اقتصادی

منابع حساب بهینه‌سازی مصرف انرژی در سال ۱۴۰۳ تعیین شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی دولت را مکلف کردند تا در سال ۱۴۰۳ یک درصد از منابع حاصل از صادرات نفت خام، میعانات گازی و خالص صادرات گازی طبیعی و پنج درصد از سود شرکت‌های تابعه وزارتخانه‌های نفت و نیرو را به صورت ماهانه به حساب بهینه سازی مصرف انرژی واریز کند.

به گزارش اخبار ایران من، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت سوم امروز (یکشنبه) و در جریان بررسی گزارش کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۳ کل کشور در بخش درآمدی، بند الحاقی ۴ تبصره ۴ لایحه را به تصویب رساندند.

بر اساس بخش درآمدی بند الحاقی ۴ تبصره ۴ لایحه بودجه؛

۱. دولت مکلف است یک درصد از منابع حاصل از صادرات نفت خام، میعانات گازی و خالص صادرات گازی طبیعی و پنج درصد از سود شرکت های تابعه وزارتخانه های نفت و نیرو (به صورت علی الحساب) و نیز ده درصد از منابع حاصل از عواید فروش پروپان و بوتان (گاز مایع) و مایعات گازی شرکتهای تابعه وزارت نفت را به صورت ماهانه به حساب بهینه سازی مصرف انرژی واریز نماید. همچنین وزارت نفت مکلف است نسبت به پرداخت عوارض معادل پنج هزار(۵.۰۰۰) ریال به ازای هر مترمکعب گاز مشعل از محل منابع داخلی شرکتهای تابعه ذیربط خود به حساب بهینه سازی مصرف انرژی به صورت ماهانه اقدام نماید.

۲. به منظور شکل گیری بازار بهینه سازی مصرف انرژی، دولت مکلف است مطابق سازوکار مندرج در ماده (۴۶) قانون برنامه پنج‌ساله هفتم پیشرفت نسبت به صدور گواهی صرفه جویی انرژی، با اولویت گواهی های مربوط به صرفه جویی مردم و همچنین طرح(پروژه) های بهینه سازی انرژی به شرح زیر اقدام نماید:

-۲-۱ از طریق وزارت کشور (با همکاری شهرداری های کشور) تا سقف پنجاه هزار میلیارد (۵۰،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰) ریال در قالب ارتقاء و نوسازی ناوگان حمل و نقل درون شهری

-۲-۲ از طریق وزارت نیرو تا سقف چهل هزار میلیارد (۴۰،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰) ریال در طرح های تولید برق تجدیدپذیر و همچنین طرح های تعویض کولرهای آبی و گازی فرسوده با کولرهای کم مصرف

-۲-۳ از طریق وزارت صنعت، معدن و تجارت تا سقف سی هزار میلیارد (۳۰،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰)ریال در طرح های اسقاط خودروهای فرسوده و جایگزینی با خودروهای کم مصرف، هیبریدی و برقی

-۲-۴ از طریق وزارت راه و شهرسازی با همکاری وزارت کشور تا سقف پنجاه میلیارد (۵۰،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰) لایر در طرحهای نوسازی ناوگان فرسوده برون شهری

۲-۵- از طریق وزارت نفت تا سقف چهل هزار میلیارد (۴۰،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰) ریال در طرح های جایگزینی و نصب بخاری کم‌مصرف و بهسازی سامانه (سیستم) گرمایشی در موتورخانه های موجود. (با اولویت مدارس و مراکز نیروهای مسلح)

انتهای پیام

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تحصیلات بالا هستم. به شما تحلیل‌هایی را ارائه می‌دهم که با استفاده از زبانی ساده و قابل فهم، به شما کمک کند تا اطلاعات اقتصادی را بهتر درک کنید و در تصمیمات خود بهتر عمل کنید.
دکمه بازگشت به بالا