اقتصادی

بهبود سرنوشت معاملات گواهی سپرده با تغییر قانون مالیاتی

مدیر توسعه بازار فیزیکی بورس کالای ایران از ابلاغ بخشنامه سازمان امور مالیاتی به منظور تسهیل صدور گواهی سپرده ارزش در بورس کالاهای مشمول مالیات اضافه خبر داد.

جواد فلاح در گفت وگو با اخبار ایران من، با بیان اینکه بر اساس بند دوم تبصره 2 قانون بودجه، دلیل رفع ابهام مالیات بر ارزش گواهی سپرده بیان شد، توضیح داد: در قانون توسعه. از ابزارها و سازمان های مالی جدید معافیت از مالیات بر ارزش افزوده گواهی سپرده اعطا شد موضوع تصویب شد اما با سازمان امور مالیاتی سوء تفاهم شد که در قانون بودجه رفع شد و مبنای آن . تنظیم شده تا سازمان امور مالیاتی در این خصوص نامه ای صادر کند.

وی ادامه داد: در گواهی ارزش، کالایی که فقط ارزش آن افزایش می یابد، زمانی که در انبار مورد تایید بورس قرار می گیرد و نفر اول کالا را می فروشد و ارزش اضافی کالا را دریافت می کند، معامله دوم در رسید انبار مربوط به کالا عنوان گواهی سپرده انجام می شود و مالکیت این گواهی ها در بازار ثانویه تغییر می کند.

مدیر توسعه بازار بورس کالای ایران افزود: اعتبار مربوط به مالیات پرداختی توسط نفر اول باید به آخرین نفری که کالا را از انبار دریافت می کند واریز شود. بدین منظور در دستورالعملی که سازمان امور مالیاتی بر اساس قانون بودجه ارائه کرده است، نحوه برخورد با موضوع ارزش افزوده در صورتی که ارزش کالا در زمان دریافت از انبار متفاوت باشد، توضیح داده شده است. از قیمت فروش اصلی آن

فلاح به توضیح موارد مختلفی پرداخت و گفت: اگر قیمت ملک در کار اول 100 واحد سند ودیعه ملک باشد و نفر اولی که ملک را خریده 9 واحد از ارزش مالیات اضافی را پرداخت کرده باشد، این 9 واحد اعتبار مالیاتی در گواهی سپرده ملک حفظ می شود. آخرین نفری که می خواهد کالا را از انبار خارج کند و کالا را تحویل بگیرد، فرض کنیم این شخص نیز کالا را به قیمت 100 واحد خریداری کند، 9 واحد اعتبار مالیاتی از نفر اول به نفر آخر منتقل می شود و می تواند کالا را از انبار دریافت کند و در صورتی که کالایی را به شخصی خارج از بازار می فروشد و ارزش اضافی دریافت می کند، باید مابه التفاوت اعتبار مالیاتی و ارزش اضافی دریافتی را به عنوان ارزش اضافی به سازمان امور مالیاتی پرداخت کند.

وی ادامه داد: در زمانی که قیمت محصول افزایش یافته و به طور مثال به 200 واحد رسیده است، آخرین نفری که دارو را دریافت می کند باید 18 واحد قیمت اضافه را بپردازد. 9 واحد با اعتبار مالیاتی و 9 واحد دیگر با پرداخت ارزش افزوده. اگر خارج از بستر بورس کالا را با قیمت دیگری بفروشند، می توانند از 18 واحد مالیاتی استفاده کنند.

مدیر توسعه بازار فیزیکی بورس کالای ایران افزود: در صورتی که قیمت کالا از 100 واحد به 50 واحد کاهش یافته باشد، 4.5 واحد اعتبار مالیاتی اضافی به آخرین نفر دریافت کننده کالا تعلق می گیرد.

فلاح با تاکید بر اینکه انتقال اعتبار مالیاتی از نفر اول به نفر آخر موضوع مبهم مالیات بر ارزش افزوده بود، گفت: این ابهام با دستورالعمل ابلاغی از سوی سازمان امور مالیاتی و مبنای چاپ گواهی سپرده کالایی برطرف شد. بورس کالا و بورس انرژی برای نفت صنعتی، معدنی، پتروشیمی و نفتی و به عبارت دیگر برای محصولاتی که ارزش افزوده دارند ایجاد شده اند. گواهی خرید تاکنون فقط برای محصولات کشاورزی بدون اضافه شارژ و سکه طلا بدون اضافه شارژ صادر شده است.

وی تاکید کرد: گواهی ارزش با تبدیل ملک به اوراق بهادار، امکان ادامه فروش کالا، ضمانت کالا، فروش کالا، نگهداری کالاهای رایج، پول، ایجاد تجهیزات برای تامین کالا برای شروع فروش کالا را می دهد. سایر کالاها و غیره همچنین زمان اجرای آن را تشریح کرد: این طرح با موافقت وزارت دارایی، رئیس سازمان بورس و سازمان امور مالیاتی اجرا شد و تامین تجهیزات فنی برای اجرای تصمیم بورس تهران ضروری است. شرکت مدیریت فناوری بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی سازمان امور مالیاتی. پس از آن شاهد تغییرات در گواهی های ذخیره سازی با توجه به مالیات اضافی خواهیم بود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا