اقتصادی

اعطای جایزه ماموریت‌گرا شدن دانش‌بنیان‌ها/تولید موشک و پهپاد موجب آبروی کشور شد

رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری با اشاره به برگزاری اختتامیه رویداد «نکست»، گفت: این رویداد اولین جایزه برای ماموریت‌گرا کردن دانش‌بنیان‌ها است.

به گزارش اخبار ایران من، دکتر شقایق حق‌جوی جوانمرد در نشست خبری امروز که در محل ساختمان معاونت علمی ریاست‌جمهوری برگزار شد، فناوری را حاصل از دانایی دانست که در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها، علم و در شرکت‌های دانش‌بنیان فناوری تولید می‌شود، گفت: در این راستا معاونت علمی با برنامه‌ریزی‌هایی که داشته است، در توسعه فناوری پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای را ایجاد کرده است.

وی با بیان این که تولید موشک و پهپاد موجب آبروی کشور شد، ادامه داد: توسعه فناوری به اندازه‌ای مهم است که کشورهایی که ادعای رهبری فناوری دنیا را دارند، روی مساله تبدیل علم به فناوری و تبدیل فناوری به محصول متمرکز شدند و در این مسیر توسعه فناوری‌های راهبردی چون هوش مصنوعی و ارائه الگوریتم‌های جدید از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. 

حق‌جوی، فناوری‌های راهبردی را فناوری‌هایی دانست که در کوتاه‌ترین مدت خلق ثروت و تامین نیازها را داشته باشند و ادامه داد: این رویکرد موجب تشکیل ستادهای توسعه فناوری در حوزه‌های رو به آینده شد.

رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی ریاست‌جمهوری با اشاره به شرکای کلیدی توسعه فناوری، خاطرنشان کرد: در دنیا ۲۰ درصد توسعه فناوری در دانشگاه‌ها، ۳۰ درصد در شرکت‌های دانش‌بنیان و ۵۰ درصد در بنگاه‌های بزرگ رخ می‌دهد و این آمارها نشان می‌دهد که بنگاه‌های بزرگ پیشران فناوری در کشورها به شمار می‌روند.

برنامه نکست

حق‌جوی برنامه نکست (نوآوری کارآفرینی سرآمدان توسعه) را از جمله برنامه‌های معاونت علمی در راستای توسعه فناوری‌های راهبردی و کلیدی عنوان کرد و گفت: این برنامه از تابستان سال جاری با انتشار فراخوان آغاز شد و مخاطبان اصلی آن نیز شرکت‌های دانش‌بنیان بلوغ یافته دارای محصولات دانش‌بنیان و فروش بالاتر از ۱۰ میلیارد تومان هستند.

به گفته وی، هر شرکتی که دارای حداقل دو محصول تجاری‌سازی باشد، می‌تواند در این رویداد شرکت کند.

رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی ریاست‌جهوری، هوش مصنوعی و رباتیک، اتصال‌پذیری و میکروالکترونیک و زیست مهندسی را از محورهای این رویداد نام برد و یادآور شد: در پاندمی کرونا جهانیان نشان دادند که بشر به خلق موجودات زنده نائل شده است و این حوزه‌ای است که دنیا را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

حق‌جوی با بیان اینکه در این رویداد ۲۴۰ طرح ارائه شد، گفت: امروز داوری طرح‌ها به پایان می‌رسد. داروی طرح‌ها در شهرک علمی‌وتحقیقاتی اصفهان انجام شده است.

وی افزود: طرح‌های ارسالی محور اتصال‌پذیری در حوزه‌های توسعه شبکه مخابراتی G5، خودروی متصل، خودروهای هوشمند، ماهواره‌بر و بلاکچین و طرح‌های ارسالی در محور مهندسی زیستی در حوزه‌های تولید داروهای جدید، کیت‌های تشخیص جدید و توسعه روش‌های تشخیصی بیماری‌ها بوده است.

به گفته وی، طرح‌های محور هوش مصنوعی در حوزه‌های ایجاد سامانه‌های هوشمند پزشکی، شهر هوشمند و آموزش گروه‌های خاص بوده است.

رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، تاکید کرد: در روز اول اسفندماه اختتامیه این رویداد برگزار می‌شود و طی آن در هر ۳ محور ۳ برگزیده اول تا سوم انتخاب خواهند شد و برای نفر اول گرنت ۵ میلیارد تومانی و تسهیلات ۱۵ میلیون تومانی در نظر گرفته شده است.

وی رویکرد این جایزه را اضافه کردن محصولات حوزه‌های کلیدی در سبد محصولات شرکت‌ها عنوان کرد و گفت: این اولین جایزه در راستای ماموریت‌گرا کردن شرکت‌ها است؛ چرا که در این رویداد به شرکت‌های دارای توانمندی در حوزه‌های کلیدی و راهبردی ماموریت‌هایی برای تولید محصولات دانش‌بنیان واگذار می‌شود.

ادامه دارد…

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تحصیلات بالا هستم. به شما تحلیل‌هایی را ارائه می‌دهم که با استفاده از زبانی ساده و قابل فهم، به شما کمک کند تا اطلاعات اقتصادی را بهتر درک کنید و در تصمیمات خود بهتر عمل کنید.
دکمه بازگشت به بالا