فرهنگی

آخرین وضعیت مبارزه با قاچاق کتاب

یاسر احمدوند با ارائه توضیحاتی درباره وضعیت مبارزه با قاچاق کتاب، در عین حال درباره تخفیف ۵۰ درصدی برخی کتاب‌ها می‌گوید: این امر لزوما با مسئله قاچاق و تکثیر غیرقانونی کتاب‌ها مرتبط نیست بلکه ما در زمینه قیمت‌گذاری کتاب اختلال‌هایی داریم.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن حضور در غرفه اخبار ایران من در نمایشگاه رسانه‌های ایران درباره اینکه به نظر می‌رسد موضوع مبارزه با قاچاق کتاب، در سال‌های اخیر کمرنگ‌تر شده است، درباره اقدامات معاونت فرهنگی درباره این موضوع، اظهار کرد: از موضوعات اصلی مورد توجه ما، سامان دادن به بازار کتاب است؛ بخشی از موضوع مسئله نظارت بر تکثیر غیرقانونی آثار مجاز و بخشی دیگر فروش غیرقانونی آثار غیرمجاز است.

 او افزود: درواقع در بازار کتاب با دو پدیده روبه‌رو هستیم؛ برخی آثاری که مجاز هستند و توسط سودجویان تکثیر شده و به فروش می‌رسند و نفعی از این بازار به صاحبان حق یعنی ناشران و پدیدآوردندگان نمی‌رسد. در این زمینه توقع این است ناشرانی که حق‌شان ضایع شده و همین‌طور صنف فعالانه عمل کنند زیرا نقض حق صورت می‌گیرد و باید صاحب حق پیگیری، شکایت و مراجعه کند که در این زمینه کنشگری پایین است و ناشران پیگیر موضوع نیستند.

 احمدوند سپس بیان کرد: از طرف دیگر آثاری هم هستند که غیرمجازند و این کتاب‌ها گاه در میان دست‌فروشان و گاه در صفحات وب و شبکه‌های اجتماعی فروخته می‌شوند. این  موضوع نیز از موضوع‌های مورد توجه ماست. ستادی برای ساماندهی بازار کتاب تشکیل شده، جلسات آن برگزار می‌شود و دستگاه‌های مختلف حضور دارند. در زمینه نظارت بر فضای مجازی و فضای وب دارد رصد دائمی‌ای اتفاق می‌افتد؛ مجموعه‌ای به عنوان ناظر فعال ما به صورت مستمر فضای وب را رصد می‌کند و گزارش  می‌دهد، شاید بیش از ۱۵ پایگاه را به معاونت فضای مجازی  دادستانی گزارش دادیم که مسدود شدند.

 او ادامه داد: به این وبگاه‌ها ابلاغ شده که باید به وزارت ارشاد مراجعه کنند، تأییدیه بگیرند و مسئله‌شان حل شود تا بتوانند فعالیت‌شان را از سر بگیرند که برخی مراجعه کرده و مسائل‌شان را حل کردند و برخی هم در حال پیگیری هستند که مشکلات‌شان حل شود.

 معاون فرهنگی وزارت ارشاد خاطرنشان کرد: در فضای واقعی برای برخورد با دست‌فروشان موانعی داریم که باعث می‌شود نتوانیم به صورت پایدار فضا را کنترل کنیم؛ در یک نوبت می‌توان رفت و آن‌ها را جمع کرد اما روز بعد و روزهای بعدی باز بساط می‌کنند بنابراین احتیاج به کار بیشتری داریم. طرحی با همکاری شهرداری و نیروی انتظامی و دستگاه‌های انتظامی و امنیتی آماده شده تا برای دست‌فروشان جاهای دیگری در نظر گرفته شود و با کمک صنف شناسنامه‌دار شوند و بر آن‌ها نظارت شود و فعالیت قانونی داشته باشند.

 او درباره اینکه در این صورت شاهد عرضه کتاب‌ها با تخفیف ۵۰ درصد در سطح شهر نخواهیم بود، گفت: ممکن است همچنان باشد زیرا این موضوع لزوما مرتبط با مسئله قاچاق و تکثیر غیرقانونی نیست. ما در زمینه قیمت‌گذاری کتاب اختلال‌هایی داریم که باعث می‌شود قیمت‌گذاری برخی کتاب‌ها بالا باشد و با تخفیف‌های بالا هم ارائه شوند. ممکن است این اتفاق در صنوف دیگر و کالاهای دیگر بیفتد که باید در این زمینه اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی به مردم  اتفاق بیفتد که چه کالایی را تهیه کنند و صِرف تخفیف نباید مشوق خرید باشد. ما احتیاج به اطلاع‌رسانی و افزایش سواد خرید محصول فرهنگی داریم.

 معاون فرهنگی ارشاد درباره کاغذ و اقدامان این معاونت برای دسترسی ناشران به کاغذ با قیمت مناسب نیز گفت: یکی از کارهایی که ما داریم انجام می‌دهیم، رصد دائمی واردات کاغذ است تا بازار خالی از کاغذ نباشد که محدودیت عرضه به وجود بیاید و باعث افزایش قیمت شود. قیمتی که الان در بازار وجود دارد، با توجه به نرخ ارز قیمت منطقی‌ای است. گران است اما با این نرخ ارز همین قیمت باید اتفاق بیفتد؛ بنابراین بخشی از کار ما این است و بخشی هم کمک به تولید داخلی در سال آینده است تا تولید در داخل افزایش یابد و با این اقدام قیمت کالای خارجی کنترل شود و کاغذ با قیمت مناسبی ارائه شود.

انتهای پیام

بخش فرهنگ و هنر

با کلماتم، ابتکار هنری را به وجود می‌آورم و جذابیت زندگی را در آن تقدیم می‌کنم.
دکمه بازگشت به بالا