علمی

این افراد در خطر کم شنوا شدن هستند

آفتاب‌‌نیوز :

گروه شنوایی شناسی دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان اینکه پنج درصد جمعیت جهان از مشکل شنوایی رنج می‌برند، تاکید کرد: معاینه دوره‌ای شنوایی ضروری است.

دکتر اکرم پور بخت؛ عضو هیئت علمی گروه شنوایی شناسی دانشگاه علوم پزشکی ایران به مناسبت هفته جهانی ناشنوایان (هفته آخر سپتامبر) اظهار کرد: روز جهانی ناشنوایان از سال ۱۹۸۵ میلادی از سوی فدراسیون جهانی ناشنوایان پایه گذاری شد و مورد تایید سازمان جهانی قرار گرفت.

وی افزود: هدف از گرامی داشت این روز، بالا بردن سطح آگاهی سازمان‌های دولتی و غیر دولتی مرتبط، متخصصین و عموم مردم نسبت به چالش‌هایی است که افراد کم شنوا و ناشنوا در جامعه با آن‌ها روبرو هستند.

پوربخت با بیان این مطلب که گروه شنوایی شناسی دانشگاه علوم پزشکی ایران وظیفه خود می‌داند که برای آگاهی رسانی به مردم و مسئولان و شناساندن توانمندی افراد ناشنوا گام بردارد، یادآور شد: زبان اشاره یکی از راه‌های ارتباطی افراد ناشنوا با سایر افراد ناشنوا و شنوا باید مورد توجه قرار گیرد.

این متخصص شنوایی شناسی خاطرنشان کرد: افراد ناشنوا راه‌های ارتباطی خود را دارند و جامعه باید این روش‌ها را به رسمیت بشناسد و شرایط حضور این افراد را درجامعه بیش از پیش فراهم کند. وی گفت: افراد ناشنوا و خانواده هایشان لازم است به توانمندی‌های خود باور داشته باشند تا با اعتماد به نفس بیشتری در جامعه حضور داشته باشند.

پوربخت همچنین یادآور شد: در سال‌های اخیر با توجه به مجازی شدن کلاس‌ها در دوران کووید ۱۹ و استفاده نوجوانان و جوانان از هندزفری و گوش دادن به موسیقی و درس‌ها با صدای بلند لازم است آموزش‌های لازم برای مراقبت از گوش در مدارس به دانش آموزان داده شود.

وی با بیان اینکه مواجهه مداوم با سر و صدای بلند از علل کم شنوایی محسوب می‌شود، افزود: افرادی که به دلیل شغلی کار در (کارخانه‌ها، مراکز نظامی، صنعتی و …) با صدای بلند سر کار دارند، باید مراقبت سلامت شنوایی خود باشند.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران تاکید کرد: این افراد باید از محافظت کننده‌های گوش استفاده کنند و بعد از مواجهه با صدای بلند حتی برای چند دقیقه از محیط شلوغ دور شوند و به گوش‌های خود استراحت دهند.

وی با بیان این مطلب که بیش از ۴۶۰ میلیون نفر در دنیا یعنی حدود ۵ درصد از مشکل شنوایی رنج می‌برند، تاکید کرد: مراجعه به شنوایی شناسی و بررسی‌های دوره‌ای شنوایی ضروری است.

بخش علوم پزشکی

هدفم این است که با ارائه محتواهای علمی و امیدوارکننده، به شما کمک کنم تا از جدیدترین تحقیقات در زمینه سلامتی مطلع شوید و اقدامات مناسبی را برای بهبود و حفظ سلامتی خود بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا