اقتصادی

صادرات یک میلیارد دلاری محصولات دانش‌بنیان ایرانی در سال گذشته

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه سال گذشته بر اساس آمار معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری صادرات محصولات دانش‌بنیان به حدود یک میلیارد دلار رسیده است، گفت: همه این موفقیت‌ها درحالی محقق شده است که ایران با ظالمانه‌ترین تحریم‌ها به‌ویژه از سوی آمریکا در چند دهه گذشته مواجه بوده است.

به گزارش اخبار ایران من، نشست مشترک رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی و معاون توسعه مناطق آزاد عمان، با هدف بررسی زمینه‌های همکاری مشترک علمی و فناورانه دو کشور برگزار شد.

در این نشست دکتر محمدصادق خیاطیان روابط ایران و عمان را دارای سابقه طولانی و دیرینه‌ای دانست و تاکید کرد: از زمان آغاز به کار دولت سیزدهم این روابط بیش از پیش مستحکم‌ شده است و همکاری‌های سیاسی دو کشور در سطح بسیار خوبی دنبال می‌شود.

خیاطیان با بیان اینکه در صندوق نوآوری و شکوفایی، به دنبال گسترش روابط با کشورهای همسایه و دوست از جمله عمان در حوزه توسعه همکاری‌های علمی، فناوری و نوآوری هستیم، افزود: یکی از ویژگی‌های اصلی ایران، بهره‌مندی از نیروی انسانی توانمند است. وجود بیش از سه میلیون دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی و بیش از ۱۰۰ هزار عضو هیات علمی دانشگاه‌ها و مؤسسه‌های آموزش عالی، حدود ۹۳۰۰ شرکت‌ دانش‌بنیان و تقریبا همین تعداد استارت‌آپ و هسته‌های فناور که در ۴۵ پارک علم و فناوری در کشور درحال فعالیت هستند، ظرفیت بالای ایران را در حوزه علم و فناوری نشان می‌دهد.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به برنامه‌های حمایتی برای توسعه زیست‌بوم نوآوری کشور، گفت: ۷۰ صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی، در کنار ده‌ها صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر (VC) و صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی (PE) وظیفه تأمین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان، استارت‌آپ و گروه‌های فناور در کشور را برعهده دارند که به توسعه این زیست‌بوم کمک شایانی کرده است.

خیاطیان اظهار کرد: این حمایت‌ها منجر به توسعه فعالیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور در کشور شده است و سال گذشته بر اساس آمار معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری صادرات محصولات دانش‌بنیان به حدود یک میلیارد دلار رسیده است. همه این موفقیت‌ها درحالی محقق شده است که ایران با ظالمانه‌ترین تحریم‌ها به‌ویژه از سوی آمریکا در چند دهه گذشته مواجه بوده است.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی ضمن استقبال از گسترش روابط با کشور دوست و برادر عمان، خاطرنشان کرد: توانمندی و ظرفیت‌های خوبی در دو کشور وجود دارد و تلاش می‌کنیم زمینه تعامل هرچه بیشتر پژوهشگران و متخصصان دو کشور با یکدیگر را در راستای توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه فراهم کنیم.

وی در پایان از طرف عمانی تقاضا کرد که زمینه صادرات محصولات دانش‌بنیان ایرانی را به این کشور فراهم کند.

آینده دنیا بر پایه فناوری و نوآوری خواهد بود

عبدالعزیز الهنایی، معاون توسعه مناطق آزاد عمان نیز در این نشست با اشاره به روابط دیرینه دوستی میان دو کشور ایران و عمان، گفت: روابط عمان با جمهوری اسلامی ایران همواره مبتنی بر صداقت و دوستی بوده است و همچنان نیز علاقه‌مند توسعه و گسترش این روابط دوستانه دو جانبه هستیم.

وی با اشاره به سرعت بالای توسعه فناوری در سطح جهان، تصریح کرد: امروز بسیاری از مسائل براساس سیاست و اقتصاد پیش‌می‌رود، اما آینده دنیا بر پایه فناوری و نوآوری خواهد بود و باید خود را برای این تغییرات سریع آماده کنیم.

الهنایی با تأکید بر اهمیت تحقیق و توسعه برای کشورش، افزود: در چندین سفر به ایران، با دستاوردها و محصولات شرکت‌ها و صنایع ایرانی از نزدیک آشنا شده‌ام. زمینه خوبی برای توسعه همکاری علمی و فناوری میان تهران و مسقط وجود دارد و عمان می‌تواند پایگاه مناسبی برای دسترسی شرکت‌های ایرانی به بازارهای بین‌المللی باشد.

وی یکی دیگر از زمینه‌های همکاری مشترک را ایجاد شبکه‌ای از دانشگاه‌های جهان اسلام عنوان کرد که می‌تواند فرصت مناسبی برای تعامل هرچه بیشتر پژوهشگران و متخصصان کشورهای اسلامی با یکدیگر، شکل‌گیری تیم‌های فناورانه با حضور متخصصانی از این کشورها و همچنین، برقراری صلح بیشتر در منطقه باشد.

به نقل از روابط عمومی صندوق و نوآوری و شکوفایی، معاون توسعه مناطق آزاد عمان در پایان تأکید کرد: این کشور محل دسترسی بسیار خوبی به منطقه منا (MENA) یعنی خاورمیانه و شمال آفریقا است.

انتهای پیام

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تحصیلات بالا هستم. به شما تحلیل‌هایی را ارائه می‌دهم که با استفاده از زبانی ساده و قابل فهم، به شما کمک کند تا اطلاعات اقتصادی را بهتر درک کنید و در تصمیمات خود بهتر عمل کنید.
دکمه بازگشت به بالا