهی و ایمنی وارد بازار ایران شد. پس از توقف تولید این نسل و ورود نسل جدیدش به کشور، شرکت سایپا تازه مونتاژ همان نسل قدیمی را آغاز کرد. سراتوهای سایپایی ابتدا در دو تیپ ۱۶۰۰ سی سی دنده ای و ۲۰۰۰ سی سی اتوماتیک به بازار آمدند. چندی بعد سایپا با شنیدن انتقادات نسبت به کمبود امکانات سراتوهای مونتاژی، نسخه آپشنال را به سبد تولید خود اضافه کرد.

آپشن های مزدا 3 | طراحی بدنه

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید لوازم یدکی مزدا ۳ اصل

رفاهی: برتری جزئی مزدا

تیپ ۴ مزدا ۳ نیو هم که از هر نظر نسبت به تیپ های ۱، ۲ و ۳، کامل تر است. کروز کنترل به صورت فابریک در این خودرو نصب شده است. سراتو سایپایی هم در نسخه آپشنال از کروز کنترل برخوردار است. یکی از نقدهایی که به گروه بهمن وارد بود را عدم نصب سنسورهای دنده عقب برای مزدا ۳ می دانستند. واقعاً برای یک خودروی چند صد میلیونی مایه تأسف بود که چنین آپشن ساده ای را نداشته باشد!

خوشبختانه از سال ۱۳۹۷ به بعد، بهمنی ها به خودشان آمدند و سنسورهای پارک عقب را به مزدا ۳ اضافه کردند. اما سراتو آپشنال ۲.۰ لیتری اتوماتیک از همان ابتدا همراه با سنسورهای پارک عقب به دست خریداران رسید. سنسور باران از دیگر آپشن های خوب مزدا ۳ است که سبب می شود هنگام بارندگی، برف پاک کن ها به شکل اتوماتیک آغاز به کار کنند. سراتو سایپایی حتا در نسخه آپشنال هم فاقد این سنسور است. البته که چنین آپشن هایی بیش تر جنبه فانتزی دارند تا کاربردی! سنسور نور هم مجموعه سنسورهای مزدا ۳ را کامل می کند و به محض تاریک شدن هوا، چراغ ها را روشن کرده تا روشنایی محیطی لازم، تأمین گردد.

فرمان مزدا ۳ از نوع الکتروهیدرولیک است. الکتروهیدرولیک سیستمی نسبتاً منسوخ در جعبه فرمان به شمار می رود که از نظر عملکرد، مابین فرمان های هیدرولیک و برقی قرار می گیرد. هرچه که هست، نرمی فرمان مزدا ۳ را می توان معقول دانست. غربیلک آن هم خوش دست و اسپرت طراحی شده و مزین به روکش چرمی است. نکته مثبت این غربیلک، افزون بر وجود کلیدهای کنترل سیستم صوتی، وجود پدال های شیفتر دنده در پشت آن است که حس رانندگی اسپرت با خودرو را تقویت می کنند.

 در سراتو از جعبه فرمان هیدرولیک سنتی استفاده شده است که اگرچه قابل مقایسه با فرمان های الکتریکی نیست، اما در نوع خودش، نرمی و دقت خوبی دارد. جالب این جاست که فرمان سراتو هم مانند مزدا از روکش چرمی، دکمه های کنترل صوتی و حتا پدال های شیفتر دنده برخوردار است. پدال های شیفتر دنده پشت فرمان برای خودرویی در این کلاس، واقعاً آپشن جذابی به شمار می روند. یکی دیگر از کمبودهای مهم مزدا ۳ نیو که تا پیش از سال ۹۷ در این خودرو حس می شد، فقدان نمایشگر لمسی برای سیستم صوتی بود.

