ایران کسب و کارعلمی

از کجا بفهمیم انگشتر طلا سفید است یا نقره؟

چرا خرید طلا سفید؟ خیلی از خانم ها هستند که علاقه زیادی به این رنگ دارند و حتی طلایی که تهیه می‌کنند اصطلاحا طلا سفید است. اگر شما نیز به طلا سفید علاقه زیادی دارید، این مقاله را از دست ندهید تا با چند روش تشخیص طلا سفید از نقره در خانه آشنا شوید. رنگ اصلی طلا زرد است اما اگر دقت کنید می‌بینید که در بازار طلاهایی نقره ای رنگ به اسم طلا سفید به فروش می‌رسند که درخشندگی فوق العاده ای هم دارند. در واقع این طلاها همان طلای معمولی هستند که با آلیاژ های مختلف نقره ای رنگ مخلوط می‌شوند. البته هم در طلا سفید و هم طلا زرد از آلیاژهای مختلفی استفاده شده است و هیچکدام بصورت صد در صد خالص نیستند.

اما در طلا سفید از فلزات نقره ای رنگ بیشتری استفاده شده و همچنین با فلز نقره ای رنگ درخشانی مثل رادیوم آبکاری می‌شود. طلای سفید از نقره بسیار گران قیمت تر است، همین موجب می‌شود که برخی سودجویان دست به آبکاری نقره بزنند و آن را بجای طلای سفید بفروشند. در ادامه با بهترین جواهر فروشی مشهد همراه باشید تا انواع روش های تشخیص طلا سفید از نقره در خانه را باهم بررسی کنیم.

تشخیص سریع طلا | تشخیص طلا سفید با وایتکس

شباهت ها و تفاوت های طلا سفید و نقره

طلا و نقره هر دو به قدری نرم هستند که نمی‌توان از آن ها برای ساخت مختلف استفاده کرد و انتظار استحکام و مقاومت بالا را داشت. بنابر این آن ها را با فلزات مختلفی مخلوط می‌کنند تا فلزاتی با مقاومت بالا و درخشندگی خیره کننده بدست بیاید. طلا قابلیت ورقه شدن بیشتری دارد و به همین دلیل می‌توان با ظرافت بالا پلاک ها و زیورآلات کوچک و سبک وزنی درآورد. همچنین طلا استحکام و مقاومت بالاتری دارد و مدت زمان طولانی تری نسبت به نقره درخشندگی و استحکام خود را حفظ خواهد کرد.

شماره های حک شده روی طلا و نقره

قطعی ترین و ساده ترین راه برای برررسی این موضوع این است که به شماره حک شده روی محصول دقت کنیم. اگر شماره حک شده 925 بود بدون شک این کار طلا سفید نیست و در واقع نقره است. اما اگر شماره حک شده روی زیورآلات 18 یا 21 بود یک قطعه طلای سفید است.

البته دقت کنید برخی طلاهای قدیمی فاقد کد هستند و بهتر است آن ها را نزد یک متخصص طلا ببرید یا با دیگر روش های این مقاله، اصل بودن یا نبون آن ها را بررسی کنید.

رنگ

رنگ طلا سفید بسیار درخشنده تر و گیراتر از نقره است و اگر آن را با نقره مقایسه کنید می‌بینید که نقره کمی ماتی دارد و به روشنی و درخشندگی طلا نیست. البته این روش جایی جوابگو است که نقره مورد نظر آبکاری نشده باشد زیرا با آبکاری کردن یک فلز خیلی سخت می‌توان ماهیت آن را تشخیص داد.

تشخیص طلا سفید از نقره با یُد

مقداری ید تهیه کنید و آن را روی بخشی از فلز مورد نظر بکشید. اگر اثر ید از روی فلز از بین رفت یعنی طلای شما اصل است و اگر لک و تیرگی روی آن باقی ماند احتمالا نقره یا یک فلز دیگر است. البته خوب است بدانید ید روی پلاتین هم اثر می‌گذارد و باعث ایجاد لکه های تیره روی آن می‌شود.

اسید نیتریک ( تیز آب)

در این روش فلز را در یک ظرف فولادی ضد زنگ قرار می‌دهند سپس مقداری در حد یک قطره اسید نیتریک روی آن اضافه می‌کنند. اگر اسید با فلز واکنش نداد یعنی طلا اصل است. اما اگر فلز تغییر رنگ داد یعنی طلا نیست و فلز دیگری مثل نقره و.. است.

البته دقت کنید این روش به طلای شما آسیب می‌زند و بهتر است این کار را انجام ندهید. تنها متخصصان از این روش استفاده می‌کنند آن هم مقدار بسیار کمی از طلا را استفاده می‌کنند.

آب

ظرفی را پر از آب کنید و تکه فلز را درون ظرف قرار دهید. اگر تکه فلز روی آب شناور شد یعنی طلا نیست و یک فلز دیگر است. اما اگر فلز به انتهای ظرف رفت یعنی فلز مورد نظر طلای اصل است. دلیل غرق شدن طلا این است که چگالی طلا از آب بیشتر است و به همین دلیل در یک ظرف آب غرق می‌شود. البته فلزاتی هم هستند که به سنگینی طلا هستند و ممکن است شما را به اشتباه بیندازند. پس دقت کنید که تنها به این روش برای تشخیص اصل بودن یا نبودن طلا اکتفا نکنید.

طلای شاخص

در این روش یک قطعه که مطمئن هستند طلا است را مبنای بررسی قرار می‌دهند و ویژگی های فلز دیگر را با این قطعه طلا می‌سنجند. این روش در صورتی استفاده می‌شود که فلز مورد نظر بسیار با جزئیات کپی طلا شده باشد و تشخیص آن از دیگر راه ها سخت است.

بررسی طلا

طلا معمولا بسیار ظریف و با جزئیات ساخته می‌شود.اگر شک دارید که قطعه ای که روبروی شما است طلا است یا خیر، آن را زیر نور چراغ بگیرید و به دقت تمام زوایای آن را بررسی کنید. فلزات دیگر را معمولا به ظرافت طلا نمی‌سازند و قسمتی از آن با کمی ایراد مواجه است مثلا آبکاری آن قسمت کوچک به درستی انجام نشده یا کمی ضخیم تر از سطح کلی فلز است یا… کوچکرین ناهماهنگی در زیورآلات می‌تواند نشان دهنده این باشد که فلز مذکور، طلا نیست.

طلا و نقره هر دو جزو پرفروش ترین زیورآلات در ایران هستند و محبوبیت زیادی دارند. بسته به اینکه برای چه منظوری قصد را دارید می‌توانید از طلا یا نقره استفاده کنید. این روز ها در مناسبات مختلف از نقره بجای طلا استفاده می‌شود زیرا هم بسیار به صرفه تر است هم اگر قصد خرید برای هدیه را داشتید، می‌توانید با قیمت پایینتر هدیه شکیل تری بخرید.

بررسی اصالت طلا در خانه

تشخیص طلای سفید از طلای تقلبی و فلز استیل یا سایر بدلیجات چگونه است؟ در ادامه چندین روش بررسی اصالت طلا در خانه را توضیح میدهیم.

ترکیب طلای خالص با فلزات سفیدرنگ سبب تغییر رنگ آن به رنگ سفید خواهد شد. این امکان وجود دارد که برخی از فروشندگان سایر فلزات سفید رنگ نظیر استیل و نقره را به جای طلای سفید بفروشند. بنابراین خرید از طلافروشی های معتبر و گرفتن فاکتور خرید در هنگام خریداری طلای سفید از جمله نکاتی است که باید رعایت شود.

البته اگر فرد بعد از خرید طلای سفید به اصل بودن یا نبودن آن مشکوک شود نیز می تواند با استفاده از روش هایی ساده اصل بودن طلای سفید را بررسی نماید.

