بین المللایران کسب و کار

برای کار در ترکیه چه مدارکی لازم است؟

مدارک لازم جهت اخذ ویزای کار در ترکیه

افرادی که قصد کار در ترکیه را دارند، باید ویزا دریافت کنند. این مسئله کافی است تا آگاهی از مدارک لازم جهت اخذ ویزای کار در ترکیه اهمیت یابد. ترکیه یکی از کشورهایی است که توانسته در سال های اخیر در زمینه رشد اقتصادی، رتبه هجدهم جهان را کسب کند.

    بهترین شهر جهت کاریابی کدام است؟

    درآمد در ترکیه چقدر است؟

    میانگین هزینه زندگی در شهرهای ترکیه چقدر است؟

    استخدام در ترکیه برای ایرانیان به چه نحوی است؟

یکی از دلایل موفقیت این کشور، افزایش میزان سرمایه گذاری خارجی، خرید ملک در استانبول و صنعت توریسم بوده و از سوی دیگر، وضعیت اشتغال در ترکیه رشد چشم گیری داشته است. به همین دلیل به نیروی کار جوان از سراسر دنیا نیاز دارد. اگر شما هم قصد دارید برای کار به ترکیه مهاجرت کنید، باید ویزای کار در این کشور را تهیه کنید. در صورت تمایل به آشنایی با مدارک لازم جهت اخذ ویزای کار در ترکیه، مشاورین موسسه حقوقی ما را در این مقاله همراهی کنید.

کار در بیمارستان های ترکیه

یکی از مسائلی که می تواند پیدا کردن کار در ترکیه را به یک چالش تبدیل کند، کار در بیمارستان های ترکیه است. بسیاری از پزشکان و پرستاران به دنبال آن هستند تا بتوانند شرایط مناسبی برای کار خود در کشور ترکیه ایجاد کنند و این مسئله مستلزم رعایت کردن نکاتی است که به صورت جدی پیگیری شوند.

پزشکان و پرستاران در کشور ترکیه نیز به درآمد بالا دسترسی دارند و این یک امتیاز مناسب برای آن ها به حساب می آید. در شرایط کنونی باید در نظر داشت که مهاجرت پزشکان به ترکیه می تواند کمی طولانی باشد و کشورهای بسیاری وجود دارند که در این زمینه می توانند فرصت های بیشتری را در اختیار افراد قرار دهند.

دریافت ویزای کاری آلمان از ترکیه

بسیاری از افرادی که برای دریافت ویزای کاری آلمان اقدام می کنند، ترکیه را کشور مناسب تری برای دریافت ویزا می دانند و سعی می کنند از طریق این کشور اقدامات لازم را انجام دهند چراکه این احتمال وجود دارد که بتوانند شانس بیشتری برای دریافت ویزا داشته باشند. باید در نظر داشت که تنها افرادی می توانند از این طریق اقدامات لازم را انجام دهند که به صورت قانونی در ترکیه اقامت داشته باشند و از مدت اقامت قانونی آن ها حداقل 6 ماه گذشته باشه.

به دلیل این که صف سفارت آلمان در ترکیه خلوت تر است، افراد می توانند با سهولت بیشتری ویزای خود را دریافت کنند و به همین دلیل است که  دریافت ویزای کاری آلمان از ترکیه ساده تر است. البته باید به این نکته نیز توجه داشت که اقامت در ترکیه در این 6 ماه می تواند هزینه های بیشتری را برای فرد به همراه داشته باشد اگرچه هزینه های زندگی در ترکیه به نسبت مقرون به صرفه تر است.

انواع ویزای کاری کشور ترکیه در سال 2022

در سال 2022 دریافت ویزای کاری ترکیه از طریق فراهم آوردن مدارک لازم برای همه علاقمندان به فعالیت در این کشور الزامی است. انواع ویزای کار در کشور ترکیه عبارتند از:

نوع ویزا                 شرایط احراز صلاحیت

ویزای کار موقت 1 ساله        امضای قرارداد با یک کارفرمای ترک

ویزای کار دائم        مستلزم اخذ ویزای کار یک ساله موقت، سپس دریافت ویزای کار دائم به مدت 8 سال در ترکیه

ویزای کار مستقل   مستلزم 5 سال کار در ترکیه با ویزای کاری این کشور

ویزای کار فیروزه ای             مستلزم داشتن تحصیلات بالا، داشتن سابقه کاری درخشان و تأثیر مثبت در اقتصاد ترکیه با اعتبار 3 ساله

ویزای کار ویژه      مستلزم داشتن تحصیلات بالا و سرمایه گذاری در حوزه مشاغل ویژه همانند IT

ویزای کار موقت ویژه         مخصوص فیلم سازان، هنرمندان و ورزشکاران

هزینه و مدارک لازم جهت اخذ ویزای کار در ترکیه

برای این که بتوانید ویزای کار ترکیه را دریافت کنید، ملزم به پرداخت هزینه های مشخصی هستید. هر کدام از انواع ویزای کار در ترکیه، هزینه های مشخص شده ای دارند. این هزینه ها بر حسب نوع ویزای کار به شرح زیر است:

    برای دریافت ویزای کار موقت یک ساله باید TRY615.20 (لیر) پرداخت کنید.

