علمی

رکوردشکنی جدید با موشکی که ماهواره‌های استارلینک را به فضا می‌برد

به گزارش اخبار ایران من، یک موشک «فالکون ۹»(Falcon 9) روز جمعه ۱۲ آوریل در ساعت ۹:۴۰ شب به وقت منطقه زمانی شرقی، ۲۳ ماهواره اینترنتی «استارلینک»(Starlink) شرکت اسپیس‌ایکس را از «پایگاه نیروی فضایی کیپ کاناورال» در فلوریدا به مدار زمین پرتاب کرد.

براساس گزارش اخبار ایران من، این بیستمین پرتاب برای اولین مرحله فالکون ۹ بود. این ماموریت در چهل و سومین سالگرد اولین پرتاب فضاپیمای قابل استفاده مجدد ناسا -شاتل فضایی- انجام شد که اولین بار در سال ۱۹۸۱ به پرواز درآمد.

اولین مرحله فالکون ۹ همانطور که برنامه‌ریزی شده بود، برای بیستمین بار به زمین بازگشت و حدود ۸.۵ دقیقه پس از پرتاب، روی سکوی فرود شناور بدون سرنشین شرکت اسپیس‌ایکس در اقیانوس اطلس فرود آمد. در همین حال، مرحله بالایی فالکون ۹ به حمل ۲۳ ماهواره استارلینک به مدار پایین زمین ادامه داد تا حدود ۶۵.۵ دقیقه پس از بلند شدن در آنجا مستقر شود.

«ایلان ماسک»(Elon Musk) بنیانگذار و مدیرعامل شرکت اسپیس‌ایکس می‌خواهد به بشریت در مستعمره کردن مریخ کمک کند و به دیگر شاهکارهای اکتشافی بلندپروازانه دست یابد. قابلیت استفاده مجدد موشک، یک بخش کلیدی از این دیدگاه است که به کاهش هزینه پروازهای فضایی و افزایش سرعت آنها کمک می‌کند.

به نظر می‌رسد رکوردهای استفاده مجدد اسپیس‌ایکس تمایل زیادی به دوام ندارند. رکورد پیشین که ۱۹ پرواز برای تقویت‌کننده فالکون ۹ بود، ابتدا برای دسامبر ۲۰۲۳ تعیین شد و سپس در فوریه و مارس ۲۰۲۴ تکرار شد.

اسپیس‌ایکس تاکنون ۳۸ ماموریت مداری را در سال ۲۰۲۴ پرتاب کرده است. بیشتر این ماموریت‌ها به ساخت شبکه ماهواره‌ای پهن‌باند استارلینک اختصاص یافته‌اند که در حال حاضر از حدود ۵۶۵۰ ماهواره عملیاتی تشکیل شده است.

۵۸۵۸

بخش علوم پزشکی

هدفم این است که با ارائه محتواهای علمی و امیدوارکننده، به شما کمک کنم تا از جدیدترین تحقیقات در زمینه سلامتی مطلع شوید و اقدامات مناسبی را برای بهبود و حفظ سلامتی خود بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا