اقتصادی

صادرات تراشه‌های هوش مصنوعی آمریکا به خاورمیانه محدود شد

آمریکا محدودیت صادرات تراشه‌های هوش مصنوعی پیشرفته شرکتهای AMD و انویدیا را علاوه بر چین، به بعضی از کشورهای خاورمیانه گسترش داد.

به گزارش اخبار ایران من، شرکت انویدیا هفته جاری در یک اظهارنامه رگولاتوری اعلام کرد: این محدودیت‌ها که شامل تراشه‌های A۱۰۰ و H۱۰۰ می شود، تاثیر فوری بر نتایج مالی این شرکت نخواهد داشت. تراشه‌های مذکور برای سرعت بخشیدن به وظایف یادگیری ماشینی طراحی شده‌اند.

یک منبع آگاه به رویترز گفت: شرکت AMD هم نامه ای با محدودیت‌های مشابه دریافت کرده و انتظار می رود که این محدودیت، تاثیر خاصی بر درآمد این شرکت نداشته باشد.

مقامات آمریکا، معمولا به دلایل امنیت ملی، کنترل صادرات را اعمال می کنند. اقدام مشابهی که سال گذشته اعلام شد، از تشدید مقابله آمریکا با توانایی‌های فناوری چین حکایت داشت اما هنوز مشخص نیست که صادرات به خاورمیانه چه خطراتی را به همراه دارد.

انویدیا در بیانیه جداگانه‌ای اعلام کرد که الزامات مجوز جدید، تاثیر معناداری بر بخشی از درآمد این شرکت نخواهد داشت. این شرکت سرگرم همکاری با دولت آمریکا برای رسیدگی به این موضوع است. اما، وزارت بازرگانی آمریکا که به طور معمول الزامات صدور مجوز جدید را برای صادرات مدیریت می کند، در این باره اظهار نکرد.

شرکت AMD سپتامبر گذشته اعلام کرد که الزامات مجوز جدیدی را دریافت کرده است که صادرات تراشه‌های هوش مصنوعی MI۲۵۰ خود را به چین متوقف می کند. شرکتهای انویدیا، AMD و اینتل از آن زمان تاکنون، همگی برنامه‌های خود برای تولید تراشه‌های هوش مصنوعی ضعیفتری که قابل صادرات به بازار چین خواهند بود را اعلام کرده‌اند.

انویدیا که در این اظهارنامه رگولاتوری، هیچ دلیلی برای محدودیتهای جدید ارائه نکرد، سال گذشته اعلام کرده بود که مقامات دولت آمریکا به این شرکت اطلاع داده اند که این مقررات، خطر استفاده شدن محصولات آنها برای کاربردهای نظامی در چین را برطرف می کند.

بر اساس گزارش رویترز، انویدیا هفته جاری مشخص نکرد که کدام کشورهای خاورمیانه، مشمول این محدودیت صادرات قرار گرفته اند. این شرکت در سه ماهه مالی منتهی به ۳۰ ژوئیه، ۱۳.۵ میلیارد دلار فروش از آمریکا، چین و تایوان به دست آورد. در مجموع، حدود ۱۳.۹ درصد از فروش انویدیا، از سایر کشورها بوده است و انویدیا درآمدی از خاورمیانه ارائه نمی دهد.

انتهای پیام

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تحصیلات بالا هستم. به شما تحلیل‌هایی را ارائه می‌دهم که با استفاده از زبانی ساده و قابل فهم، به شما کمک کند تا اطلاعات اقتصادی را بهتر درک کنید و در تصمیمات خود بهتر عمل کنید.
دکمه بازگشت به بالا