    برای دریافت ویزای کار دائم باید TRY615.70 (لیر) پرداخت کنید.

    به منظور أخذ ویزای کار مستقل باید TRY6152.70 (لیر) پرداخت کنید.

    برای دریافت ویزای کار ویژه باید TRY6152.70 (لیر) پرداخت کنید.

    برای دریافت کارت اقامت برای تمامی ویزاهای کاری TRY72 (لیر) باید پرداخت کنید.

مزیت اخذ ویزای کار در ترکیه چیست؟

دریافت ویزای کار در ترکیه مزیت های بی شماری را به همراه دارد این مزیت ها را در ادامه بررسی می کنیم. اولین مزیت دریافت ویزای کار در ترکیه، دریافت مجوز برای اقامت طولانی مدت در این کشور است. مزیت دیگر ویزای کار در ترکیه این است که متقاضی می تواند پس از گذشت 4 سال زندگی و کار در این کشور، درخواست حق شهروندی دائم را از دولت ترکیه دریافت کند و به اخذ اقامت ترکیه از طریق کار دست پیدا کند.

کسانی که بتوانند ویزای کار در ترکیه را دریافت کنند، از بیمه درمانی برخوردار می شوند. با داشتن بیمه درمانی از پرداخت هزینه های درمان معاف می شوند. یکی دیگر از مزیت های أخذ ویزای کار در ترکیه، به دست آوردن سابقه کار بین المللی است. این امتیاز برای مهاجرت آسان به سایر کشورهای مطرح جهان، به متقاضیان کمک می کند.

ویزای کار تضمینی ترکیه

برای این که فردی بتواند یک ویزا را به صورت تضمینی به دست آورد باید فاکتورهای بسیار زیادی را مد نظر قرار داد اما باید به این نکته اشاره کرد که تضمین در امر ویزا یک وعده غیر ممکن است. افرادی که دریافت ویزای کاری یا تحصیلی را تضمین می کنند، وعده ای نادرست را ارائه کرده اند اما باید در نظر داشت که می توان تضمین بازگشت سرمایه را ارائه کرد. افرادی که به عنوان وکیل در این زمینه فعالیت می کنند، می توانند ضمانت کنند که در صورت عدم موفقیت در دریافت ویزای فرد، حق الزحمه خود را عودت دهند و موسسه ما نیز یکی از همین موسسه ها است.

اخذ پاسپورت ترکیه به وسیله ویزای کاری

پاسپورت ترکیه را نمی توان معتبرترین پاسپورت دنیا دانست اما با داشتن آن به بیش از 100 کشور دنیا می توان سفر نمود. کسانی که ویزای کاری ترکیه را دریافت کنند و بتوانند با تمدید قرارداد کاری ویزای خود را به مدت 5 سال تمدید کنند، پس از گذشت این مدت در صورت داشتن شرایط ذیل می توانند درخواست دهند و پاسپورت ترکیه را اخذ کنند:

  • تسلط به زبان ترکی استانبولی
  • نداشتن خطر برای سلامت جامعه ترکیه
  • عدم تهدید امنیت اجتماعی ترکیه
  • عدم سوء پیشینه کیفری

بررسی مدارک لازم جهت اخذ ویزای کار در ترکیه

از جمله مهم ترین مدارکی که هر متقاضی کار در کشور ترکیه برای دریافت ویزا به آن نیاز خواهد داشت به شرح زیر است:

    4 قطعه عکس پاسپورتی

    داشتن اصل پاسپورت

    کپی از تمامی صفحات پاسپورت

    ارائه اصل و کپی مجوزی که توسط اداره کار و وزارت کار و امنیت اجتماعی صادر شده است

    پرداخت هزینه های لازم و ارائه رسید آن

باید توجه داشت که کلیه مدارک لازم جهت اخذ ویزای کار در ترکیه باید به سفارت کشور ترکیه در محل اقامت اصلی افراد تحویل داده شود.