 این نمایشگر به همراه دوربین عقب و سامانه نویگیشن، به صورت فابریک به مزدا ۳ های تیپ ۴ اضافه شدند. نویگیشن یا همان سیستم رهیاب، امروز نقش مهمی در کمک به راننده برای مسیر یابی دارد. درباره دوربین دید عقب هم که نیاز به توضیح ندارد و آپشنی محبوب برای ما ایرانی هاست. سراتو هم در نسخه های غیرآپشنال، فاقد نمایشگر چندرسانه ای بود، اما سایپا با افزودن این آپشن به خودرو، مشتریان بیش تری را به سمت آن کشاند. نمایشگر سراتو هم از نوع لمسی است و نویگیشن و دوربین دنده عقب را پشتیبانی می کند. لازم به ذکر است که سایپا در نسخه آپشنال، صفحه کیلومتر سوپرویژن را که در مدل های وارداتی سراتو به شکل استاندارد وجود داشت، به این خودرو بازگرداند.

تغییرات جدید برای سال 2018

از امکانات و تجهیزات اضافه شده به مدل‌ها و تیپ‌های مختلف مزدا 3 2018 می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • سیستم ترمز کمکی خودکار در سرعت‌های پایین به صورت استاندارد
  • باله عقبی (Spoiler) در تیپ‌های مجهز به پیشرانه 4 سیلندر 2.5 لیتری
  • آیینه های جانبی با نورپردازی جدید در تیپ Touring
  • چراغ‌های مجهز به لامپ‌های مدرن LED در تیپ Grand Touring

نقاط قوت

  • طراحی ظاهری و بدنه زیبا و اسپرت
  • عملکرد بالای موتور 4 سیلندر 2.5 لیتری
  • کابین لوکس و مجهز
  • مصرف سوخت قابل توجه
  • قیمت پایه بسیار پایین
  • کیفیت بالای ساخت

نقاط ضعف

  • عملکرد نسبتا پایین موتور 4 سیلندر 2.0 لیتری
  • سواری خشک در صورت استفاده از رینگ‌های 18 اینچی آلیاژی
  • عملکرد کند و گیج کننده سیستم اطلاعاتی/سرگرمی (Infotainment)
  • عدم پشتیبانی از نرم‌افزارهای Apple CarPlay و Android Auto برای ارتباط با تلفن‌های همراه هوشمند
  • فضای کم صندلی‌های عقبی به نسبت رقبا
  • ضریب نفوذ نسبتا بالای صدا به داخل کابین

ابعاد

مزدا 3 2018 در رده خودروهای کوچک شهری قرار می گیرد. این خودرو طولی در حدود 4.580 میلیمتر، پهنایی در حدود 1.795 میلیمتر، ارتفاعی در حدود 1.450 میلیمتر و فاصله دو محور عقب و جلویی در حدود 2.700 میلیمتر در گونه سدان دارد. این ارقام در گونه هاچ بک اندکی متفاوت بوده و به 4.470 میلیمتر طول، 1.795 میلیمتر پهنا، 1.465 میلیمتر ارتفاع و 2.700 میلیمتر فاصله دو محور عقب و جلو تغییر پیدا خواهد کرد.

طراحی ظاهری

مزدا 3 زوم زوم در تمامی نسل ها یک نمونه زیبا و جذاب به حساب آمده و مزدا 3 مدل سال 2018 نیز از این قاعده مستثنی نیست. البته فیس لیفت اعمال شده در سال 2017 توانسته با اعمال بهینه سازی هایی اندک، موجود بهبود نمای ظاهری این ژاپنی کوچک شود. چراغ های جلویی کشیده و باریک، جلوپنجره بزرگ و انحناهای موجود، نمایی نسبتا گستاخ را برای این خودرو رقم زده است. در نمای جانبی نیز استفاده از خطوط جانبی منحنی و فرم خطی سقف مشابه با خودروهای فست بک در گونه سدان، هماهنگی مناسبی را با نمای جلوی پدید آورده است.

در بخش عقبی نیز استفاده از چراغ‌های کشیده و بزرگ در کنار سپر برجسته، حس اسپرتی مناسب و هماهنگی را با طراحی کلی به وجود می آورد. در مجموع مزدا 3 مدل 2018 را در عین سادگی، می توان خودرویی زیبا دانست که تعادل کاملی بین المان‌های اسپرت و ویژگی‌های کاربردی آن وجود دارد و این خصیصه، با وجود شباهت کلی با نمونه‌های جدید شرکت های هیوندای و کیا، یکی از نقاط قوت آن به حساب می‌آید.