طلای سفید آلیاژی است که از ترکیب طلا و حداقل یک فلز سفیدرنگ نظیر روی، پالادیوم، نیکل، منگنز، نقره و رادیوم ایجاد می شود. ترکیب طلا با این فلزات علاوه بر ایجاد رنگ سفید درخشنده سبب ایجاد مقاومت بیشتر در طلا خواهد شد. البته در ترکیب طلای سفید مقداری مس نیز وجود دارد، اما درصد آن کم است. وجود مقدار بیش از حد مس سبب تغییر رنگ طلا به رنگ رزگلد خواهد شد.

فرق طلا سفید با استیل

استیل از جمله فلزات نیمه قیمتی است که به علت دوام بالا، رنگ ثابت و مقاومت در برابر خراشیدگی در ساخت انواع بدلیجات مورد استفاده قرار می گیرد. استیل در واقع ترکیبی از کروم، نیکل و تیتانیوم است. در قدم اول راه تشخیص این فلز از طلای سفید بررسی مقاومت آن در برابر خراشیدگی است. استیل در برابر خراش مقاومت تر از طلای سفید است. البته روش های دیگری نیز برای تشخیص طلای سفید از استیل وجود دارد.

طلای سفید وزن بیشتری به نسبت استیل دارد. اگر طلا در ظرفی پر از آب انداخته شود طلا به ته ظرف خواهد رفت؛ در صورتی که استیل روی آب شناور خواهد ماند. به علاوه مقدار کمی به آهنربا جذب می شود، درحالی که طلای سفید جذب آهنربا نمی شود.

تشخیص طلای سفید از بدل

فلزاتی نظیر نقره، استیل و آلومینیوم نیز به رنگ سفید هستند. این امکان وجود دارد که برخی از افراد سودجو فلزات سفید رنگ را به جای طلای سفید به خریدار بفروشند و یا خریدار پلاتین را با طلای سفید اشتباه بگیرد. بنابراین مهم ترین مسئله در قدم اول خرید از مراکز و طلافروشی های معتبر می باشد. بعلاوه در خرید طلا باید همیشه فاکتور طلا را چه طلای سفید باشد، چه زرد و چه رزگلد از فروشنده دریافت کنید.

البته روش هایی وجود دارد که بتوان طلای سفید را از سایر فلزات تشخیص داد. اما بهترین و دقیق ترین روش استفاده از دستگاه تشخیص طلا می باشد. اگرچه طلای سفید آلیاژی از طلا و دیگر فلزات سفید رنگ است، اما ماده اصلی ساخت آن طلای خالص است. بنابراین دستگاه تشخیص طلا به راحتی می تواند اصل بودن یا نبودن طلای سفید را مشخص کند.

اما اگر این دستگاه در دسترس نباشد، می توان از سایر روش ها استفاده نمود.

تفاوت طلای سفید و نقره: اگرچه این دو فلز از لحاظ ظاهری کاملا شبیه به هم هستند؛ اما با یک دیگر تفاوت هایی دارند. طلای سفید در برابر خراشیدگی و زنگ زدگی مقاومت بیشتری نسبت به نقره دارد. همچنین طلای سفید با عیار و قیراط علامت گذاری می شود، در حالی که نقره تنها با عیار علامت گذاری می شود.

تفاوت طلای سفید و پلاتین: یکی دیگر از فلزاتی که با طلا اشتباه گرفته می شود، پلاتین است. پلاتین مقاومت بیشتری نسبت به طلای سفید دارد. از آنجایی که رنگ پلاتین به خودی خود سفید است، درخشندگی بیشتری از طلای سفید دارد و دیرتر از طلای سفید کدر می شود. پلاتین قیمت و چگالی بیشتری نسبت به طلای سفید دارد.

همچنین طلای سفید تمام خواص طلا را داراست. یعنی به علت وزن سنگین همواره در ته ظرف آب قرار می گیرد. به آهنربا جذب نمی شود و با موادی نظیر سرکه واکنش نمی دهد و دچار تغییر رنگ نمی شود. با استفاده از این روش ها نیز می توان طلای سفید اصل را از بدل تمایز داد.

دکمه بازگشت به بالا