مراحل اخذ ویزای کار در ترکیه

قبل از هر چیز برای کار در ترکیه، ابتدا باید مدارک لازم جهت اخذ ویزای کار در ترکیه را جمع آوری کنید. سپس درخواست خود را به همراه مدارک لازم برای اخذ ویزای کار در ترکیه برای وزارت کار و امور اجتماعی در کشور ترکیه ارسال کنید. قانون مصوب 4817 ترکیه، برای صدور مجوز کار برای خارجیان صادر شده است. براساس این قانون مدارک شما باید توسط وزارت کار و امنیت اجتماعی این کشور بررسی شود. مراحل اخذ این ویزا از این قرار می باشد:

اگر مدارک شما کامل باشد و از شرایط کافی برای کار در ترکیه برخوردار باشد، نتیجه درخواست به دو صورت برای شما ارسال می شود. در یک روش نتیجه درخواست را به صورت آنلاین دریافت می کنید. در روش دوم یک فرم مدون دریافت می کنید. با دریافت پاسخ از سوی دولت ترکیه، شما 30 روز مهلت دارید تا مجدداً درخواست اجازه اقامت خود را برای این کشور ارسال کنید. طی کردن کلِ پروسه دریافت ویزای کار در ترکیه، به 90 روز زمان نیاز دارد.

تمدید ویزای کار در ترکیه

با ارسال مدارک لازم جهت اخذ ویزای کار، میتوانید ویزای خود را دریافت کنید اما وقتی برای اولین بار ویزای کار در ترکیه را دریافت می کنید، تنها برای مدت زمان 1 سال اعتبار دارد. در این صورت با گذشت 1 سال، باید ترکیه را ترک کنید. اما به جای ترک ترکیه، می توانید ویزای خود را تمدید کنید. برای این کار باید 45 روز قبل از اتمام اعتبار ویزای خود، درخواست تمدید را برای وزارت کار و امنیت اجتماعی ارسال کنید.

با موافقت از سوی این ارگان، ویزای کار شما برای مدت 1 سال دیگر دارای اعتبار می شود، شما می توانید برای سال دوم هم کار و زندگی کنید. اما اگر باز هم بخواهید در ترکیه بمانید، باید به همان شیوه قبلی، 45 روز قبل از اتمام اعتبار ویزا، درخواست خود را برای وزارت کار و امنیت اجتماعی ارسال کنید. این بار ویزای شما برای مدت 3 سال اعتبار زده می شود.

دریافت ویزای نامحدود از ترکیه

اگر بتوانید با استفاده از روش تمدید ویزای کار در ترکیه، 4 سال در این کشور کار و زندگی کنید، مشمول دریافت اقامت دائم می شوید. در این صورت برای شما ویزای کار نامحدود صادر می شود. با دریافت این نوع ویزا به تمدید مجدد نیاز ندارید. با وجود نامحدود بودن ویزا، در صورتی که بخواهید ترکیه را برای مدتی ترک کنید و پس از مدتی مجدداً به این کشور برگردید، هیچ مانعی بر سر راه شما قرار نمی گیرد.

باید صادقانه بیان داشت که شهروندان خارجی بدون تسلط کامل به زبان ترکی، به سختی قادر خواهند بود تا یک شغل قانونی برای خود پیدا کنند. همچنین در شرایط عادی کاریابی برای شهروندان خارجی به شدت دشوار تر از شهروندان ترکیه است چرا که کارفرمایان موظف به پرداخت حق بیمه بیشتری برای شهروندان خارجی هستند. در صورت تمایل به کار در کشور ترکیه می توانید به منظور کسب اطلاعات بیشتر با موسسه حقوقی ما تماس حاصل فرمایید.

سوالات پرتکرار مدارک لازم جهت اخذ ویزای کاری ترکیه

بسیاری در جستجوی راهی برای مهاجرت به ترکیه هستند و طبیعتا کار در ترکیه یکی از بهترین گزینه ذهن آن هاست. در این خصوص ممکن است سوالاتی در ذهن متقاضیان پیش آید که باید به آن ها پاسخ دهیم.

    چگونه می توان از طریق ویزای کاری ترکیه، اقامت دائم این کشور را بدست آورد؟ شهروندان خارجی که به مدت 8 سال به صورت قانونی در این کشور کار کند و مالیات خود را پرداخت کرده باشد، می تواند اقامت دائم این کشور را بدست آورد.

    هزینه دریافت ویزای کاری ترکیه چند لیر است؟ هزینه درخواست ویزای کاری ترکیه در حال حاضر 615.70₺ (لیر) است.

    آیا می توان با استفاده از  مدارک لازم جهت اخذ ویزای کار در ترکیه، ویزای دائم این کشور را بدست آورد؟ خیر، ویزای اولیه که در ترکیه در اختیار فرد قرار می گیرد، تنها یک سال اعتبار دارد و فرد باید آن را تمدید کند.

    مهم ترین مدارک لازم جهت اخذ ویزای کار در ترکیه چیست؟ 4 قطعه عکس بروز، پاسپورت، گواهی قرارداد کاری، مجوز از اداره کار ترکیه برای شهروند خارجی و مدارک مرتبط با شغل فرد در کشور مقصد.

3 روش دریافت اجازه کار یا چالیشما ایزین در ترکیه

در این پست می خواهیم اجازه کار در ترکیه و نحوه دریافت آن را توضیح دهیم.

در ترکیه شما برای کار کردن به مجوز کاری نیاز خواهید داشت. در زبان ترکی به اجازه کار چالیشما ایزنی گفته می شود.

اما شرایط دریافت چالیشما ایزنی چیست؟ امتیازات آن در طول زمان چگونه خواهد بود؟

پس با همراه باشید، در این مقاله تمام نکات مربوط به دریافت اجازه کار را خواهیم گفت.

مزایای اجازه کار در ترکیه

۱- تحت پوشش قرار گرفتن بیمه SGK دولتی ترکیه و رایگان شدن هزینه های درمان

۲- اخذ شهروندی ترکیه پس از ۵ سال ( در پست ۵ روش اخذ شهروندی ترکیه راه های دیگر اخذ شهروندی را توضیح دادیم)

۳- اعطای اقامت ترکیه در طول دوران کار خود

راه های دریافت اجازه کار در ترکیه

در ترکیه راه های مختلفی برای دریافت اجازه کار وجود دارد. در زیر به این راه ها خواهیم پرداخت:

۱- پیدا کردن کارفرمای ترک و استخدام در شرکت

آسانترین و کم هزینه ترین راه دریافت اجازه کار در ترکیه پیدا کردن یک کار در شرکت ترکی می باشد.

با استخدام در یک شرکت ترک شما علاوه بر دریافت حقوق مطابق با قانون وزارت کار ترکیه بیمه نیز خواهید شد.

حق بیمه شما توسط کارفرمای ترک پرداخت خواهد شد و شما نیازی به پرداخت بیمه ندارید.

در پست کار در ترکیه روش های پیدا کردن کار در ترکیه توضیح داده شده است.

۲- ثبت شرکت در ترکیه

شما با ثبت شرکت در ترکیه قادر خواهید بود که برای خود اجازه کار دریافت کنید.

بدین صورت که با پرداخت مالیات شرکت و حق بیمه خود اجازه کار یا همان چالیشما ایزنی را دریافت خواهید کرد.

مبلغ حق بیمه شما متناسب با شغل شما متغیر خواهد بود که حدود ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ لیر ماهیانه می باشد.

در مقاله ثبت شرکت در ترکیه با جزییات بیشتری در خصوص نحوه و هزینه های ثبت شرکت در صحبت کردیم.

۳-اجازه کار با شرکت در دوره های مرتبط

شما میتوانید با شرکت در کلاس های فنی با اخذ مدرک در بعضی مشاغل حتی بدون نیاز به کار کردن اجازه کار دریافت کنید.

مثلا با شرکت در دوره های پرستاری در منزل و اخذ مدرک آن با پرداخت مبلغی اجازه کار خود را دریافت کنید.

این نوع از اجازه کار هزینه کم تری نسبت به ثبت شرکت دارد و شما با پرداخت فقط حق بیمه ماهیانه خود می توانید از امتیازات چالیشما ایزین بهره ببرید.

شرایط دریافت اجازه کار در ترکیه

۱- از اقامت توریستی آن ها حداقل ۶ ماه مانده باشد.

۲- کد مالیاتی

۳- درخواست رسمی کارفرما

۴- مدرک تحصیلی معتبر یا مدرک بین المللی و موسسات معتبر

۵-بیمه درمانی معتبر

نمونه تایید درخواست کار در ترکیه

پس از اقدام برای درخواست چالیشما ایزین پیامی از طرف وزارت کار ترکیه بابت تایید درخواست اجازه کار شما به ایمیل شما فرستاده می شود.

برای پیگیری و درخواست اجازه کار خود می توانید به سایت وزارت کار ترکیه به این آدرس مراجعه کنید.

شرکت ما به عنوان یک شرکت که اخذ مجوز کاری در ترکیه جزو اساسنامه شرکت است آمادگی دارد در کمترین زمان ممکن نسبت به اخد اجازه کار رسمی از وزارت کار ترکیه اقدام کند.

اقامت کاری در ترکیه

بعد از دریافت اجازه کار در ترکیه اقامت شما به اقامت کاری تغییر پیدا خواهد کرد.

از جمله مزایای اقامت کاری ترکیه میتوان به اخذ پاسپورت ترکیه بعد ۵ سال اشاره کرد.

اقامت های کاری ترکیه به اقامت توریستی متفاوت بوده و اقامت کاری دارای مزایای زیادی از جمله بیمه سلامت رایگان می باشد.

برای دریافت اقامت کاری و زندگی در ترکیه می توانید به کارشناسان ما از صفحه ارتباط با ما پیام دهید.

دکمه بازگشت به بالا