فرهنگی

«اصول و روش مواجهه با مخالفان» رونمایی شد

حجت‌الاسلام وحید حاجی‌آقازاده نویسنده کتاب درسنامه «اصول و روش مواجهه با مخالفان» با بیان اینکه پیروزی اخلاقی به تنهایی می‌تواند مبنای هدایت باشد، گفت: امیرالمومنین علیه‌السلام درباره خوارج هم از عبارت «برادران ما» استفاده می‌کند در حالی که امروز ما متفاوت‌ها را هم مخالف خود می‌بینیم.

به گزارش اخبار ایران من، حاجی‌آقازاده در مراسم رونمایی از کتابش با اشاره به لزوم اهتمام به روش‌ها در مناظره با مخالفان، بیان کرد: باید به مسئله روش، در کنار دانش، ضریب داده شود؛ چراکه اساسا هدایت‌های مردم از سوی ائمه معصومان علیهم‌السلام، برمبنای روش بود؛ نه صرفاً بر مبنای دانش.

او افزود: اگر همه مناظره‌های پیامبراکرم (ص) را جمع کنیم، یک کتاب هم نمی‌شود، پس باید دید که رسول گرامی اسلام، چگونه توانست دین اسلام را گسترش و تحقق بخشد؛ درحالی که مناظرات ایشان یک جلد کتاب هم نمی‌شود.

این نویسنده گفت: فقرِ روشی، بر جامعه و بسیاری از افراد حاکم است و همه سعی دارند که بیشتر بر دانش‌ها بیفزایند تا بر روش، و بیشتر ارزیابی‌ها هم به جای این که بر روش‌ها انجام شود، براساس دانش‌هاست؛ درحالی که علمای ربانی همانند حاج آقای صاحب‌الزمانی در بروجرد و حاج آقابزرگ در کنگاور، بیشتر با روش، به پیش رفته و مردم را به خود و دین اسلام جذب کرده‌اند؛ نه صرفا دانش.

حجت‌الاسلام حاجی‌آقازاده افزود: به نظر من پیروزی اخلاقی – که کمتر به ما آموخته اند – خود، مبنای هدایت است اما متاسفانه به این امر توجه نمی‌شود. هرکس که دنبال هدایت است نباید بر پیروزی دانشی تکیه داشته باشد؛ چراکه گاهی لِه شدن در جمع، مقدمه‌ای برای هدایت برخی از افراد است.

او افزود: امیرالمومنین علیه السلام درباره خوارج می‌فرمایند «إِخْوَانُنَا قَدْ بَغَوْا عَلَیْنَا» و باید دید که خوارج چرا اخوان حضرت هستند؛ اما امروزه ما متفاوت‌ها را هم مخالف خود می‌بینیم؛ درحالی که باید این افراد را دسته‌بندی کرد تا با هرکدام از آنان رفتار متناسبی داشته باشیم.

حاجی‌آقازاده در پایان ابراز کرد: این اثر را تقدیم می‌کنم به همه متخلق‌های تاریخ؛ مخصوصا در دوران عباسیان که پُر بود از شیعیان مظلوم و مقتدر که با خوش‌اخلاقی و روش‌های متناسب خود، موجب حفظ شیعیان و عقاید آنان شدند.

«اصول و روش مواجهه با مخالفان» رونمایی شد

انتهای پیام

بخش فرهنگ و هنر

با کلماتم، ابتکار هنری را به وجود می‌آورم و جذابیت زندگی را در آن تقدیم می‌کنم.
دکمه بازگشت به بالا