طراحی داخلی و کابین

فضای داخل کابین مزدا 3 مدل 2018 نیز نسبت به بیشتر رقبای موجود در این کلاس زیباتر بوده و محیطی مدرن، زیبا و مجهز را در اختیار راننده و سرنشینان قرار می دهد و یکی از بزرگ‌ترین نقاط قوت این خودروی کوچک ژاپنی محسوب می‌شود. استفاده از مواد اولیه با کیفیت بالا برای یک نمونه ارزان‌قیمت، حس راحتی قابل قبولی را در سرنشینان ایجاد خواهد کرد. داشبورد از چندین قوس تشکیل شده و صفحه نمایش رنگی لمسی اصلی در بخش میانی آن با طراحی ایستاده قرار گرفته است.

اما این صفحه نمایش کاربری نسبتا پیچیده ای برای افراد تازه کار داشته و با عملکرد کند خود ممکن موجب آزار بسیاری از خریداران گردد. در بخش پایین این صفحه نیز خروجی های سیستم تهویه مطبوع قرار گرفته و ابزار و ادوات کنترل این سیستم نیز با طراحی زیبایی در این بخش تعبیه شده اند. فربیلک فرمان سه شاخه کاربری با توجه به قرار گرفتن دکمه های کنترلی سیستم های تهویه مطبوع، سیستم کنترل سرعت و سیستم پاسخگویی به تلفن کاربری ساده ای خواهد داشت.

فضای داخلی

مزدا 3 مدل 2018 یک نمونه کوچک شهری بوده ولی با قرار دادن فضایی قابل قبول برای سر و پای دو سرنشین جلویی، مکانی در میانه جدول رقبا را به خود اختصاص می دهد. در بخش عقبی با وجود فرم فست بک سقف، ورود و خروج ساده بوده و فضای کافی برای زانوی سرنشینان وجود خواهد داشت. اما افراد با قد بیشتر از 180 سانتی متر، راحتی زیادی را در هنگام قرار گرفتن بر روی صندلی ها نداشته و این نکته موجب ایجاد خستگی در هنگام طی مسافت های زیاد خواهد شد. فضای در نظر گرفته شده برای صندوق عقب و محفظه بار در حدود 340 لیتر در گونه سدان و 566 لیتر در گونه هاچ بک بوده که این خودرو را از این لحاظ در مکانی پایین تر از بیشتر رقبا قرار می دهد.

دامنه دید و نقاط کور

صندلی‌های مزدا 3 2018 از ارتفاع مناسبی برخوردار بوده و با توجه به قرار گرفتن در مکانی بالاتر از بیشتر رقبا، دید مناسبی از محیط اطراف و مسیر پیش رو را در اختیار راننده و سرنشینان قرار می دهد. فرم شیشه عقبی و ستون ها نیز به گونه ای بوده که دید قابل قبولی را در بخش عقبی رقم زده و دایره محدودی به عنوان نقاط کور در بخش عقبی وجود خواهد داشت.

موتور و پیشرانه

برای مزدا 3 2018 دو پیشرانه مختلف در نظر گرفته شده که عملکرد و توانی متفاوت را از خود به نمایش می گزارند. موتورهای موجود برای این خودرو عبارتند از:

  • موتور 4 سیلندر 2.0 لیتری
  • موتور 4 سیلندر 2.5 لیتری

موتور 4 سیلندر 2.0 لیتری

این پیشرانه، نمونه پایه و استاندارد موجود برای مزدا 3 مدل 2018 است. این موتور 4 سیلندر خطی 16 سوپاپ 2.0 لیتری بلوک آلومینیومی با حجم دقیق 1.998 سی سی، توانایی تولید نیرویی معادل 155 اسب بخار را در دور موتور 6.000 دور در دقیقه دارد. حداکثر گشتاور تولیدی نیز 150 پاوند بر فوت (معادل 203 نیوتون متر) بوده که در دور موتور 4.000 دور در دقیقه در اختیار راننده قرار می گیرد. این توان نیز توسط دو جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک یا 6 سرعته دستی، به چرخ های جلویی مزدا Zoom Zoom منتقل خواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا